בית המדרש

  • מדורים
  • שו"ת "במראה הבזק"
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

מעוז נריה בן הדס

עריכת טקס בת מצוה בבית הכנסת

undefined

רבנים שונים

תשע"ד
2 דק' קריאה
בואנוס איירס, ארגנטינה Buenos Aires, Argentina
אייר תשנ"א


שאלה
באילו תנאים הלכיים ניתן לקיים טקס חגיגי אורתודוקסי לציון בת מצוה של כיתת תלמידות בית ספר בין כותלי בית הכנסת?

תשובה
אין זה מן הראוי להשתמש בבית הכנסת לדברים של רשות 1 אפילו בית הכנסת נבנה על תנאי 2 . לכן מותר לקיים טקס חגיגי לכבוד בת מצוה בבית הכנסת רק אם עיקרו ומהותו הוא התאספות לשם הגברת יראת שמים וקבלת עול מצוות של הבנות והמשפחות, וזאת על ידי השמעת דברי תורה (וכך צריך להיות בכל מקרה) 3 . את הסעודה ראוי על כל פנים לערוך מחוץ לבית הכנסת 4 .
אם צפויה אווירה של עליזות, וקל וחומר אווירה של התפרקות וקלות ראש, כגון כאשר מזמינים לטקס ליצן או בדרן וכל כיוצ"ב (אפילו לא נעשים שם איסורים) אסור לקיים את הטקס בבית הכנסת אפילו ילווה בדברי תורה 5 . ויש להקפיד שלא לערוך טקסים שמקורם במנהגי עכו"מ או במנהגי הקהילות שאינן אורתודוקסיות.
הערה: עיין "במראה הבזק" (ח"א תשובה יז; ז3 במהדורה הראשונה) ובכרך זה בשאלה הבאה.




^ 1. עיין בשו"ע (אורח חיים סי' קנא, א). לגבי צורך מצוה-מותר, אם אין מקום אחר לעשות את הדבר (שם סעיף ד) ו"משנה ברורה" (ס"ק כ).
^ 2. ה"ביאור הלכה" (לסעיף יא שם ד"ה "אבל בישובו") מביא שלוש שיטות בראשונים בענין בית כנסת שנבנה על תנאי. המחבר פוסק בשו"ע כמו התוספות והרא"ש, שלא מועיל שום תנאי כאשר בית הכנסת ביישובו, כלומר לא נתבטל מתיפקודו כבית כנסת. שיטת רש"י ו"אור זרוע" היא שמועיל התנאי לגמרי אפילו בית הכנסת ביישובו, חוץ משימושים שיש בהם משום קלות ראש ממש. ה"ביאור הלכה" מכריע כמו דעת הרמב"ן, הר"ן והרשב"א שמועיל שישובו רק במקרה של דוחק. וכן הכריע לדינא גם בעל "אגרות משה" (או"ח ח"א סי' מה) על פי הגר"א. ה"אגרות משה" מודה שכנראה בהרבה מקומות נוהגים לקולא, כמו רש"י, שמותר אפילו לא בדוחק, אבל אין זה רצוי.
^ 3. שהרי זה דבר מצוה ממש כמו שיעור תורני.
^ 4. עיין לעיל הערה (2). ואף כי אפשר לטעון שזוהי סעודת מצוה ומותר, אין לעשות כן מן הסיבות הבאות:
א. לא ברור שאמנם זוהי סעודת מצוה ממש.
יש מקום לאסור אפילו סעודת מצוה, אם היא חגיגית יתר על המידה, ואפשר להקל רק אם אין מקום מרווח אחר לזה, עיין "משנה ברורה" (שם ס"ק כ).
^ 5. שהרי זה ערבוב של דבר מצוה ודבר רשות, ואין לומר שהמצוה "מקדשת" את דבר הרשות.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il