- מדורים
- פרשת שבוע
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
איטה בת חנה ארנרייך
על מקלות שקדים, מחלוקות, בחירות ונבחרים
גם אחרי שקרח ועדתו נענשו, עדיין לא שקטה אש המחלוקת. הכתוב מספר:
"וַיִּלֹּנוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמָּחֳרָת עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן לֵאמֹר אַתֶּם הֲמִתֶּם אֶת עַם יְקֹוָק" (במדבר י"ז ו).
הקב"ה ציוה:
"דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְקַח מֵאִתָּם מַטֶּה מַטֶּה לְבֵית אָב מֵאֵת כָּל נְשִׂיאֵהֶם לְבֵית אֲבֹתָם שְׁנֵים עָשָׂר מַטּוֹת אִישׁ אֶת שְׁמוֹ תִּכְתֹּב עַל מַטֵּהוּ: וְאֵת שֵׁם אַהֲרֹן תִּכְתֹּב עַל מַטֵּה לֵוִי כִּי מַטֶּה אֶחָד לְרֹאשׁ בֵּית אֲבוֹתָם: וְהִנַּחְתָּם בְּאֹהֶל מוֹעֵד לִפְנֵי הָעֵדוּת אֲשֶׁר אִוָּעֵד לָכֶם שָׁמָּה: וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר אֶבְחַר בּוֹ מַטֵּהוּ יִפְרָח וַהֲשִׁכֹּתִי מֵעָלַי אֶת תְּלֻנּוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֵם מַלִּינִם עֲלֵיכֶם:... וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַיָּבֹא מֹשֶׁה אֶל אֹהֶל הָעֵדוּת וְהִנֵּה פָּרַח מַטֵּה אַהֲרֹן לְבֵית לֵוִי וַיֹּצֵא פֶרַח וַיָּצֵץ צִיץ וַיִּגְמֹל שְׁקֵדִים" (שם, שם יז-כג).
פריחת מטה אהרון הוכיחה כי הקב"ה בחר בו כשליחו.
פרשיה זו יכולה להסביר גם פרשיה נוספת. בפרק הראשון של ספר ירמיהו, מיד אחרי הקדשתו כנביא, מסופר:
"וַיְהִי דְבַר יְקֹוָק אֵלַי לֵאמֹר מָה אַתָּה רֹאֶה יִרְמְיָהוּ וָאֹמַר מַקֵּל שָׁקֵד אֲנִי רֹאֶה: וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֵלַי הֵיטַבְתָּ לִרְאוֹת כִּי שֹׁקֵד אֲנִי עַל דְּבָרִי לַעֲשֹׂתוֹ" (ירמיהו א' יא-יב).
נחלקו המפרשים מה משמעות ה"מבחן" ומה משמעות השקידה.
רש"י וגם רד"ק מסבירים כי השקידה משמעותה מהירות והשאלה הייתה האם ירמיהו יבין כי הקב"ה רומז לכך שהפורענות תגיע ממש בזמן הקרוב. מיד אח"כ שוב בוחן אותו הקב"ה:
"וַיְהִי דְבַר יְקֹוָק אֵלַי שֵׁנִית לֵאמֹר מָה אַתָּה רֹאֶה וָאֹמַר סִיר נָפוּחַ אֲנִי רֹאֶה וּפָנָיו מִפְּנֵי צָפוֹנָה: וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֵלָי מִצָּפוֹן תִּפָּתַח הָרָעָה עַל כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ" (שם, שם יג-יד).
כאן לכולי עלמא מדובר על ההבנה כי הרעה עומדת לבא עליהם מצפון. הקושי הוא כפול מדוע צריך מבחן כפול וכיצד מהמקל שהוציא שקדים ניתן ללמוד על כך שפורענות עומדת להתרגש עליהם?
עיינו בדברינו לפרשת מטות תשס"ה שם הסברנו את פשר הכפילות, הפעם נציע הסבר אחר המבוסס על פרשתנו.
ירמיהו היה צעיר מאוד וללא כל מעמד כאשר החל לקבל נבואה. רבים וטובים שאלו עצמם מנין לנו שהקב"ה בחר בנער צעיר זה כשליחו? נבואתו הראשונה של ירמיהו מזכירה לעם כי גם כנגד משה ואהרן קמו מלעיזים שטענו כי לא הקב"ה שלחם. שליחותו של אהרון נתבררה באמצעות:
"וְהִנֵּה פָּרַח מַטֵּה אַהֲרֹן לְבֵית לֵוִי וַיֹּצֵא פֶרַח וַיָּצֵץ צִיץ וַיִּגְמֹל שְׁקֵדִים"
גם נבואתו ושליחותו של ירמיהו נתבררה כך:
"מָה אַתָּה רֹאֶה יִרְמְיָהוּ וָאֹמַר מַקֵּל שָׁקֵד אֲנִי רֹאֶה: וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֵלַי הֵיטַבְתָּ לִרְאוֹת". כפתור ופרח.
נסיים את דברינו בקריאה ואזהרה! אש המחלוקת, גם אם יש מי שטוען שהיא לשם שמים, עלולה לשרוף כל חלקה טובה. המחלוקת המכוערת סביב השאלה מי יעמוד בראש הרבנות הראשית? מסוכנת מאוד, מחלישה מאוד ופוגעת קשה במעמדה של הרבנות הראשית ואחריתה מי ישער.
הבה נתפלל כי גם מחלוקת זו תיפתר באחדות ובהסכמה גם אם הדעות חלוקות.
