- פרשת שבוע ותנ"ך
- ויחי
המשפחה היהודית - הערובה לקיום העם היהודי
ספר בראשית מגיע לסיומו בפרשת השבוע. הסיפור של בריאת העולם ושל התפתחות העם היהודי ממשפחה אחת לאורך כמה דורות עם התמדה ועקשנות של האבות והאמהות הגדולים שלנו, מגיע כעת לסיומו.
זה מעלה שוב את השאלה שמציג רש"י בפירושו לתחילת ספר בראשית: מדוע התורה, שהיא בעיקרה ספר של מצוות והלכות, לכאורה, טורחת לספק לנו תיאור מפורט של הבריאה וממשיכה אחריה בסיפור משפחתי? למה הידע האנקדוטי הזה, לכאורה, על חייהם של אבותינו, צריך להיות חלק מהתורה הנצחית? ואיך הוא משפיע על הקיום של העם היהודי בכל הדורות?
בתשובה לשאלת הרלוונטיות הזאת, חז"ל אומרים שהאירועים שקרו לאבותינו הם סימן לאירועים שעתידים לקרות לצאצאים שלהם. אך פעמים רבות קשה לדורות מאוחרים לראות את הקשר הזה, חוץ מאשר באופן הכללי ביותר של חזרה היסטורית של נסיבות.
ספר בראשית, שהוא חלק נכבד מאוד מכל התורה שבכתב, איננו מכיל כמעט מצוות. החומש הזה הוא בעצם סיפור שעוקב אחרי קורותיה של משפחה אחת – שמונה 70 איש בסוף – ואחר הקשיים שהמשפחה הזאת נתקלת בהם במשך הדורות. אם כך, מה המסר העיקרי לנו, לאנשים שחיים בעולם כל כך שונה ובמרחק אלפי שנים?
אני חושב שהמסר של ספר בראשית הוא המסר הברור: המשפחה וחשיבותה. התורה, בכוונה תחילה ובפרוטרוט, מתארת לנו כמה קשה להקים ולתחזק משפחה מלוכדת. כל אחד מהדורות שמתוארים בספר בראשית, מקין והבל ועד יוסף ואחיו, עסוק במשימה הקשה ולעתים קורעת הלב של בניית משפחה.
בחומש בראשית אין יחסים משפחתיים ללא מהמורות או בעיות. יריבות בין אחים, אלימות, תכונות אישיות שונות, סכסוכים בין בני זוג ובתוך המשפחה – כל אלה הם חלק מהסיפור התנ"כי בספר בראשית. התורה אינה מצנזרת את סיפוריה ואינה נמנעת מלהתעמת עם החולשות והשגיאות של בני האדם.
האנשים הגדולים ביותר בעמנו, האבות והאמהות, התמודדו עם קשיים גדולים בניסיון ליצור משפחות מאוחדות ומוסריות. ולמרות הקשיים, הם לא התייאשו, מפני שבלי משפחתיות חזקה אין בסיס לקיום יהודי נצחי. בכל אחת מהמשפחות שמתוארות בספר בראשית מתרחש סכסוך טרגי, ובכל זאת הרציפות המשפחתית נמשכת ומתחזקת עד שהמשפחה גדלה והופכת לעם גדול ורב השפעה.
ההתמדה בבניית המשפחה למרות כל האכזבות שכרוכות בכך היא הסיבה לספר בראשית. זה דפוס התנהגות של אבותינו המנחה ומדריך גם את הצאצאים שלנו. גם היום המשימה של בניית משפחה היא הדרך הבדוקה היחידה להבטיח את הקיום היהודי.
זה מעלה שוב את השאלה שמציג רש"י בפירושו לתחילת ספר בראשית: מדוע התורה, שהיא בעיקרה ספר של מצוות והלכות, לכאורה, טורחת לספק לנו תיאור מפורט של הבריאה וממשיכה אחריה בסיפור משפחתי? למה הידע האנקדוטי הזה, לכאורה, על חייהם של אבותינו, צריך להיות חלק מהתורה הנצחית? ואיך הוא משפיע על הקיום של העם היהודי בכל הדורות?
בתשובה לשאלת הרלוונטיות הזאת, חז"ל אומרים שהאירועים שקרו לאבותינו הם סימן לאירועים שעתידים לקרות לצאצאים שלהם. אך פעמים רבות קשה לדורות מאוחרים לראות את הקשר הזה, חוץ מאשר באופן הכללי ביותר של חזרה היסטורית של נסיבות.
