בית המדרש

  • שבת ומועדים
  • עניינו של יום
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

ישראל בגיל 65

undefined

הרב דב בערל וויין

איר תשע"ג
3 דק' קריאה
השבוע חוגגת מדינת ישראל את יום העצמאות ה-65 שלה. על אף ששישים שנה הם חלק הארי של החיים שמוקצבים לאדם על פני האדמה הזאת, בעיני ההיסטוריה זה הרף עין בלבד. למרות זאת, דומני שאי אפשר שלא להתפעל ממה שהתרחש בארץ ישראל ב-65 השנים האחרונות.
אין ספק שהעולם השתנה מקצה לקצה בפרק הזמן הזה. האימפריה הבריטית איננה קיימת עוד, ודגלה כבר לא מתנופף מעל בית הממשל בירושלים. גם ברית המועצות חלפה ועברה מן העולם, קורבן של מעשי האכזריות שלה עצמה, של כישלונותיה ושל האידיאולוגיה המוטעית שלה. גם אנגליה וגם ברית המועצות לא רצו בטובתנו, כל אחת בדרכה, אך המדינה היהודית הקטנה מוסיפה להתקיים גם אחריהן, כפי שהעם היהודי ממשיך להתקיים אחרי כל אימפריה שנעלמה וכל אידיאולוגיה אוטופית שהתפוגגה באלפי שנות קיומו.
בעוד ששאר המזרח התיכון שרוי באנדרלמוסיה גדולה הרבה יותר מזו שהיתה לפני 65 שנה, והייתה לא מעט אנדרלמוסיה גם אז, הארץ הקטנה שלנו הפכה לעכבר ששאג. תוך התעלמות כמעט מכל מה שמקיף אותנו, בע"ה נרתמנו למשימה הגורלית שלנו וסייענו להקים את המדינה.
ברצות ד' החיינו את השפה התנ"כית העתיקה, היפה ומלאת הדקויות, היינו שותפים ועדים לקיבוץ גלויות מארבע כנפות תבל, ברצות ד' חוללנו מהפכה אקולוגית וחקלאית בארץ שהייתה עקרה ושוממה, ועכשיו היא זבת חלב ודבש, ברצות ד' הקמנו צבא הגנה אדיר להגן על עצמנו מפני שכנינו העוינים עדיין, בנינו כלכלה מודרנית ואנחנו ב"ה עומדים בחזית בכל תחום אינטלקטואלי, רפואי וטכנולוגי בעולם וממלאים אותו בחידושים ישראלים.
מי היה חולם שזאת תהיה המציאות של מדינת ישראל לפני 65 שנה? רק השונאים, המנוכרים והעיוורים מרצון יכולים להתכחש להישגיה של מדינת ישראל.
מפורסמת האמירה של בן-גוריון מלפני עשורים ספורים שכאשר תהיה במדינת ישראל אוכלוסייה של חמישה מיליון תושבים, היא תהיה בטוחה ובת קיימא. אחרי 65 שנה, אנחנו אומה של שמונה מיליון תושבים, ששישה מתוכם יהודים. ועדת פיל ב-1936 קבעה, ביהירות האופיינית לה, שפלשתינה כולה לא תוכל לקיים אוכלוסייה גדולה יותר משניים וחצי מיליון תושבים.
ובכן, ישראל הוכיחה שוב ושוב שהמומחים טעו. ישראל איננה מדינה מושלמת. יש לה הרבה מגרעות ובגיל 65 היא עדיין בעיצומו של תהליך. בפרפראזה על דבריו של וינסטון צ'רצ'יל, זאת עוד לא התחלת הסוף, אבל ייתכן מאוד שזה סוף ההתחלה.
יש עדיין הרבה דברים בחברה הישראלית שצריך לשפר: פערים כלכליים וחברתיים שצריך לסגור, בעיות לאומיות בתחומי החינוך, הדת ומוסדות הממשל שממתינות לתשומת הלב שלנו, אך למרות כל זאת, ישראל היא מקום שנהדר לחיות בו. האקלים כאן נוח, הנוף מעניין, יש מגוון עצום של אנשים ורעיונות, ויהודי יכול לחיות כאן חיים יהודיים מלאים.
האוכלוסייה צעירה ותוססת, אפשר ללמוד תורה בכל מקום, ויש תחושה של ביטחון עצמי, אופטימיות, סיפוק בחיים, משפחתיות וקהילתיות ששוררת בכל המגזרים של החברה הישראלית. זה מקום שתענוג לבקר בו, אבל תענוג עוד יותר לחיות בו ולהיות חלק מהנס המתמשך שהוא מדינת ישראל בגיל 65.
נביאי ישראל קבעו שבסופו של דבר נחזור הביתה, לארץ שהקב"ה הבטיח לאבותינו ולנו, שנבנה את עצמנו מבחינה גשמית ורוחנית בארץ הזאת. הנבואה הזאת וחלום הדורות הזה מתגשם, לאט אמנם, אך בבטחה, לנגד עינינו ממש, פה, במדינת ישראל.
הנביאים גם לימדו אותנו שאלה שישתתפו במאמץ הזה ויסייעו להתחדשות הזאת יזכו לשכר גדול. גם הנבואות האלה מתגשמות במלואן. אנחנו חיים בתקופה היסטורית במימדים תנ"כיים. בחיי היומיום שלנו אנחנו נוטים להתעלם מהידיעה הזאת ולהמשיך בחיי השגרה על כל אתגריה, אך מדי פעם בפעם, בא משהו שמטלטל את ההכרה ומזכיר לנו שאנחנו חיים במקום מיוחד מאוד ובתקופה מיוחדת מאוד בהיסטוריה היהודית.
יום העצמאות ה-65 של מדינת ישראל הוא טלטול כזה שמעורר שוב את הזיכרון ואת המודעות למציאות המופלאה הזאת. אשרי הדור שלנו שזכה לחגוג את יום העצמאות ה-65 למדינה בישראל ובירושלים. מי יתן ונזכה כולנו לראות בהתגשמות המלאה של חזון נביאי ישראל במהרה בימינו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il