בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • שמונה פרקים לרמב"ם
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

אלון בן איריס

ב' כסלו תשע"ג

שמונה פרקים לרמב"ם פרק שמיני חלק ו'

אם לפעמים ה' מונע את האפשרות לחזור בתשובה, מדוע הוא שולח נביאים להוכיח את הרשעים? הרמב"ם מבאר שהמטרה היא לפרסם שניטלה הבחירה מאנשים אלה. עוד מבאר הרמב"ם מקראות נוספים על דרך זו, העוסקים בגויים ובישראל.

undefined

בשביל הנשמה

חשוון תשע"ג
3 דק' קריאה
וְאִם תֹּאמַר: וְלָמָּה דָּרַשׁ מִמֶּנּוּ לְשַׁלֵּחַ אֶת יִשְׂרָאֵל פַּעַם אַחַר פַּעַם, וְהוּא מָנוּעַ מִזֶּה, וְהָיוּ חָלוֹת עָלָיו הַמַּכּוֹת, וְהוּא עוֹמֵד בְּמֵאוּנוֹ - כְּמוֹ שֶׁאָמַרְנוּ שֶׁהוּא נֶעֱנַשׁ בְּשֶׁיַּעֲמֹד בְּמֵאוּנוֹ - וְלֹא הָיָה לוֹ לִדְרשׁ מִמֶּנּוּ לַשָּׁוְא מַה שֶּׁאֵינוֹ יָכוֹל לַעֲשׂוֹתוֹ? הִנֵּה זֶה גַּם כֵּן הָיָה לְחָכְמָה מֵאֵת ה', לְהוֹדִיעוֹ, כִּי אִם יִרְצֶה ה' לְבַטֵּל בְּחִירָתוֹ - יְבַטְּלָהּ. וְאָמַר לוֹ: אֲנִי אֶדְרשׁ מִמְּךָ לְשַׁלְּחָם, וְאִלּוּ הָיִיתָ מְשַׁלְּחָם הָיִיתָ נִצּוֹל, אֲבָל אַתָּה לֹא תְּשַׁלֵּח עַד שֶׁתֹּאבַד. וְהָיָה צָרִיך הוּא לְהַסְכִּים, כְּדֵי לְהַרְאוֹת הֵפֶך טַעֲנַת הַנָּבִיא שֶׁהוּא מָנוּעַ מִלְּהַסְכִּים, וְלֹא הָיָה יָכוֹל. וְהָיָה בָּזֶה מוֹפֵת גָּדוֹל, מְפֻרְסָם אֵצֶל כֹּל בְּנֵי הָאָדָם, כְּמוֹ שֶׁאָמַר: "וּלְמַעַן סַפֵּר שְׁמִי בְּכָל הָאָרֶץ" (שמות ט, טו-טז), שֶׁאֶפְשָׁר שֶׁה' יַעֲנשׁ הָאָדָם בְּשֶׁיִּמְנַע מִמֶּנּוּ בְּחִירַת פֹּעַל מָה, וְיֵדַע הוּא בָּזֶה, וְלֹא יוּכַל לִמְשֹׁך נַפְשׁוֹ וְלַהֲשִׁיבָהּ אֶל אוֹתָהּ הַבְּחִירָה.
וְעַל זֶה הָאֹפֶן בְּעַצְמוֹ הָיָה עֹנֶשׁ סִיחוֹן מֶלֶך חֶשְׁבּוֹן. שֶׁהוּא, לְמַה שֶּׁקָּדַם מִמִּרְיוֹ אֲשֶׁר לֹא הָיָה מֻכְרָח עָלָיו - עֲנָשׁוֹ ה' בְּשֶׁמְּנָעוֹ מִלְּהֵעָנוֹת לְיִשְׂרָאֵל, עַד שֶׁהֲרָגוּהוּ. וְהוּא אָמְרוֹ: "וְלֹא אָבָה סִיחֹן מֶלֶך חֶשְׁבּוֹן הַעֲבִרֵנוּ בּוֹ, כִּי הִקְשָׁה ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת רוּחוֹ" וְכוּ' (דברים