ספר בראשית, שהוא חלק נכבד מאוד מכל התורה שבכתב, איננו מכיל כמעט מצוות. החומש הזה הוא בעצם סיפור שעוקב אחרי קורותיה של משפחה אחת – שמונה 70 איש בסוף – ואחר הקשיים שהמשפחה הזאת נתקלת בהם במשך הדורות. אם כך, מה המסר העיקרי לנו, לאנשים שחיים בעולם כל כך שונה ובמרחק אלפי שנים?
אני חושב שהמסר של ספר בראשית הוא המסר הברור: המשפחה וחשיבותה. התורה, בכוונה תחילה ובפרוטרוט, מתארת לנו כמה קשה להקים ולתחזק משפחה מלוכדת. כל אחד מהדורות שמתוארים בספר בראשית, מקין והבל ועד יוסף ואחיו, עסוק במשימה הקשה ולעתים קורעת הלב של בניית משפחה.
בחומש בראשית אין יחסים משפחתיים ללא מהמורות או בעיות. יריבות בין אחים, אלימות, תכונות אישיות שונות, סכסוכים בין בני זוג ובתוך המשפחה – כל אלה הם חלק מהסיפור התנ"כי בספר בראשית. התורה אינה מצנזרת את סיפוריה ואינה נמנעת מלהתעמת עם החולשות והשגיאות של בני האדם.
האנשים הגדולים ביותר בעמנו, האבות והאמהות, התמודדו עם קשיים גדולים בניסיון ליצור משפחות מאוחדות ומוסריות. ולמרות הקשיים, הם לא התייאשו, מפני שבלי משפחתיות חזקה אין בסיס לקיום יהודי נצחי. בכל אחת מהמשפחות שמתוארות בספר בראשית מתרחש סכסוך טרגי, ובכל זאת הרציפות המשפחתית נמשכת ומתחזקת עד שהמשפחה גדלה והופכת לעם גדול ורב השפעה.
ההתמדה בבניית המשפחה למרות כל האכזבות שכרוכות בכך היא הסיבה לספר בראשית. זה דפוס התנהגות של אבותינו המנחה ומדריך גם את הצאצאים שלנו. גם היום המשימה של בניית משפחה היא הדרך הבדוקה היחידה להבטיח את הקיום היהודי.
הכוחות השונים בעם ישראל
פרשת ויחי
הרב אליהו ברין | י"א טבת תשפ"ב

אח ואויב
הרב ישעיה שטיינברגר | טבת תשפ"ב

ויחי התשע"ז מדברי הרב אליהו זצוק"ל
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | טבת תשע"ז

עוד על ערבות הדדית ומשמעותה לדורות
חלק ב
הרב יוסף כרמל | טבת תשפ"ג
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
זמן הדלקת נרות חנוכה
קילוף פירות וירקות בשבת
מסירות או התמסרות?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
מה ההבדל בין עם ישראל לשאר העמים?
איסור בשר וחלב
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?
איך להתכונן לחגים?
האם מותר לפנות למקובלים?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
היריות בבית הכנסת של הבבא סאלי
הרב דניאל קירש | אב תשפ

תפילה על עצירת הגשמים תשע"א
מהרבנות הראשית לישראל
רבנים שונים | ד' כסליו תשע"א
משמעות התפילין
שיחת מוצ"ש פרשת בא תשפ"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ו' שבט תשפ"ב

תענית יחיד
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ט
הדרך לדבקות בה' והשפעתה
אורות ישראל - פרק ג' פסקה א'
הרב ש. יוסף וייצן | א שבט תשפ"ג
להידמות לבורא גם אתה יכול
הרב מעוז שוקרון | שבט תשפ"ג
