- משנה וגמרא
- פסחים
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
מסכת פסחים דף ק"א
(ק: 3- עד קב. 5-)
חלק א – האם צריך קידוש במקום סעודה
רב – לא צריך
שמואל – צריך.
הערות:
- 1.למה עשו גם בבי"כ וגם בבית?
לרב – עושה שוב בבית בשביל בני הבית.
לשמואל – עושה בבי"כ בשביל אורחים שאוכלים שם. - 2.לשמואל - אפילו מהגג לבית לא יצא (כמו שסיפר על שמואל רב ענן בר תחליפא ששמואל ירד מהגג וקידש שוב).
- 3.פוסקים כשמואל שצריך (קא. שליש עליון)
רב הונא –
שמסופר שכשנאלץ לעבור מקום אחרי הקידוש כי נכבה הנר, קידש שוב.
רבה –
כפי שסיפר אביי שרבה היה אומר להם לאכול משהו אחרי הקידוש אצלו, שמא במקום מלונם לא יוכלו לאכול וממילא לא יוכלו לקדש שוב.
קשה – הרי אביי אמר שרבה פוסק תמיד כרב? (מלבד שלושה דברים)
תשובה – רק החמיר כרב, אך כאן רב הוא המקל.
(קא. 3-)
חלק ב - שינוי מקום בסעודה
קידש בבית כנסת, ברך על היין, והלך לביתו (שינוי מקום), האם צריך לברך שוב?
א. באמוראים -
ר' יוחנן(קא. 3-)– לא צריך ברכה נוספת (="יצא").
רב ושמואל(ק: 3-) – צריך (="לא יצא" בברכת היין)
בבורא נפשות (ויין לרוה"ר) – ודאי שצריך,
כי יכול לברך ברכה אחרונה במקום החדש, ממילא כשעוקר, אין לו סיבה לחזור למקום הראשון, ולכן זה הסחת דעת.
במזונות ולחם – (קא: שליש)
רב ששת – גם בזה צריך.
רב חסדא – לא צריך,
כיון שממילא חייב לחזור למקומו הראשון לברכה אחרונה, אז עקירת המקום אינה הסחת דעת.
ב. בברייתות –
[לתוס', בכל הברייתות מדובר על "עקרו רגליהם", כלומר שהיו בסעודת פת או מזונות, ולא גורסים ששתו/שתו יין.
מקרא לטבלה: תכלת – מסתדר מצוין, ירוק – מסתדר על ידי תירוץ, ורוד – לא מסתדר].
| ברייתא א – (קא: 1+) – שינוי מקום – צריך לברך. | ברייתא ב(קא: באמצע) - חבורה שעקרה לקראת חתן, צריכים לברך שוב (אא"כ השאירו שם מישהו). | ברייתא ג(קב. 1+) - חבורה שעקרה לבית הכנסת – | ברייתא ד(קב. 7-)– חברים שעקרו -
|
רב ושמואל לרב ששת שתמיד צריך |
| מסתדר | לכאורה רק לר"י |
|
רב חסדא - |
| קשה, | רב חסדא כחכמים | בדיוק כמו רב חסדא! |
רי"ח – תמיד לא צריך |
| לא מסתדר | אפשר לתרץ שהוא כחכמים, ולומר שבאמת לחכמים תמיד לא צריך ולא רק בלחם, ודיברו על לחם כדי להשמיע כוחו של ר"י שאפילו בזה צריך. | לא מסתדר |
ג. מה נחשב שינוי מקום (קא: 3-)
רב חסדא-רב הונא – רק מבית לבית, אבל ממקום למקום בתוך הבית – לא.
(לרוה"ר גם מחדר לחדר כן, ורק מפינה לפינה בחדר – לא צריך).
רב אידי בר אבין – כך אכן בברייתא (ורב הונא לא שמע ברייתא זו).
שיעור דף יומי בקיצור - באדיבות הדף היומי של אתר סיני

פסחים דף י"א
לימוד דף יומי
הרב אשר חזיזה | כ"ב תמוז התשע"ג
קידוש בשבת
שיעור כללי על מסכת פסחים
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ב' אדר תשע"ו

רפואה על ידי איסורים מדרבנן לחולה שאין בו סכנה
הרב עקיבא כהנא | כ"ז כסלו תשפ"א

חובת הבדיקה בבית מושכר
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
זמן הדלקת נרות חנוכה
הלכות קבלת שבת מוקדמת
מי פה עבריין?
מה המשמעות הנחת תפילין?
הלכות שטיפת כלים בשבת
לאן שבים ולמה מתוודים?
האם מותר לפנות למקובלים?
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
הכשרת המטבח לפסח
פרק יא
הרב אליעזר מלמד | תשפ

האם מותר לתרום איברים, ולחתום על כרטיס "אדי"?
רבנים שונים | שבט תשס"ז
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
זמן ק"ש ותפילת שחרית
פרק יא
הרב אליעזר מלמד | תשס"ד
ביטול חמץ והשבתתו
שיעור בעיון לפסח
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ח אדר תשפ"ג
מעלת האחדות
שיחת מוצ"ש פרשת ויקהל - פקודי תשפ"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ה אדר תשפ"ג