ב, ל). וַאֲשֶׁר הִקְשָׁה דָּבָר זֶה עַל הַמְפָרְשִׁים כֻּלָּם, הוּא חָשְׁבָם כִּי סִיחוֹן נֶעֱנַשׁ עַל שֶׁלֹּא הִנִּיחַ לְיִשְׂרָאֵל לַעֲבֹר בְּאַרְצוֹ, וְאָמְרוּ: אֵיך יֵעָנֵשׁ וְהוּא מֻכְרָח? כְּמוֹ שֶׁחָשְׁבוּ שֶׁפַּרְעֹה נֶעֱנַשׁ, הוּא וְסִיעָתוֹ, לְפִי שֶׁלֹּא שִׁלְּחוּ אֶת יִשְׂרָאֵל. וְאֵין הַדָּבָר אֶלָּא כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ, שֶׁפַּרְעֹה וְסִיעָתוֹ הָיָה עָנְשָׁם אֵצֶל ה' עַל מַה שֶּׁקָּדַם מֵעָשְׁקָם - שֶׁלֹּא יָשׁוּבוּ, עַד שֶׁיָּחוּלוּ עֲלֵיהֶם כֹּל אוֹתָן הַמַּכּוֹת, וְהָיָה עֹנֶשׁ סִיחוֹן עַל מַה שֶּׁקָּדַם מֵעשֶׁק אוֹ עָוֶל שֶׁעָשָׂה בְּמַמְלַכְתּוֹ - שֶׁיִּמָּנַע מִלְּהֵעָנוֹת לְיִשְׂרָאֵל, עַד שֶׁיַּהַרְגוּהוּ.
וּכְבָר בֵּאֵר ה' עַל יְדֵי יְשַׁעְיָה, שֶׁהוּא יִתְעַלֶּה פְּעָמִים יַעֲנשׁ קְצָת הַמַּמְרִים בְּשֶׁיִּמְנַע מֵהֶם הַתְּשׁוּבָה, וְלֹא יַנִּיחַ לָהֶם לִבְחֹר בָּהּ, כְּמוֹ שֶׁאָמַר: "הַשְׁמֵן לֵב הָעָם הַזֶּה וְאָזְנָיו הַכְבֵּד וְכוּ' וָשָׁב וְרָפָא לוֹ" (ישעיה ו, י). וְזוֹ לָשׁוֹן גְּלוּיָה, שֶׁאֵינָה צְרִיכָה פֵּרוּשׁ, אֶלָּא הִיא מַפְתֵּחַ מַנְעוּלִים רַבִּים. וְעַל זֶה הָעִקָּר נִמְשָׁך מַאֲמַר אֵלִיָּהוּ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם, עַל הַכּוֹפְרִים מֵאַנְשֵׁי דּוֹרוֹ: "וְאַתָּה הֲסִבֹּתָ אֶת לִבָּם אֲחֹרַנִּית" (מלכים א יח, לז), רְצוֹנוֹ לוֹמַר, שֶׁהֵם כַּאֲשֶׁר מָרוּ בִּרְצוֹנָם - הָיָה עָנְשְׁךָ לָהֶם שֶׁהֲסִירוֹתָ לִבּוֹתָם מִדֶּרֶך הַתְּשׁוּבָה, וְלֹא הִנַּחְתָּ לָהֶם בְּחִירָה וְלֹא רָצוֹן לַעֲזֹב זֶה הַמֶּרִי, וְהִתְמִידוּ בִּגְלַל זֶה בִּכְפִירָתָם. עַל דֶּרֶך אָמְרוֹ: "חֲבוּר עֲצַבִּים אֶפְרָיִם הַנַּח לוֹ" (הושע ד, יז), רְצוֹנוֹ לוֹמַר: הוּא חָבַר לָאֱלִילִים וַאֲהֵבָם - עָנְשׁוֹ שֶׁיֻּנַּח עַל אַהֲבָתָם, וְהוּא עִנְיַן "הַנַּח לוֹ". וְזֶה מִמִּבְחַר הַפֵּרוּשִׁים, לְמִי שֶׁיָּבִין דַּקּוּת הָעִנְיָנִים.
___________________________
פועל מה – מעשה מסויים. מפתח מנעולים רבים – פותרת קושיות רבות.


