- מדורים
- פרשת שבוע
חלומות נבואיים
כבר הסברנו בעבר כי יוסף, המספר לאחיו על חלומותיו, בעצם מכריז בכך שלא רק אביו בחר בו כמנהיג הבא של השבטים והמחנה הגדול שסביבם, אלא שגם הקב"ה בחר בו כממשיך השושלת של האבות, עם כל המשמעות של כך לדורות.
כל זה נובע מכך שכל החלומות בספר בראשית הם חלומות נבואיים וכל החולמים הם במעמד של שררה.
כל החלומות עוסקים בשאלות לאומיות או בין-לאומיות, גם אם יש להם השלכה על חייהם הפרטיים של החולמים.
נבדוק אחד לאחד את חולמי החלומות וחלומותיהם.
החלום הראשון הנזכר בספר הוא חלומו נורא ההוד של אברהם אבינו, במעמד ברית בין הבתרים. וז"ל הכתוב:
אברהם הוא נשיא, שרה אשתו כשמה כן היא נסיכה, כל השיג והשיח שלו הוא עם מלכים. חלומו הנבואי עוסק בהיבט הלאומי של חיי צאצאיו, עם ישראל, במאות השנים הבאות.
גם החלום הנבואי הבא:
המלך הוא החולם ונושא החלום הוא התנהגות טיפוסית למלך – לקיחת אשה בעל כרחה.
החלומות המופיעים בפרשת ויצא, חלומותיו של יעקב המנהיג של המחנה, המנהל משא ומתן מדיני עם מנהיגי ארם ושכם ומנהל מלחמות כנגד הסובבים אותו, עוסקים גם הם על פי חז"ל בעלייתן ונפילתן של האימפריות לאורך ההיסטוריה של האנושות.
הכתוב אומר:
ומביא בעל הטורים: "עלים וירדים בו. בגימטריא בבל ומדי ויון ורומי" (תנחומא ויצא ב).
גם חלומו של לבן בסוף פרשת ויצא, הוא חלומו של מנהיג מחנה, נסיך ארמי העוסק ביחסי ישראל ארם לדורות.
חלומותיהם של שרי מצרים, שר המשקים ושר האופים, שהיו ממונים על שני תחומים כלכלים ראשונים במעלה, משק החיטים והלחם ומשק המים, עוסקים בשאלה לאומית. הפגיעה בהם היא שרומזת גם לפתרון חלומו של פרעה ואכמ"ל.
המסקנה לדורות היא שתפקידם של הנביאים הוא לספק הדרכה לאומית להנהגה של העם, המלך והשרים.
הנביאים לא עסקו בעניינים פרטיים שנגעו לחיי היחיד. לכן, עלינו לחפש בכל מקום שיש לכאורה נבואה פרטית, את המשמעות הלאומית או הבין-לאומית שלה.
נעסוק בכך בע"ה גם בשבוע הבא.
דווקא לפני בחירות עלינו להתפלל לחזרתם של נביאי ישראל
והאפשרות ליהנות מהדרכתם בתחום הלאומי
והיחסים הבין-לאומיים של מדינת ישראל.
כל זה נובע מכך שכל החלומות בספר בראשית הם חלומות נבואיים וכל החולמים הם במעמד של שררה.
כל החלומות עוסקים בשאלות לאומיות או בין-לאומיות, גם אם יש להם השלכה על חייהם הפרטיים של החולמים.
נבדוק אחד לאחד את חולמי החלומות וחלומותיהם.
החלום הראשון הנזכר בספר הוא חלומו נורא ההוד של אברהם אבינו, במעמד ברית בין הבתרים. וז"ל הכתוב:
"וַיֵּרֶד הָעַיִט עַל הַפְּגָרִים וַיַּשֵּׁב אֹתָם אַבְרָם: וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ לָבוֹא וְתַרְדֵּמָה נָפְלָה עַל אַבְרָם וְהִנֵּה אֵימָה חֲשֵׁכָה גְדֹלָה נֹפֶלֶת עָלָיו: וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה: וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל: וְאַתָּה תָּבוֹא אֶל אֲבֹתֶיךָ בְּשָׁלוֹם תִּקָּבֵר בְּשֵׂיבָה טוֹבָה: וְדוֹר רְבִיעִי יָשׁוּבוּ הֵנָּה כִּי לֹא שָׁלֵם עֲוֹן הָאֱמֹרִי עַד הֵנָּה: בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת יְקֹוָק אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת" (בראשית ט"ו יא-טז,יח).
