בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • האזינו
לחץ להקדשת שיעור זה

פרשת האזינו תשע"ג

undefined

הרב דב בערל וויין

תשע"ג
2 דק' קריאה
השירה הזאת של משה היא השירה של הסיפור היהודי. היא מתארת בדייקנות את תולדות העם היהודי ברגעיו המזהירים וגם ברגעיו הקודרים. בעניין האמיתות ומידת הדיוק של דברי הנבואה של משה אומר הרמב"ן: "אילו הייתה השירה הזאת מכתב אחד מן החוזים בכוכבים שיגיד מראשית אחרית, כן ראוי היה להאמין מפני שנתקיימו כל דבריה עד הנה, לא נפל דבר אחד, ואף כי אנחנו נאמין ונצפה בכל לב לדברי אלוקים מפי נביאו הנאמן בכל ביתו".
כלומר, אם מישהו היה חוזה בדייקנות כזאת מה יקרה מאות שנים אחריו, כלום לא היינו מוכרחים להודות שהנביא הזה אמת ודבריו אמת לאחר שהיינו רואים את כל פרטי נבואתו מתקיימים? לדברים האלה יש אף יותר משקל בימינו, כמובן, 800 שנה אחרי ימיו של הרמב"ן.
משה קורא לשמים ולארץ לשמש עדים לדברי הנבואה שלו, מפני שהוא מבין שאי אפשר לסמוך על ההיגיון של בני האדם ועל זיכרונם. הזיכרון עלול להתעמעם ולהתפוגג, ואת ההיגיון אפשר לעוות או להתעלם ממנו כליל. למעשה, הגורמים האלה, איבוד זיכרון והיגיון מעוות, הם הדברים שמשה מזהה כגורמי החטא של בני ישראל והדברים שאחראים לרבות מן התלאות שעתידות לפקוד אותם בכל ההיסטוריה שלהם.
החברה שלנו היום מתאפיינת פחות במרד נגד הקב"ה והתורה אלא דווקא בשכחה של הקב"ה והתורה, במחיקה שלהם מהתודעה היהודית, מפני שבשביל יהודים רבים הם פשוט לא קיימים. באווירה כזאת של שכחה מרצון כמעט, אין ספק שכל ניסיון לדבר בהיגיון על ליבם ולהראות להם שטעו נדון לכישלון מתסכל.
משה מסכם את השירה הנבואית שלו בנימה אופטימית. הברית בין הקב"ה לעם ישראל תוסיף להתקיים ותישאר מחייבת עד קץ כל הימים. תמיד תהיה קבוצה של יהודים שלא תרשה לעצמה, וגם לאחרים, לשכוח.
האירועים תמיד יטלטלו את הזיכרון היהודי עד שיתעורר שוב, ודורות חדשים יבואו וישאלו "מי אנחנו ומדוע אנחנו כאן?" ואת התשובה לשאלות האלה יהיה אפשר למצוא רק בזיכרון הנצחי של העם היהודי ובדברי ימיו.
השבת הזיכרון היא משימה קשה מאוד, אך העובדה שמשה רבנו מבטיח לנו שהקב"ה והתורה לעולם לא יישכחו כליל מעם ישראל, מחזקת אותנו ומבטיחה לנו שהמשימה אפשרית והצלחתה אפילו מובטחת. וגם ההיגיון שלנו לא יאכזב אותו בסופו של דבר.
אנחנו נתבונן בעולמנו ובמצבנו ונגיע למסקנה ההגיונית והנכונה באשר לדרך ולכיוון שעלינו לבחור. אומה של חוכמה ותובנה, של יצירתיות ולמדנות, לא תמיד תישאר אווילית ונטולת היגיון.
משה רבנו גם מעודד אותנו ומבטיח לנו שבסופו של דבר אויבינו ייבושו וייכנעו, שהשאיפות המרושעות שלהם יסוכלו ושהקב"ה יסגור את כל החשבונות עם אלה שניסו להשמיד את העם היהודי. שכל ישר, זיכרון מדויק, תכלית נחושה ואידיאלים ברורים ינצחו ויובילו את העולם היהודי. שירת משה תוסיף ותישמע לעולמי עד.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il