- משנה וגמרא
- פסחים
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
מסכת פסחים דף ק"א
(ק: 3- עד קב. 5-)
חלק א – האם צריך קידוש במקום סעודה
רב – לא צריך
שמואל – צריך.
הערות:
- 1.למה עשו גם בבי"כ וגם בבית?
לרב – עושה שוב בבית בשביל בני הבית.
לשמואל – עושה בבי"כ בשביל אורחים שאוכלים שם. - 2.לשמואל - אפילו מהגג לבית לא יצא (כמו שסיפר על שמואל רב ענן בר תחליפא ששמואל ירד מהגג וקידש שוב).
- 3.פוסקים כשמואל שצריך (קא. שליש עליון)
רב הונא –
שמסופר שכשנאלץ לעבור מקום אחרי הקידוש כי נכבה הנר, קידש שוב.
רבה –
כפי שסיפר אביי שרבה היה אומר להם לאכול משהו אחרי הקידוש אצלו, שמא במקום מלונם לא יוכלו לאכול וממילא לא יוכלו לקדש שוב.
קשה – הרי אביי אמר שרבה פוסק תמיד כרב? (מלבד שלושה דברים)
תשובה – רק החמיר כרב, אך כאן רב הוא המקל.
(קא. 3-)
חלק ב - שינוי מקום בסעודה
קידש בבית כנסת, ברך על היין, והלך לביתו (שינוי מקום), האם צריך לברך שוב?
א. באמוראים -
ר' יוחנן(קא. 3-)– לא צריך ברכה נוספת (="יצא").
רב ושמואל(ק: 3-) – צריך (="לא יצא" בברכת היין)
בבורא נפשות (ויין לרוה"ר) – ודאי שצריך,
כי יכול לברך ברכה אחרונה במקום החדש, ממילא כשעוקר, אין לו סיבה לחזור למקום הראשון, ולכן זה הסחת דעת.
במזונות ולחם – (קא: שליש)
רב ששת – גם בזה צריך.
רב חסדא – לא צריך,
כיון שממילא חייב לחזור למקומו הראשון לברכה אחרונה, אז עקירת המקום אינה הסחת דעת.
ב. בברייתות –
[לתוס', בכל הברייתות מדובר על "עקרו רגליהם", כלומר שהיו בסעודת פת או מזונות, ולא גורסים ששתו/שתו יין.
מקרא לטבלה: תכלת – מסתדר מצוין, ירוק – מסתדר על ידי תירוץ, ורוד – לא מסתדר].
| ברייתא א – (קא: 1+) – שינוי מקום – צריך לברך. | ברייתא ב(קא: באמצע) - חבורה שעקרה לקראת חתן, צריכים לברך שוב (אא"כ השאירו שם מישהו). | ברייתא ג(קב. 1+) - חבורה שעקרה לבית הכנסת – | ברייתא ד(קב. 7-)– חברים שעקרו -
|
רב ושמואל לרב ששת שתמיד צריך |
| מסתדר | לכאורה רק לר"י |
|
רב חסדא - |
| קשה, | רב חסדא כחכמים | בדיוק כמו רב חסדא! |
רי"ח – תמיד לא צריך |
| לא מסתדר | אפשר לתרץ שהוא כחכמים, ולומר שבאמת לחכמים תמיד לא צריך ולא רק בלחם, ודיברו על לחם כדי להשמיע כוחו של ר"י שאפילו בזה צריך. | לא מסתדר |
ג. מה נחשב שינוי מקום (קא: 3-)
רב חסדא-רב הונא – רק מבית לבית, אבל ממקום למקום בתוך הבית – לא.
(לרוה"ר גם מחדר לחדר כן, ורק מפינה לפינה בחדר – לא צריך).
רב אידי בר אבין – כך אכן בברייתא (ורב הונא לא שמע ברייתא זו).
שיעור דף יומי בקיצור - באדיבות הדף היומי של אתר סיני

פסחים דף י"א
לימוד דף יומי
הרב אשר חזיזה | כ"ב תמוז התשע"ג
קידוש בשבת
שיעור כללי על מסכת פסחים
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ב' אדר תשע"ו

רפואה על ידי איסורים מדרבנן לחולה שאין בו סכנה
הרב עקיבא כהנא | כ"ז כסלו תשפ"א

מזוזה בבית שכור
הרה"ג צבי שכטר | כ טבת תשס"א
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
עבודת ה' לחופש
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
למטר השמיים
רכישת ארבעת המינים בשנת השמיטה
למה צריך את ארץ ישראל?
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?
איך ללמוד אמונה?
נס חנוכה בעולם שכלי ?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
כבוד הלחם - בל תשחית 1
מתוך פניני הלכה ליקוטים ג'
הרב אליעזר מלמד | שבט תשס"ח

"גדולה תורה שנותנת חיים לעושיה"
הרב שלמה בן חמו | כסלו תשס"ח

"וְכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם"
הרב אביחי קצין | ז שבט תשס"ח

התכלת וחידושה
הרב שמואל אריאל | אייר תשע"ז
להידמות לבורא גם אתה יכול
הרב מעוז שוקרון | שבט תשפ"ג
איך מחזקים את קיום המצוות?
עין איה שבת א' פרק שני פסקה ט"ז - י"ז
הרב משה גנץ | ג' שבט תשפ"ג
