- שבת ומועדים
- הלכות כלליות
מקרר ללא התקן שבת
שאלה:
בבית הורי אשתי יש שלושה מקררים ישנים בלי התקן שבת (AMANA ,INDESIT ,GOLDSTAR-FRESH MASTER). הם תלשו את הנורה וחשבו שדי בזה. מה אפשר להציע להם כדי שלא יצטרכו לקנות מקרר חדש?
תשובה:
בעניין פתיחת מקרר בשבת יש להבדיל בין תוצאות ישירות ומיידיות הנגרמות באופן ודאי, לבין תוצאות עקיפות שאינן מיידיות, או על כל פנים אין ודאות שתהיינה מיידיות. הדלקת הנורה בפתיחת הדלת היא מיידית וודאית, ולכן אותה חייבים להסיר. כמו כן בדגמים שבהם פתיחת הדלת גורמת מיד להפסקת פעולת המאוורר, יש צורך לנטרל את התוצאה הזו. ניתן לעשות זאת על ידי מדבקה חזקה שתלחץ על המתג כל הזמן ותגרום לכך שהמאוורר ימשיך לפעול. לפי הכתוב באתר מכון צומת, חברות רבות מספקות כיסוי תקני למתג הזה וכך ניתן לנטרל את התוצאה.
תוצאה עקיפה מפתיחת המקרר היא כניסת אוויר חם לתוכו וכתוצאה מכך, באמצעות התרמוסטט, הקדמה של פעולת המנוע. לדעת רוב הפוסקים אין בכך איסור, הן בגלל שאין קשר ישיר וכוונה בין מעשה האדם לבין התוצאה, והן מסיבות נוספות (ראו שו"ת מנחת שלמה לרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, חלק א סימן י, ציץ אליעזר חלק ח סימן יב, יביע אומר חלק א או"ח סימן כא), וזהו המנהג המקובל.
ויש שמחמירים בדבר, ולשיטה זו צריך לפתוח את הדלת רק כאשר שומעים שהמנוע פועל ולכן פתיחת המקרר לא תגרום כעת להפעלת המנוע אלא רק להארכת משך פעולתו. התקן השבת מנטרל את התרמוסטט וגורם לכך שפעולת המנוע והפסקתו לא תהיינה תלויות בחום המקרר, והדבר נועד לאפשר למי שחושש לשיטה המחמירה לפתוח את הדלת גם כאשר המנוע אינו פועל.
המסקנה, אפוא: על פי שיטת רוב הפוסקים הנהוגה למעשה, אין צורך בהתקן שבת. מספיק לנתק את הנורה ולנטרל את ההשפעה המיידית על המאוורר. מי שרוצה להחמיר מעבר לכך ואין לו התקן שבת, יפתח את הדלת רק כשהוא שומע את המנוע פועל.
שאלתי טכנאי מקררים על הדגמים שבשאלתך והוא השיב שבמקרר AMANA בדרך כלל המאוורר לא מושפע מפתיחת הדלת ואילו בשני האחרים בדרך כלל כן, אם כי הדבר תלוי בדגם המדויק. ניתן לבדוק זאת בקלות: פתח את המקרר ובדוק אם המאוורר עדיין עובד, ואם אינך בטוח - שים ממחטה מול המאוורר ותראה אם היא זזה. אם כן - הכול בסדר. אם לא - יש לשים מדבקה כאמור.
מאחר שכתבת שמדובר בדגמים ישנים לא התייחסתי כאן למקרר עם צג דיגיטלי, שיש בו בעיה מיוחדת.
מתוך העיתון בשבע
בבית הורי אשתי יש שלושה מקררים ישנים בלי התקן שבת (AMANA ,INDESIT ,GOLDSTAR-FRESH MASTER). הם תלשו את הנורה וחשבו שדי בזה. מה אפשר להציע להם כדי שלא יצטרכו לקנות מקרר חדש?
תשובה:
בעניין פתיחת מקרר בשבת יש להבדיל בין תוצאות ישירות ומיידיות הנגרמות באופן ודאי, לבין תוצאות עקיפות שאינן מיידיות, או על כל פנים אין ודאות שתהיינה מיידיות. הדלקת הנורה בפתיחת הדלת היא מיידית וודאית, ולכן אותה חייבים להסיר. כמו כן בדגמים שבהם פתיחת הדלת גורמת מיד להפסקת פעולת המאוורר, יש צורך לנטרל את התוצאה הזו. ניתן לעשות זאת על ידי מדבקה חזקה שתלחץ על המתג כל הזמן ותגרום לכך שהמאוורר ימשיך לפעול. לפי הכתוב באתר מכון צומת, חברות רבות מספקות כיסוי תקני למתג הזה וכך ניתן לנטרל את התוצאה.
תוצאה עקיפה מפתיחת המקרר היא כניסת אוויר חם לתוכו וכתוצאה מכך, באמצעות התרמוסטט, הקדמה של פעולת המנוע. לדעת רוב הפוסקים אין בכך איסור, הן בגלל שאין קשר ישיר וכוונה בין מעשה האדם לבין התוצאה, והן מסיבות נוספות (ראו שו"ת מנחת שלמה לרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, חלק א סימן י, ציץ אליעזר חלק ח סימן יב, יביע אומר חלק א או"ח סימן כא), וזהו המנהג המקובל.
ויש שמחמירים בדבר, ולשיטה זו צריך לפתוח את הדלת רק כאשר שומעים שהמנוע פועל ולכן פתיחת המקרר לא תגרום כעת להפעלת המנוע אלא רק להארכת משך פעולתו. התקן השבת מנטרל את התרמוסטט וגורם לכך שפעולת המנוע והפסקתו לא תהיינה תלויות בחום המקרר, והדבר נועד לאפשר למי שחושש לשיטה המחמירה לפתוח את הדלת גם כאשר המנוע אינו פועל.
המסקנה, אפוא: על פי שיטת רוב הפוסקים הנהוגה למעשה, אין צורך בהתקן שבת. מספיק לנתק את הנורה ולנטרל את ההשפעה המיידית על המאוורר. מי שרוצה להחמיר מעבר לכך ואין לו התקן שבת, יפתח את הדלת רק כשהוא שומע את המנוע פועל.
שאלתי טכנאי מקררים על הדגמים שבשאלתך והוא השיב שבמקרר AMANA בדרך כלל המאוורר לא מושפע מפתיחת הדלת ואילו בשני האחרים בדרך כלל כן, אם כי הדבר תלוי בדגם המדויק. ניתן לבדוק זאת בקלות: פתח את המקרר ובדוק אם המאוורר עדיין עובד, ואם אינך בטוח - שים ממחטה מול המאוורר ותראה אם היא זזה. אם כן - הכול בסדר. אם לא - יש לשים מדבקה כאמור.
מאחר שכתבת שמדובר בדגמים ישנים לא התייחסתי כאן למקרר עם צג דיגיטלי, שיש בו בעיה מיוחדת.
מתוך העיתון בשבע

