- מדורים
- פרשת שבוע
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
הכל דיבורים? "זֶה הַדָּבָר"!
פרשתנו פותחת את פרשת הנדרים בהקדמה הבאה:
צריך להבין מדוע הפניה היא לראשי המטות ומי הם? יש להבין מדוע נוקטת התורה בביטוי המיוחד: "זֶה הַדָּבָר" ואיך כל זה קשור לחיוב להקפיד על הדיבור ועל קיום הבטחות גם אם נתנו בעל פה?
מי הם ראשי המטות? לפי התרגום הם ראשי השבטים.
לפי רש"י הם הנשיאים.
לפי הרמב"ן הם נשיאי הדגלים.
המטה, השבט והדגל (שנמצא בראש המוט, המטה) כולם קשורים לאותו שורש ומשמשים כסמל של מנהיגות. לשבט ולמטה צריך להוסיף גם את המשענת. כמו שקראנו בפרשת חוקת:
השרים הם המשען (היום יש גם חפיפה מסוימת בין שרים למחוקקים).
כמו שמצאנו בנבואת ישעיהו על משבר ההנהגה:
המטה=מקל והשבט=שוט, שניהם משמשים ככלי הנהגה ואכיפה של השופט=המנהיג. לכן גם השופט וגם השבט הם כינויים למנהיגים בתורה והחילופים בשפות השמיות בין ב ו פ מסבירים זאת. (אומנם בשפות שמיות אחרות מצאנו רק תופט=שופט ולא מצאנו שובט=שופט וצ"ע).
אם כך, ניתן לסכם שהתורה מדגישה, קודם כל ביחס למנהיגים, את חשיבות הדיבור וההתייחסות הרצינית אליו. להתחמקות של מנהיג בסגנון: "הבטחתי אבל לא הבטחתי לקיים" אין מקום לפי התורה! מנהיגים מחויבים להבטחות שלהם. רק בחברה בה ההנהגה מקפידה על מוצא פיה ניתן לדרש זאת מכל איש ואשה.
חז"ל ורש"י בעקבותיהם מלמדים אותנו:
"משה נתנבא (שמות יא, ד) בכה אמר ד' כחצות הלילה, והנביאים נתנבאו בכה אמר ד', מוסף עליהם משה שנתנבא בלשון זה הדבר".
דווקא כאן מודגשת רמת נבואתו הגבוהה של משה וגם היא קשורה לדבר=דיבור.
(בהזדמנות קרובה בלנ"ד נסביר יותר ענין זה).
הבה נתפלל כי נזכה שגם מנהיגי דורנו ובעיקר המנהיגים הפוליטיים,
יקפידו מאוד לקיים גם אחרי הבחירות את שהבטיחו לפניהן.
"וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה יְקֹוָק: אִישׁ כִּי יִדֹּר נֶדֶר לַיקֹוָק אוֹ הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה" (במדבר ל' ב-ג).
צריך להבין מדוע הפניה היא לראשי המטות ומי הם? יש להבין מדוע נוקטת התורה בביטוי המיוחד: "זֶה הַדָּבָר" ואיך כל זה קשור לחיוב להקפיד על הדיבור ועל קיום הבטחות גם אם נתנו בעל פה?
מי הם ראשי המטות? לפי התרגום הם ראשי השבטים.
לפי רש"י הם הנשיאים.
לפי הרמב"ן הם נשיאי הדגלים.
המטה, השבט והדגל (שנמצא בראש המוט, המטה) כולם קשורים לאותו שורש ומשמשים כסמל של מנהיגות. לשבט ולמטה צריך להוסיף גם את המשענת. כמו שקראנו בפרשת חוקת:
"בְּאֵר חֲפָרוּהָ שָׂרִים כָּרוּהָ נְדִיבֵי הָעָם בִּמְחֹקֵק בְּמִשְׁעֲנֹתָם" (במדבר כ"א יח).
השרים הם המשען (היום יש גם חפיפה מסוימת בין שרים למחוקקים).
כמו שמצאנו בנבואת ישעיהו על משבר ההנהגה:
"כִּי הִנֵּה הָאָדוֹן יְקֹוָק צְבָאוֹת מֵסִיר מִירוּשָׁלִַם וּמִיהוּדָה מַשְׁעֵן וּמַשְׁעֵנָה כֹּל מִשְׁעַן לֶחֶם וְכֹל מִשְׁעַן מָיִם: גִּבּוֹר וְאִישׁ מִלְחָמָה שׁוֹפֵט וְנָבִיא וְקֹסֵם וְזָקֵן" ( ישעיהו ג' א=ב).
המטה=מקל והשבט=שוט, שניהם משמשים ככלי הנהגה ואכיפה של השופט=המנהיג. לכן גם השופט וגם השבט הם כינויים למנהיגים בתורה והחילופים בשפות השמיות בין ב ו פ מסבירים זאת. (אומנם בשפות שמיות אחרות מצאנו רק תופט=שופט ולא מצאנו שובט=שופט וצ"ע).
אם כך, ניתן לסכם שהתורה מדגישה, קודם כל ביחס למנהיגים, את חשיבות הדיבור וההתייחסות הרצינית אליו. להתחמקות של מנהיג בסגנון: "הבטחתי אבל לא הבטחתי לקיים" אין מקום לפי התורה! מנהיגים מחויבים להבטחות שלהם. רק בחברה בה ההנהגה מקפידה על מוצא פיה ניתן לדרש זאת מכל איש ואשה.
חז"ל ורש"י בעקבותיהם מלמדים אותנו:
"משה נתנבא (שמות יא, ד) בכה אמר ד' כחצות הלילה, והנביאים נתנבאו בכה אמר ד', מוסף עליהם משה שנתנבא בלשון זה הדבר".
דווקא כאן מודגשת רמת נבואתו הגבוהה של משה וגם היא קשורה לדבר=דיבור.
(בהזדמנות קרובה בלנ"ד נסביר יותר ענין זה).
הבה נתפלל כי נזכה שגם מנהיגי דורנו ובעיקר המנהיגים הפוליטיים,
יקפידו מאוד לקיים גם אחרי הבחירות את שהבטיחו לפניהן.

