בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • וישב
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

תעלומת יוסף

undefined

הרב דב בערל וויין

כסלו תשע"ג
2 דק' קריאה
החיים בכלל, והחיים היהודיים בפרט, בלתי צפויים, מפתיעים, מסתוריים וחידתיים. יעקב מניח שאחרי המפגש שלו עם לבן ועשיו החלק הקשה ביותר כבר מאחוריו. אבל הבלגן הגדול רק מתחיל. מי היה יכול לחזות שאחרי סכסוכי האחים של ישמעאל ויצחק, יעקב ועשיו, סכסוך האחים הגדול ביותר בהיסטוריה היהודית רק מתחיל?
לסיפור הזה מוביל צירוף של שלל נסיבות מסתוריות ואירועים לא מוסברים. מדוע יעקב נותן ליוסף כותונת פסים ונוהג בו במשוא פנים לעיני שאר ילדיו? למה הוא שולח את יוסף למשימה הכה מסוכנת, לכאורה, למצוא את אחיו? מי האיש המסתורי שמכוון את יוסף להגיע אל שמעון ולוי? מדוע התוצאה הסופית של כל זה היא מכירת יוסף שתובילו לעבדות בארץ מצרים?
במקום מאוחר יותר בפרשה עולה השאלה איך יהודה מבצע מעשה בלתי מוסרי לכאורה ומדוע, למרות זאת, הוא מקבל עליו שכר ונבחר להיות אבי שושלת המלוכה והמשיחיות בעם ישראל? ומדוע פרץ פורץ לו דרך מרחם אמו לפני זרח?
התורה לא מספקת תשובות לאף אחד מן האירועים הפנטסטיים האלה. המדרש מציע כמה וכמה פירושים שעוזרים לנו להבין מעט את שרשרת האירועים הזאת, אך גם בסופו, הסיפור נשאר חידה גדולה שעטופה בתעלומה. אינני מצטיין בפתרון תעלומות או בהסברת סוגיות תורניות סבוכות וסיפורים בתנ"ך, לכן אני רק מתבונן בפליאה בסיפור שהתורה מגוללת בפנינו.
הנביא ישעיהו מלמד אותנו שדרכי האל אינן דרכנו ושידו המנחה בכל ענייני האדם תמיד בלתי נראית, נעלמה ומופלאה ביותר. זאת הדרך העיקרית שבה המסורת היהודית רואה לא רק את סיפורי התנ"ך אלא את ההיסטוריה היהודית והאנושית כולה.
בימינו השואה היתה אירוע לא צפוי ולא ייאמן, וגם אחרי שהתרחשה היא עדיין מושא להכחשה של מיליוני אנשים בעולם. מי היה יכול לשער שמדינה יהודית תקום בארץ ישראל למרות כל המתנגדים מבית ומחוץ? בניגוד לכל התחזיות והציפיות? וכיצד, אחרי אלפי שנים של מסורת תורנית ושמירת מצוות, המדינה הזאת קמה כמעוז של חילוניות ואפילו אתיאיזם, לכאורה?
עם זאת, כל זה קרה, ופלאי העולם היהודי מוסיפים להתרבות לנגד עינינו ממש. ישראל הפכה למדינה הרבה יותר יהודית מסוציאליסטית. האנטישמיות חזקה מתמיד, ועם זאת, העם היהודי מעולם לא חש חזק ונועז כפי שהוא מרגיש היום.
ההתחדשות העצומה של לימוד התורה בעם היהודי בכל העולם ובמיוחד כאן, בישראל, היא אולי ההפתעה הגדולה ביותר של ימינו. מכל זה אנחנו למדים שיש להיזהר מפני תחזיות של מומחים, פוליטיקאים יודע-כול ושאר יידעונים שמתיימרים לחזות את העתיד ולדעת מה באמת יהיה הכי טוב לעם ישראל. התעלומות בפרשה הזאת הן עצמן הלקח שיש ללמוד ממנה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il