- פרשת שבוע ותנ"ך
- ויצא
ויצא תשע"ד
כשיעקב אבינו עוזב את ביתו, האיש שהיה רגיל ללמוד בשלווה ולהיות "יושב אוהלים" מוצא את עצמו מיד לבד בעולם עוין. כשהוא שוכב לישון על האדמה בלילה ומניח את ראשו על אבן, הוא חייב להקים בלילה מחסומים שיגנו עליו מפני חיות פרא (הולכות על ארבע והולכות על שתיים). הוא אמנם מקבל הבטחה משמים בחלומו, אך ברור לו שעתידו עדיין מלא סכנות, קשיים ואתגרים.
כאשר הוא מגיע לבסוף קרוב ליעדו, הוא נתקל בבנותיו של לבן ובאנשים מהאזור שלא מצליחים להשקות את הצאן מפני שאבן גדולה מכסה את פי הבאר. התורה מתארת לנו בפירוט רב איך יעקב מברך את האנשים ואת משפחתו של לבן, ובמחווה של חמלה ועזרה לאנשים שהוא אך פגש הוא מרים את האבן מעל פי הבאר לבדו.
מעניין לציין שהתורה מקדישה הרבה מאוד מקום ומילים לתיאור התקרית ליד הבאר, אך לא מספרת לנו דבר על 14 השנים בחייו של יעקב מאז שעזב את בית הוריו ועד שהגיע אל ביתו של לבן.
רש"י מצטט את המדרש ואומר לנו שיעקב בילה את 14 השנים האלה בלימוד רוחני ובצמיחה אישית בישיבה של שם ועבר. מכיון שכך היה, מדוע התורה לא מספרת לנו על ההישג הרוחני הגדול הזה או על העבודה העצמית המאתגרת - 14 שנים של לימוד ללא שינה - אלא בוחרת באופן מתמיה לספר בפרוטרוט דווקא על התקרית ליד באר המים? הרי אין ספק שלשנים רבות של לימוד יש השפעה גדולה על אישיותו של יעקב, יותר מגלגול האבן מפי הבאר.
כפי שאנחנו רואים לכל אורך ספר בראשית, אם לא בכל התורה כולה, התורה שמה דגש על האופן שבו אדם מתנהג כלפי זולתו. לא כל אדם יכול ללמוד 14 שנים בישיבה, יום ולילה. אך כל אדם מסוגל לנהוג בהתחשבות בזולתו, לדרוש צדק עבור חסרי הישע ולסייע כמיטב יכולתו למי שזקוקים לעזרתו.
על אף שיעקב, כמו כל האבות והדמויות החשובות האחרות שמופיעות בספר בראשית הוא בעל שיעור קומה רוחני יחיד במינו, אדם זוכה לחלומות נבואיים ולהתגלות אלוקית, ביסודו של דבר, הוא גם כל אדם. המעשים שלו אמורים לשמש תבנית לגישה ולהתנהגות של צאצאיו והעם שנושא את שמו.
התורה אמנם מבהירה לנו שלעולם לא נוכל להשתוות לאבותינו במעמדם הרוחני ובהישגים שלהם, אך אנחנו יכולים וצריכים להשתדל לחקות את ההתנהגות שלהם ואת הערכים שלהם. כולנו יכולים לסייע למי שצריך שנגלגל לו את האבן מעל פי הבאר, ואם נעשה זאת, ניצור סביבה שבה היעקב שיש בתוך כל אחד מאתנו יכול לצמוח ולהתפתח.
כאשר הוא מגיע לבסוף קרוב ליעדו, הוא נתקל בבנותיו של לבן ובאנשים מהאזור שלא מצליחים להשקות את הצאן מפני שאבן גדולה מכסה את פי הבאר. התורה מתארת לנו בפירוט רב איך יעקב מברך את האנשים ואת משפחתו של לבן, ובמחווה של חמלה ועזרה לאנשים שהוא אך פגש הוא מרים את האבן מעל פי הבאר לבדו.
מעניין לציין שהתורה מקדישה הרבה מאוד מקום ומילים לתיאור התקרית ליד הבאר, אך לא מספרת לנו דבר על 14 השנים בחייו של יעקב מאז שעזב את בית הוריו ועד שהגיע אל ביתו של לבן.
רש"י מצטט את המדרש ואומר לנו שיעקב בילה את 14 השנים האלה בלימוד רוחני ובצמיחה אישית בישיבה של שם ועבר. מכיון שכך היה, מדוע התורה לא מספרת לנו על ההישג הרוחני הגדול הזה או על העבודה העצמית המאתגרת - 14 שנים של לימוד ללא שינה - אלא בוחרת באופן מתמיה לספר בפרוטרוט דווקא על התקרית ליד באר המים? הרי אין ספק שלשנים רבות של לימוד יש השפעה גדולה על אישיותו של יעקב, יותר מגלגול האבן מפי הבאר.
כפי שאנחנו רואים לכל אורך ספר בראשית, אם לא בכל התורה כולה, התורה שמה דגש על האופן שבו אדם מתנהג כלפי זולתו. לא כל אדם יכול ללמוד 14 שנים בישיבה, יום ולילה. אך כל אדם מסוגל לנהוג בהתחשבות בזולתו, לדרוש צדק עבור חסרי הישע ולסייע כמיטב יכולתו למי שזקוקים לעזרתו.
על אף שיעקב, כמו כל האבות והדמויות החשובות האחרות שמופיעות בספר בראשית הוא בעל שיעור קומה רוחני יחיד במינו, אדם זוכה לחלומות נבואיים ולהתגלות אלוקית, ביסודו של דבר, הוא גם כל אדם. המעשים שלו אמורים לשמש תבנית לגישה ולהתנהגות של צאצאיו והעם שנושא את שמו.
התורה אמנם מבהירה לנו שלעולם לא נוכל להשתוות לאבותינו במעמדם הרוחני ובהישגים שלהם, אך אנחנו יכולים וצריכים להשתדל לחקות את ההתנהגות שלהם ואת הערכים שלהם. כולנו יכולים לסייע למי שצריך שנגלגל לו את האבן מעל פי הבאר, ואם נעשה זאת, ניצור סביבה שבה היעקב שיש בתוך כל אחד מאתנו יכול לצמוח ולהתפתח.
מעלת אחדות ישראל, הספד לרב חרל"פ
שיחת מוצ"ש פרשת ויצא תשפ"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט' כסלו תשפ"ג
רחל אמנו
מדרש רבה על פרשת ויצא
הרב עידו יעקובי | ג' כסליו תשס"ט

