- פרשת שבוע ותנ"ך
- וירא
וירא תשע"ד
הסיפור על לידתו הנסית של יצחק לאמו שרה בת התשעים הוא לא רק אחד משיאי הפרשה אלא גם אחד מסיפורי היסוד של כל ההיסטוריה היהודית. בלי יצחק אין עם יהודי, חד וחלק. הלידה של יצחק היא אחד מרגעי הניצחון של החיים היהודיים, ביטוי לרחמיו של האל ולהשגחתו ביצירת העם הנבחר.
לכן עוד יותר מפתיע, ואפילו מזעזע, שסיפור עקידת יצחק מופיע באותה פרשה עצמה. למעשה, הסיפור על עקידת יצחק למזבח בהר המוריה הוא שלילה מוחלטת של הלידה הנסית של יצחק.
לאיזה צורך או תכלית התרחש הנס, העובדה ששרה ילדה את יצחק בגיל כזה, אם יצחק עצמו עומד למות בסיפור על עקידת יצחק? מה התורה מבקשת ללמד כל אחד ואחד מאתנו כשהיא מספרת לנו את רצף האירועים האכזרי, לכאורה, הזה? האם הקב"ה לועג, כביכול, לרצון האלוקי ולתוכניותיו ברצף האירועים הזה שמתואר בפרשה החשובה כל כך הזאת בתורה?
הרבה דיו נשפך בניסיון להסביר את הקושיה הזאת. זה היה נושא לפרשנות במדרש ובמחשבה היהודית בכל הדורות. יש הרבה תעלומות ועניינים סתומים שאנחנו נתקלים בהם כשאנחנו מנסים לפרש ולהבין את התורה, אך הסתירה הזאת, בין הלידה הנסית של יצחק לניסיון שבו הוא נעקד על המזבח, נמצאת במקום גבוה מאוד ברשימה של ההתנהגויות האלוקיות הבלתי מובנות שדורשות מהעם היהודי הרבה מאוד אמונה וקבלה.
אבל כלום אין זה טבע הדברים גם בעולם היהודי של ימינו? אחרי האירועים השליליים והחריגים ביותר באכזריותם המרושעת שאנחנו מכנים שואה, התרחשו נסים ואירועים חיוביים ביותר לעם ישראל. ישראל הזקנה המוכה והמותשת התעוררה לחיים וילדה את המדינה הזאת, מדינה עם שפה תוססת ואינספור מוסדות של תורה ומעשים טובים, מדינה שקיבצה בהצלחה את הגלויות והחזירה אותן למולדת, מדינה שבה יש עם היהודי שפע שלא היה דומה לו בכל ההיסטוריה שלנו.
בקיצור, הסיפור של העם היהודי וההתאוששות המופלאה שלו בשבעים וחמש השנים האחרונות סותר כל היגיון היסטורי. עם זאת, הסכנה והמתיחות שמתלווה לעוינות הגלויה כלפי למדינת ישראל, עוינות שמאיימת על עצם קיומה, וניסיונות לדה-לגיטימציה ולהטלת חרם על השפע שהיא מייצרת הם דבר גלוי ורווח בעולמנו היום.
בסיפור על יצחק התורה מלמדת אותנו שאנחנו צריכים לחיות בעולם של סתירות מגוחכות כמעט. ההיגיון ממלא תפקיד קטן מאוד באירועים ההיסטוריים שקורים לעמו של יצחק. יצחק הוא תוצר של נס, וגם התבגרותו והישארותו בחיים הן תוצר של מעשים על-טבעיים. זה גם הסיפור של העם היהודי בדורנו. כמו שיצחק שרד ושגשג, כך גם אנו, צאצאיו, נשרוד, נשגשג ואף ננצח.
לכן עוד יותר מפתיע, ואפילו מזעזע, שסיפור עקידת יצחק מופיע באותה פרשה עצמה. למעשה, הסיפור על עקידת יצחק למזבח בהר המוריה הוא שלילה מוחלטת של הלידה הנסית של יצחק.
לאיזה צורך או תכלית התרחש הנס, העובדה ששרה ילדה את יצחק בגיל כזה, אם יצחק עצמו עומד למות בסיפור על עקידת יצחק? מה התורה מבקשת ללמד כל אחד ואחד מאתנו כשהיא מספרת לנו את רצף האירועים האכזרי, לכאורה, הזה? האם הקב"ה לועג, כביכול, לרצון האלוקי ולתוכניותיו ברצף האירועים הזה שמתואר בפרשה החשובה כל כך הזאת בתורה?
הרבה דיו נשפך בניסיון להסביר את הקושיה הזאת. זה היה נושא לפרשנות במדרש ובמחשבה היהודית בכל הדורות. יש הרבה תעלומות ועניינים סתומים שאנחנו נתקלים בהם כשאנחנו מנסים לפרש ולהבין את התורה, אך הסתירה הזאת, בין הלידה הנסית של יצחק לניסיון שבו הוא נעקד על המזבח, נמצאת במקום גבוה מאוד ברשימה של ההתנהגויות האלוקיות הבלתי מובנות שדורשות מהעם היהודי הרבה מאוד אמונה וקבלה.
אבל כלום אין זה טבע הדברים גם בעולם היהודי של ימינו? אחרי האירועים השליליים והחריגים ביותר באכזריותם המרושעת שאנחנו מכנים שואה, התרחשו נסים ואירועים חיוביים ביותר לעם ישראל. ישראל הזקנה המוכה והמותשת התעוררה לחיים וילדה את המדינה הזאת, מדינה עם שפה תוססת ואינספור מוסדות של תורה ומעשים טובים, מדינה שקיבצה בהצלחה את הגלויות והחזירה אותן למולדת, מדינה שבה יש עם היהודי שפע שלא היה דומה לו בכל ההיסטוריה שלנו.
בקיצור, הסיפור של העם היהודי וההתאוששות המופלאה שלו בשבעים וחמש השנים האחרונות סותר כל היגיון היסטורי. עם זאת, הסכנה והמתיחות שמתלווה לעוינות הגלויה כלפי למדינת ישראל, עוינות שמאיימת על עצם קיומה, וניסיונות לדה-לגיטימציה ולהטלת חרם על השפע שהיא מייצרת הם דבר גלוי ורווח בעולמנו היום.
בסיפור על יצחק התורה מלמדת אותנו שאנחנו צריכים לחיות בעולם של סתירות מגוחכות כמעט. ההיגיון ממלא תפקיד קטן מאוד באירועים ההיסטוריים שקורים לעמו של יצחק. יצחק הוא תוצר של נס, וגם התבגרותו והישארותו בחיים הן תוצר של מעשים על-טבעיים. זה גם הסיפור של העם היהודי בדורנו. כמו שיצחק שרד ושגשג, כך גם אנו, צאצאיו, נשרוד, נשגשג ואף ננצח.
הלכות שטיפת כלים בשבת
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
תכלת, שושנה, ופרץ שמחה, איך הכל קשור?
האם מותר לפנות למקובלים?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
אוצרות בלב הים
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?
ארץ החיים – הקשר המיוחד שלנו לארץ