אברהם הוא נשיא, שרה אשתו כשמה כן היא נסיכה, כל השיג והשיח שלו הוא עם מלכים. חלומו הנבואי עוסק בהיבט הלאומי של חיי צאצאיו, עם ישראל, במאות השנים הבאות.
גם החלום הנבואי הבא:
"וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל אֲבִימֶלֶךְ בַּחֲלוֹם הַלָּיְלָה וַיֹּאמֶר לוֹ הִנְּךָ מֵת עַל הָאִשָּׁה אֲשֶׁר לָקַחְתָּ וְהִוא בְּעֻלַת בָּעַל: וַיֹּאמֶר אֵלָיו הָאֱלֹהִים בַּחֲלֹם גַּם אָנֹכִי יָדַעְתִּי כִּי בְתָם לְבָבְךָ עָשִׂיתָ זֹּאת וָאֶחְשֹׂךְ גַּם אָנֹכִי אוֹתְךָ מֵחֲטוֹ לִי עַל כֵּן לֹא נְתַתִּיךָ לִנְגֹּעַ אֵלֶיהָ" (שם כ' ג,ו).
המלך הוא החולם ונושא החלום הוא התנהגות טיפוסית למלך – לקיחת אשה בעל כרחה.
החלומות המופיעים בפרשת ויצא, חלומותיו של יעקב המנהיג של המחנה, המנהל משא ומתן מדיני עם מנהיגי ארם ושכם ומנהל מלחמות כנגד הסובבים אותו, עוסקים גם הם על פי חז"ל בעלייתן ונפילתן של האימפריות לאורך ההיסטוריה של האנושות.
הכתוב אומר:
"וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ: (שם כ"ח יב)
ומביא בעל הטורים: "עלים וירדים בו. בגימטריא בבל ומדי ויון ורומי" (תנחומא ויצא ב).
גם חלומו של לבן בסוף פרשת ויצא, הוא חלומו של מנהיג מחנה, נסיך ארמי העוסק ביחסי ישראל ארם לדורות.
חלומותיהם של שרי מצרים, שר המשקים ושר האופים, שהיו ממונים על שני תחומים כלכלים ראשונים במעלה, משק החיטים והלחם ומשק המים, עוסקים בשאלה לאומית. הפגיעה בהם היא שרומזת גם לפתרון חלומו של פרעה ואכמ"ל.
המסקנה לדורות היא שתפקידם של הנביאים הוא לספק הדרכה לאומית להנהגה של העם, המלך והשרים.
הנביאים לא עסקו בעניינים פרטיים שנגעו לחיי היחיד. לכן, עלינו לחפש בכל מקום שיש לכאורה נבואה פרטית, את המשמעות הלאומית או הבין-לאומית שלה.
נעסוק בכך בע"ה גם בשבוע הבא.
דווקא לפני בחירות עלינו להתפלל לחזרתם של נביאי ישראל
והאפשרות ליהנות מהדרכתם בתחום הלאומי
והיחסים הבין-לאומיים של מדינת ישראל.

כיצד יראו ימות המשיח?
הרב יוסף כרמל

"התירו סופן משום תחילתן"
הרב יוסף כרמל | ניסן תשס"ט

נחום איש גמזו מול ר' עקיבא
תרגום ירושלמי מול תרגום אונקלוס
הרב משה ארנרייך | אב תשס"ח

אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהנה?
הרב יוסף כרמל | אלול תשס"ד
איך ללמוד גמרא?
סוכת עראי דיגיטלית
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
עבודה שאין לה סוף
למטר השמיים
הלכות נתינה בפורים
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
מסירות או התמסרות?
האם מותר לפנות למקובלים?

"צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה"
הרב יוסף כרמל | תשע"א

3 דברים קצרים לט"ו בשבט
תשע"ו, גליון 109
רבנים שונים | טו בשבט תשע"ו

מנהגי אבלות שאינם ראויים
הרב משה צוריאל | אדר תשס"ו
