- דינא דמלכותא דינא במדינת ישראל
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
שירה מרים בת הילה
מחלוקת לעניין הדין
במקום שאין מנהג ברור האם הולכים אחר דינא דמלכותא או אחר דין התורה?
לאחר שראינו שלהלכה פסקו השו"ע והרמ"א שדין המלכות שייך לא רק בעניינים ומיסים הקשורים לקרקע אלא בכל העניינים שבין אדם לחברו, עלינו לברר האם אמרינן כן אף במה שסותר לדין התורה.
הרמ"א בהלכות הלוואה (חו"מ ע"ג, י"ד) פוסק כך:
על הרמ"א, שכתב שהולכים אחר מנהג הגוים בדין המלכות בעניין זמן מכירת המשכון, מאריך הש"ך (ס"ק ל"ט) לחלוק בנחרצות:
"אך לפי עניות דעתי דברי הרמ"א צריכים לעיון בעיקר הדין שכתב הרמ"א שלא יוכל למכרו בפחות משנה, שהוא דבר תמוה מאד לפי עניות דעתי, דכיון דעל פי דין תורה יכול למכרו לאחר ל' יום, היאך נלמוד מדיני גוים לבטל דין תורה, ח"ו לא תהא כזאת בישראל.
ולא מיבעיא לאותן הפוסקים שסוברים דלא אמרינן דינא דמלכותא רק בדברים שהם להנאת המלך, ולא בין איש לחבירו, וכן הסכים בשלטי הגבורים, אלא אפילו לשאר פוסקים דסוברים דאמרינן דינא דמלכותא בכל דבר, היינו דוקא מה שאינו נגד דין תורתינו אלא שאינו מפורש אצלינו, אבל לדון בדיני הגוים בכל דבר נגד תורתינו, חלילה, ודאי לא יעשה כן בישראל ".
סיכום הדברים: ישנם ג' דרגות במה נוהג דין המלכות:
א. רק במה שהוא להנאת המלך (וי"א רק בעניינים הקשורים לקרקע).
ב. במה שהוא לתקנת בני המדינה, לדעת הרמ"א אפילו אם סותר לדין התורה, ולדעת הש"ך רק אם אינו מפורש אצלנו.
ג. במה שבין אדם לחברו ואינו לתקנת בני המדינה, (כגון שעל פי דין המלכות הבעל אינו יורש את אשתו) לכולי עלמא לא אמרינן דינא דמלכותא.
הרמ"א בהלכות הלוואה (חו"מ ע"ג, י"ד) פוסק כך:
"ויש אומרים דבמקום שהמנהג שהמלוה לגוי לא יוכל למוכרו בפחות משנה, דנין גם כן בישראל שהלוה לחבירו על המשכון, דאזלינן בזה אחר המנהג".
על הרמ"א, שכתב שהולכים אחר מנהג הגוים בדין המלכות בעניין זמן מכירת המשכון, מאריך הש"ך (ס"ק ל"ט) לחלוק בנחרצות:
"אך לפי עניות דעתי דברי הרמ"א צריכים לעיון בעיקר הדין שכתב הרמ"א שלא יוכל למכרו בפחות משנה, שהוא דבר תמוה מאד לפי עניות דעתי, דכיון דעל פי דין תורה יכול למכרו לאחר ל' יום, היאך נלמוד מדיני גוים לבטל דין תורה, ח"ו לא תהא כזאת בישראל.
ולא מיבעיא לאותן הפוסקים שסוברים דלא אמרינן דינא דמלכותא רק בדברים שהם להנאת המלך, ולא בין איש לחבירו, וכן הסכים בשלטי הגבורים, אלא אפילו לשאר פוסקים דסוברים דאמרינן דינא דמלכותא בכל דבר, היינו דוקא מה שאינו נגד דין תורתינו אלא שאינו מפורש אצלינו, אבל לדון בדיני הגוים בכל דבר נגד תורתינו, חלילה, ודאי לא יעשה כן בישראל ".
סיכום הדברים: ישנם ג' דרגות במה נוהג דין המלכות:
א. רק במה שהוא להנאת המלך (וי"א רק בעניינים הקשורים לקרקע).
ב. במה שהוא לתקנת בני המדינה, לדעת הרמ"א אפילו אם סותר לדין התורה, ולדעת הש"ך רק אם אינו מפורש אצלנו.
ג. במה שבין אדם לחברו ואינו לתקנת בני המדינה, (כגון שעל פי דין המלכות הבעל אינו יורש את אשתו) לכולי עלמא לא אמרינן דינא דמלכותא.

סיבת התוקף של דד"ד
הרב ניר אביב | טבת תשע"ב

באיזה נושאים חל דינא דמלכותא?
הרב ניר אביב | טבת תשע"ב

דין המלכות הסותר את דין התורה
הרב ניר אביב | טבת תשע"ב

האם למדינת ישראל יש דינא דמלכותא?
הרב ניר אביב | טבת תשע"ב

הרב ניר אביב
בוגר ישיבת "הכותל", ר"מ בישיבת ההסדר "היכל אליהו", ומרבני הכולל לדיינות פסגות. מח"ס ו"מעשה רשת - האינטרנט בהלכה"

דיני ממונות עם גויים
תשע"א

אחריות בעל רכב לרכוש שהושאר ברכבו
איר תשע"א

תשלום למשפחתון בעידן הקורונה
איר תשפ

ציוד צבאי מוזנח
איר תשע"א
לאן נעלמה האמת?
למה ללמוד גמרא?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
מה מברכים על ברקים ורעמים?
'קבעתי את מושבי – בבית המדרש'
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?
רכישת ארבעת המינים בשנת השמיטה

רעיונות לפרשת בשלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו-תשס"א

אהבת ישראל חלק ד'
י"ב תמוז תשע"ז
בשביל הנשמה | י"ב תמוז תשע"ז

רעיונות לפרשת בשלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו-תשס"א