שמשון כדיפלומט - חלק ב'
הרב יוסף כרמל | סיוון תשס"ז

הגאולה בא תבוא
הרב יוסף כרמל | ניסן תשע"ב

תקדימים זה חיובי
הרב יוסף כרמל | שבט תשע"ב

מי היה צלפחד?
מתוך העלון "חמדת ימים"
הרב יוסף כרמל | תשס"ג

הרב יוסף כרמל
ראש כולל "ארץ חמדה" לדיינות

מהי "דת"?

הדור קיבלוה בימי אחשורוש
אדר התשע"ג

וּדְבוֹרָה אִשָּׁה נְבִיאָה אֵשֶׁת לַפִּידוֹת הִיא שֹׁפְטָה
שבט תשע"ב

ומידת התורה - כותבת ומפרסמת עושה מצוה
אלול תשפ"ב
נס חנוכה בעולם שכלי ?
מסירות או התמסרות?
מי צריך את הערבה?
מה מיוחד בעבודת יום כיפור?
זמן הדלקת נרות חנוכה
ענייני כשרות המצויים
קילוף פירות וירקות בשבת
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
מהו הסוד של פורים בשנה מעוברת?
מי חייב לצום בתשעה באב נדחה?
'קבעתי את מושבי – בבית המדרש'

בקשת סליחה ומחילה
גליון מס 142
רבנים שונים | אלול תשע"ו

רעיונות לפרשת בשלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו-תשס"א

השמעת קול
הרב דוד חי הכהן | חשוון, תשס"א

בקשת סליחה ומחילה
גליון מס 142
רבנים שונים | אלול תשע"ו
להידמות לבורא גם אתה יכול
הרב מעוז שוקרון | שבט תשפ"ג