כמאמרו של מו"ר הרב צבי יהודה הכהן זצ"ל "דיפרנציאציה אינה מחייבת ספרציה".
"וַיִּלֹּנוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמָּחֳרָת עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן לֵאמֹר אַתֶּם הֲמִתֶּם אֶת עַם יְקֹוָק" (במדבר י"ז ו).
הקב"ה ציוה:
"דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְקַח מֵאִתָּם מַטֶּה מַטֶּה לְבֵית אָב מֵאֵת כָּל נְשִׂיאֵהֶם לְבֵית אֲבֹתָם שְׁנֵים עָשָׂר מַטּוֹת אִישׁ אֶת שְׁמוֹ תִּכְתֹּב עַל מַטֵּהוּ: וְאֵת שֵׁם אַהֲרֹן תִּכְתֹּב עַל מַטֵּה לֵוִי כִּי מַטֶּה אֶחָד לְרֹאשׁ בֵּית אֲבוֹתָם: וְהִנַּחְתָּם בְּאֹהֶל מוֹעֵד לִפְנֵי הָעֵדוּת אֲשֶׁר אִוָּעֵד לָכֶם שָׁמָּה: וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר אֶבְחַר בּוֹ מַטֵּהוּ יִפְרָח וַהֲשִׁכֹּתִי מֵעָלַי אֶת תְּלֻנּוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֵם מַלִּינִם עֲלֵיכֶם:... וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַיָּבֹא מֹשֶׁה אֶל אֹהֶל הָעֵדוּת וְהִנֵּה פָּרַח מַטֵּה אַהֲרֹן לְבֵית לֵוִי וַיֹּצֵא פֶרַח וַיָּצֵץ צִיץ וַיִּגְמֹל שְׁקֵדִים" (שם, שם יז-כג).
פריחת מטה אהרון הוכיחה כי הקב"ה בחר בו כשליחו.
פרשיה זו יכולה להסביר גם פרשיה נוספת. בפרק הראשון של ספר ירמיהו, מיד אחרי הקדשתו כנביא, מסופר:
"וַיְהִי דְבַר יְקֹוָק אֵלַי לֵאמֹר מָה אַתָּה רֹאֶה יִרְמְיָהוּ וָאֹמַר מַקֵּל שָׁקֵד אֲנִי רֹאֶה: וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֵלַי הֵיטַבְתָּ לִרְאוֹת כִּי שֹׁקֵד אֲנִי עַל דְּבָרִי לַעֲשֹׂתוֹ" (ירמיהו א' יא-יב).
נחלקו המפרשים מה משמעות ה"מבחן" ומה משמעות השקידה.
רש"י וגם רד"ק מסבירים כי השקידה משמעותה מהירות והשאלה הייתה האם ירמיהו יבין כי הקב"ה רומז לכך שהפורענות תגיע ממש בזמן הקרוב. מיד אח"כ שוב בוחן אותו הקב"ה:
"וַיְהִי דְבַר יְקֹוָק אֵלַי שֵׁנִית לֵאמֹר מָה אַתָּה רֹאֶה וָאֹמַר סִיר נָפוּחַ אֲנִי רֹאֶה וּפָנָיו מִפְּנֵי צָפוֹנָה: וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֵלָי מִצָּפוֹן תִּפָּתַח הָרָעָה עַל כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ" (שם, שם יג-יד).
כאן לכולי עלמא מדובר על ההבנה כי הרעה עומדת לבא עליהם מצפון. הקושי הוא כפול מדוע צריך מבחן כפול וכיצד מהמקל שהוציא שקדים ניתן ללמוד על כך שפורענות עומדת להתרגש עליהם?
עיינו בדברינו לפרשת מטות תשס"ה שם הסברנו את פשר הכפילות, הפעם נציע הסבר אחר המבוסס על פרשתנו.
ירמיהו היה צעיר מאוד וללא כל מעמד כאשר החל לקבל נבואה. רבים וטובים שאלו עצמם מנין לנו שהקב"ה בחר בנער צעיר זה כשליחו? נבואתו הראשונה של ירמיהו מזכירה לעם כי גם כנגד משה ואהרן קמו מלעיזים שטענו כי לא הקב"ה שלחם. שליחותו של אהרון נתבררה באמצעות:
"וְהִנֵּה פָּרַח מַטֵּה אַהֲרֹן לְבֵית לֵוִי וַיֹּצֵא פֶרַח וַיָּצֵץ צִיץ וַיִּגְמֹל שְׁקֵדִים"
גם נבואתו ושליחותו של ירמיהו נתבררה כך:
"מָה אַתָּה רֹאֶה יִרְמְיָהוּ וָאֹמַר מַקֵּל שָׁקֵד אֲנִי רֹאֶה: וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֵלַי הֵיטַבְתָּ לִרְאוֹת". כפתור ופרח.
נסיים את דברינו בקריאה ואזהרה! אש המחלוקת, גם אם יש מי שטוען שהיא לשם שמים, עלולה לשרוף כל חלקה טובה. המחלוקת המכוערת סביב השאלה מי יעמוד בראש הרבנות הראשית? מסוכנת מאוד, מחלישה מאוד ופוגעת קשה במעמדה של הרבנות הראשית ואחריתה מי ישער.
הבה נתפלל כי גם מחלוקת זו תיפתר באחדות ובהסכמה גם אם הדעות חלוקות.
כמאמרו של מו"ר הרב צבי יהודה הכהן זצ"ל "דיפרנציאציה אינה מחייבת ספרציה".