ביאורים
לאור הסברו של הרמב"ם אודות שלילת בחירתו של פרעה עולה השאלה: אם ניטלה מפרעה הבחירה, מדוע התבקש מספר פעמים לשחרר את בני ישראל? הסיבה לכך הייתה כדי ללמד את הדורות הבאים שישנה מציאות כזו של שלילת הבחירה החופשית מן האדם. במצב זה, גם אם יעלה על דעת פרעה שהוא יוכל ברצונו החופשי לשלח את עם ישראל, יראה לו ה' שאין הוא עוד אחראי על גורלו. כולו נתון בידי שליטתו של ה'. כך מסביר הרמב"ם גם את עונשו של סיחון מלך חשבון: חטאיו הקודמים גרמו לכך שכאשר בני ישראל רצו לעבור בארצו, הכביד ה' את ליבו ומנע ממנו להיענות לבקשת ישראל לעבור בגבולו. דבר זה הביא בסופו של דבר למלחמה בה הוכרע סיחון, הובס ובכך נגזר עונשו. העונש נבע ממעשים שקדמו למפגש עם ישראל, ובעקבותיהם נשללה בחירתו במפגש עם ישראל ובכך קיבל את עונשו.הרמב"ם מביא פסוקים רבים המוכיחים את אמיתת טענתו. בפסוקים אלה מוכח למעלה מכל ספק שישנם מצבים בהם נשללת מן האדם והעם הבחירה החופשית וזאת כדי להעניש את החוטאים. ניתן לסכם ששלילת הבחירה החופשית היא עונש המעיד על כך שהאדם איבד את מדרגת צלם האנוש שבו. מצבו המוסרי התדרדר עד כדי כך שלא נותר אלא לקחת לו את הדבר היקר ביותר – הבחירה החופשית. ניתן לדמות זאת לאדם שקיבל אוצר יקר ולא ידע כיצד להשתמש בו בצורה נכונה, דבר טבעי הוא שעונשו יהיה בכך שיילקח ממנו אותו האוצר.

הרחבות
1. שלילת הבחירה לשוב בתשובה – שיטת המבי"ט
המב"ט (בית אלוקים שער התשובה טז) חולק על הרמב"ם וסובר שאמנם ה' יכול ליטול את הבחירה לשוב בתשובה מגוי, אך לא מישראל: "באומות העולם אין קושי שיחזק הא-ל יתברך לב מי שהירבה לפשוע... אבל לישראל אי אפשר שנאמר זה".
אפשר לראות בהבחנה זו רעיון מהותי ועמוק. אדם שנשללה ממנו האפשרות לשוב בתשובה ממשיך להיות בעולם הזה ללא תכלית חיובית. לשוב להיות אדם טוב – הוא כבר לא יכול. מציאות כזו לא שייכת בישראל.
גוי יכול לחיות בעולם ללא שליחות אישית. אמנם אין דבר בבריאה לבטלה, וודאי שבקיומו תהיה תועלת כלשהי לבריאה, אולם שליחות אישית לא תהיה לו. כך אנו מוצאים בפרעה: ה' מסביר את התועלת שנסבבת ממנו לבריאה (שמות ט טז): "בעבור זאת העמדתיך, בעבור הראותך את כוחי ולמען ספר שמי בכל הארץ".
אולם בישראל זה לא כך. לא יתכן שאדם מישראל יחיה ללא תכלית חיובית וללא שליחות שה' מצפה ממנו. אם יהודי חי בעולם בודאי שהוא יכול עוד לתקן.

שאלות לדיון
למה חשוב להוכיח שה' יכול לבטל את הבחירה החופשית של האדם?
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il