צדיקים שממונם חביב עליהם
חלק א'
הרב מרדכי הוכמן | אדר תשס"ו

וְהַפּוֹעֲלִים עֲצֵלִים... וּבַעַל הַבַּיִת דּוֹחֵק
הרב שמואל אליהו | כסלו תשע"ד
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
שבועות תשע"ג
סיון תשע"ג
זכור - פורים
אדר התשע"ג
העתיד
תשע"ג
עבודת הלויים
סיון תשע"ג
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
הלכות שטיפת כלים בשבת
איך ללמוד אמונה?
מה חשוב לשים לב כשמדליקים נרות שבת?
נס חנוכה בעולם שכלי ?
רכישת ארבעת המינים בשנת השמיטה
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
איך השבת היא זכר ליציאת מצרים?
למטר השמיים
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
זמן הדלקת נרות חנוכה

השמעת קול
הרב דוד חי הכהן | חשוון, תשס"א

בקשת סליחה ומחילה
גליון מס 142
רבנים שונים | אלול תשע"ו

רעיונות לפרשת בשלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו-תשס"א

רעיונות לפרשת בשלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו-תשס"א

קרוב אליך פרשת בא תשפ"ג
גליון 452
רבנים שונים | שבט תשפ"ג
כיצד מנהיגים את מדינת ישראל?
לנתיבות ישראל - מאמר "אמונת עתנו" - המשך
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ה' טבת תשפ"ג