חיוב נשים בקידוש
בית מדרש ג. אסף | סיוון תשע"ו
פיקוח נפש בשבת - הותרה או דחויה?
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כסלו תשע"ב

בית חכם- האם השימוש בו מותר בשבת?
עלון מס 14
רבנים שונים | כה אלול תשפ"א
פתיחת קופסאות שימורים בשבת
מתוך ישיבת בין הזמנים בישיבת בני צבי, בית אל
הרב ראובן טרופ

הרב עזריה אריאל
ראש כולל מכון המקדש.
המקדש מאז ועד היום - בליווי מצגת
מתוך יום עיון בנושא המקדש - תשעה באב תשע"ז
ט' אב תשע"ז
זיהוי האזוב על פי דברי חז"ל והמקורות ההיסטוריים
י"ב אב תש"פ
סקירת פסח בזמן הזה
יום עיון במכון המקדש- לקראת קרבן פסח
ר"ח ניסן תשס"ח

מקרר ללא התקן שבת
תשע"ג
תהיו חמים!
איך ללמוד אמונה?
ברכות השחר למי שהיה ער כל הלילה
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
עבודת ה' ליום העצמאות
מי יושב במקום שלי?
ריסוק קרח בשבת- סוחט או מוליד?
למה ללמוד גמרא?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
ללמוד להתייחס
מה מברכים על מנה אחרונה?
זמן ק"ש ותפילת שחרית
פרק יא
הרב אליעזר מלמד | תשס"ד

לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכיפורים
הרב דוד דב לבנון | ט"ו באב תש"ס

כיצד ניתן להתיר נדר?
הרב יוסף צבי רימון | אב תשע"ה אב תשע"ה
הלכות טבילת כלים
הרב אליעזר מלמד | כח אדר א תשס"ח
על ריב אחים ועירוב זרים
הרב אברהם וסרמן | אב תשפ"ב

ראש השנה יום הדין על מה?
לקראת שנת השמיטה
הרב משה פנחס ליפשיץ | תשרי תשפ"ב
תכלית מעמד הר סיני – ארץ ישראל
קול צופייך פרשת ואתחנן תשפ"ב
הרב שמואל אליהו | י"ב אב תשפ"ב
