- משנה וגמרא
- שבת
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יוסף בן שמחה
הדף היומי הקצר
שבת - דף יט'
שיעור דף יומי בקיצור
(יח: 10- עד יט: במשנה)
חלק א – מראית עין של אמירה לנכרי
א. לתת לכובס -
ב"ה – מותר (כי קצץ לו דמים), ב"ש – אסור.
בית ר"ג החמירו כב"ש, ולכן בכלי לבן נתנו 3 ימים לפני כי קשים לכיבוס.
סיפור על אביי.
ב. הוצאה וטלטול - במשנה ובברייתא:
ב"ש – לא יתן/ימכור/ילווה בצורה שיטלטל או יוציא בשבת עצמה, אלא שיגיע לביתו מבע"י.
ב"ה – ת"ק – כדי שיגיע לבית הראשון במקומו.
ב"ה – ר"ע – כדי שיצא מבית היהודי.
[אגב, מכירת חמץ
ב"ש – רק אם הנוכרי יגמור לפני הפסח, ב"ה – מותר למכור עד צמוד לפסח.]
ג. לתת בשבת עצמה -
תוס' – אם יודע שיצא – אסור (גם לב"ה),
אם שם לו אוכל בחצר, והניח שלא יצא, אם יצא – זה בסדר. (וכן בבע"ח, והחידוש בגוי שמותר אפילו שאינו אמור להאכילו).
ד. לא ישכיר לנכרי כלי בערב שבת, אלא בימים ד-ה.
רש"י – נראה שמשכיר לו לצורך שבת, (וכאילו אומר לו לעשות בשבת מלאכה).
תוס' – גם לב"ה, נראה כנוטל שכר שבת (אפילו ששכר שבת בהבלעה מותר, כן שזה ערב שבת נראה כשכר שבת ואסור).
רי"ף – מדין שביתת כלים.
ה. שליחת איגרת ע"י גוי (נראה כאילו אמר לו להוליך בשבת)
בימים ד-ה מותר, כי לא נראה כך (ברייתא א),
בערב שבת – (ברייתא א ובעיקר ב)
לב"ש בכל מקרה אסור, אא"כ יכול להגיע ליעד לפני שבת.
לב"ה -
אם קצץ דמים – מותר (אם יוצא מהבית לפני שבת),
אם לא קצץ, אז מספיק שיספיק לבית הראשון (כי יחשבו שזה היעד)– סיפא.
(אך אם הוא לא קבוע שם – אסור בכ"מ (כי השליח ימשיך לחפשו בשבת) – רישא).
(יט. באמצע)
ו. הפלגה בספינה 3 ימים לפני שבת
[הבעיה (ב"ה אורח חיים רמח) - רמב"ן – שהגוי עושה בשבילו חילול שבת,
עוד: ר"ח – יציאה מתחום שבת (במים רדודים פחות מ10 טפחים), רי"ף – כי אינו עונג שבת, תוס' – חלק מאיסור שחייה, בעה"מ – שמא יצטרך לחלל שבת אם יהיה פיקוח נפש. ההכנה לשבת מתחילה שלושה ימים לפני.
לרשות – אסור,
למצווה – מותר,
ת"ק - פוסק עמו שיעצור בשבת גם אם ברור שלא יעצור (שפת אמת – עניין סמלי).
רשב"ג – לא צריך לפסוק שיעצור.
[אגב, לא צרים על עיר,
[הבעיה – רי"ף – עונג שבת, בעה"מ – יאלצו לחלל שבת,
ואם התחילו לא מפסיקים "עד רידתה" (שפ"א – אפילו שאין סכנת חיים)].
(יט. 6-)
חלק ב – המשכת הוצאת המשקין מערב שבת לשבת
א. במשנה – גם לב"ש מותר לשים הקורות על הזיתים,
כי גם אם יעשה בשבת עצמה – לא חייב,
כי כבר התחיל לטחון לפני כך, ועכשיו רק מוציא השאריות, והשאריות ממילא היו יוצאות מעצמן.
כמי זה?
- רי"ס בר"ח – ר' ישמעאל במשנה בעדויות:
טחן ענבי בוסר ורוצה להניח עליהם משהו כבד בערב שבת שיצא הנוזל בשבת:
רי"ש – מותר,
ר"ע – אסור.
דחייה: רי"ח העמיד את המחלוקת בנידוחו היטב, ורק מחוסרים שחיקה, ואילו אצלנו לא רוסקו כל כך.
- ר"א – ר"א במשנה (קמג:) -
ריסק חלות דבש לפני שבת, האם הדבש שזב בשבת מותר?
ת"ק – אסור, שמא יסחוט בשבת,
ר"א – מותר, כי גם אם יסחוט זה לא דאורייתא.
דחייה - כאן זה אוכל מאוכל ולכן אינו דאורייתא.
תשובה – יש ברייתא נוספת של רב הושעיא מנהרדעא ששם ר"א (ור"ש) התירו כנ"ל גם בזיתים וענבים.
(יט: באמצע)
אגב הזכרת השמן שזב:
חלק ג - מחלוקת רב ושמואל במוקצה
בדברים שיש להם שימוש בשבת, אבל ייעדו אותם לשימוש אחר שאינו לשבת, האם הם מוקצה:
ר"י, רב – מוקצה,
ר"ש, שמואל – לא מוקצה.
המקרים:
שמן של בבדין – שאריות השמן בבית הבד,
מחצלות של בבדין – שמכסים איתם את הזיתים,
עז לחלבה, ורחל לגיזתה ותרנגולת לביצתה, ותורי דרידיא, ותמרי דעיסקא.
שיטת ר"ש באינו מתכוון - מסכת שבת
המקובל הרב יעקב עדס | כ' חשוון תשפ"ג

שבת - דף לה'
הדף היומי הקצר
הרב אורי בריליאנט | כב' חשוון התשע"ג
הדלקת נר שבת
הרב חיים כץ | י' כסליו התשס"ה
פיקוח נפש בשבת לצורך אנשים חריגים
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ב' שבט תשפ"ג
קילוף פירות וירקות בשבת
רכישת ארבעת המינים בשנת השמיטה
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
מה מברכים על ברקים ורעמים?
תהיו חמים!
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
מי צריך את הערבה?
למטר השמיים
ארץ החיים – הקשר המיוחד שלנו לארץ
מה מיוחד בעבודת יום כיפור?

חידות לפרשת בא
הרב זאב וייטמן | התשד"מ

רעיונות לפרשת בא
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ז - תשס"ב

סדר הדלקת נרות לשבת
הסידור המהיר

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז
"השלמת ציוד" במצרים, היתכן?
הרב יצחק בן יוסף | ד שבט תשפ"ג