ישמעאל בני, ברכני!
הרב יוסף כרמל | תשע"ד

מִשְׁפַּט צֶדֶק? איך?
הרב יוסף כרמל | אדר תשפ"ב

לֹא יַעֲקֹב ... שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל
הרב יוסף כרמל | יד כסלו תשפ"ג

על חיבורים של שמיים וארץ
הרב יוסף כרמל | ז כסלו תשפ"ג

הרב יוסף כרמל
ראש כולל "ארץ חמדה" לדיינות

"וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם"
אדר תשע"ב

מה בין "יותר מדי" ל"אין מספיק"?
תשע"א

מהי "דת"?

שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ לכהן או למלך?
אדר התשע"ג
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
למטר השמיים
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?
ענייני כשרות המצויים
איך ללמוד גמרא?
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
איך השבת היא זכר ליציאת מצרים?
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?

3 דברים קצרים לט"ו בשבט
תשע"ו, גליון 109
רבנים שונים | טו בשבט תשע"ו

הלכות ט"ו בשבט
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ב

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז
טוב מאוד זה יצר הרע
הרב יוסף נווה | שבט תשפ
בלבולים בחיים
הרב מעוז שוקרון | תשפ"ג
מתי באמת יצאנו ממצרים?
הרב מאיר גולדויכט | שבט תשפ"ג
תפילה על מיעוט הגשמים
הרב שמואל אליהו | שבט תשפ"ג
