- הלכה מחשבה ומוסר
- הלכה יומית
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
מעוז נריה בן הדס
המתנה אחר לקיחת ויטמין עשוי מכבד
עיקרי ההלכות
א. שתיית תה עם לימון שנחתך בסכין חלבית, לפני שעברו שש שעות מאכילת בשר:
יש פוסקים שמתירים דווקא אם לא השתמשו בסכין למאכל חלבי 24 שעות לפני חיתוך הלימון, ויש מקילים.
ב. הבולע ויטמינים או תרופות שיש בהם רכיבים בשריים, אין צריך להמתין אחריהם שש שעות לפני אכילת מאכל חלבי.
תה עם לימון
האם מותר לשתות תה עם לימון שנחתך בסכין חלבית לאחר אכילת בשר (פחות משש שעות)??
הסיבה לאסור היא מכיון שחריפות הלימון מעוררת את הטעם החלב שבסכין, והלימון בולע את טעם החלב מהסכין ונעשה חלבי בעצמו1.
למעשה נחלקו בזה הפוסקים.
1. יש שכתבו לאסור אם הסכין היתה בת יומא. כלומר, שאם השתמשו בסכין לחיתוך דבר חלבי בתוך 24 שעות מחיתוך הלימון, אסור לאדם בשרי לשתות תה עם לימון זה.
ואם הסכין לא היתה בת יומא, כלומר שהשתמשו בה לחיתוך חלבי למעלה מ24 שעות מחיתוך הלימון, מותר לתת את הלימון בתה ולשתותו, גם בתוך שש שעות מאכילת הבשר2.
2. לעומתם, יש אומרים שאף בסכין בת יומה מותר3.
המתנה אחר לקיחת ויטמין עשוי מכבד
ישנם ויטמינים שונים שחלק מהרכיבים בהם הוא כבד. האם מי שלוקח ויטמינים אלו צריך להמתין אחר לקיחתם קודם שיאכל חלבי?
הגאון רבי משה פיינשטיין דן בשאלה זו4, והעלה להתיר מכמה טעמים:
1. בויטמינים, לא נשאר בשר בשיניים מאחר ובולעים אותם בלי לעיסה. כמו כן לא נשאר טעם בגרון. לכן אף אחת מהסיבות המובאות בראשונים לדין המתנה, לא מתקיימת במקרה זה5.
2. למרות שבתבשיל בשרי, לא קיימות הסיבות הנ"ל, ובכל זאת המנהג להחמיר6. בויטמינים זה שונה. ראשית, מאחר ובולעים אותם ולא אוכלים אותם. שנית, מאחר ולא היה בהם מנהג להחמיר, כיון שזוהי המצאה חדשה.
3. מאחר וטעם הכבד שנמצא בויטמין חלש, זה דומה לתבשיל שהתבשל בסיר בשרי7, שלא צריך להמתין אחריו מאחר והטעם חלש.
א. שתיית תה עם לימון שנחתך בסכין חלבית, לפני שעברו שש שעות מאכילת בשר:
יש פוסקים שמתירים דווקא אם לא השתמשו בסכין למאכל חלבי 24 שעות לפני חיתוך הלימון, ויש מקילים.
ב. הבולע ויטמינים או תרופות שיש בהם רכיבים בשריים, אין צריך להמתין אחריהם שש שעות לפני אכילת מאכל חלבי.
תה עם לימון
האם מותר לשתות תה עם לימון שנחתך בסכין חלבית לאחר אכילת בשר (פחות משש שעות)??
הסיבה לאסור היא מכיון שחריפות הלימון מעוררת את הטעם החלב שבסכין, והלימון בולע את טעם החלב מהסכין ונעשה חלבי בעצמו1.
למעשה נחלקו בזה הפוסקים.
1. יש שכתבו לאסור אם הסכין היתה בת יומא. כלומר, שאם השתמשו בסכין לחיתוך דבר חלבי בתוך 24 שעות מחיתוך הלימון, אסור לאדם בשרי לשתות תה עם לימון זה.
ואם הסכין לא היתה בת יומא, כלומר שהשתמשו בה לחיתוך חלבי למעלה מ24 שעות מחיתוך הלימון, מותר לתת את הלימון בתה ולשתותו, גם בתוך שש שעות מאכילת הבשר2.
2. לעומתם, יש אומרים שאף בסכין בת יומה מותר3.
המתנה אחר לקיחת ויטמין עשוי מכבד
ישנם ויטמינים שונים שחלק מהרכיבים בהם הוא כבד. האם מי שלוקח ויטמינים אלו צריך להמתין אחר לקיחתם קודם שיאכל חלבי?
הגאון רבי משה פיינשטיין דן בשאלה זו4, והעלה להתיר מכמה טעמים:
1. בויטמינים, לא נשאר בשר בשיניים מאחר ובולעים אותם בלי לעיסה. כמו כן לא נשאר טעם בגרון. לכן אף אחת מהסיבות המובאות בראשונים לדין המתנה, לא מתקיימת במקרה זה5.
2. למרות שבתבשיל בשרי, לא קיימות הסיבות הנ"ל, ובכל זאת המנהג להחמיר6. בויטמינים זה שונה. ראשית, מאחר ובולעים אותם ולא אוכלים אותם. שנית, מאחר ולא היה בהם מנהג להחמיר, כיון שזוהי המצאה חדשה.
3. מאחר וטעם הכבד שנמצא בויטמין חלש, זה דומה לתבשיל שהתבשל בסיר בשרי7, שלא צריך להמתין אחריו מאחר והטעם חלש.

" וֵאלֹהֵי זָהָב לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם"
בית מדרש ג. אסף | שבט תשע"ח

הדלקת אש על ידי יהודי, עובדת זרה
בית מדרש ג. אסף | סיון התשע"ה

הסבה ומצוות סיפור יציאת מצרים לנשים
בית מדרש ג. אסף | אדר ב תשע"ו

הגדרת אטר להנחת תפילין
בית מדרש ג. אסף | ניסן תשע"ח

בית מדרש ג. אסף

אלול שופר ותשובה
אלול תשע"ו

זהירות בטיולים, כניסה לכנסיות ומסגדים
אב תשע"ג

עריכת שמחות בערב שבת
שבט תשע"ו

חינוך קטן להמתנה בין בשר לחלב
טבת תשע"ד
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
למה תמיד יש מחלוקת??
מדוע ראש השנה זכה להיות שני ימים וכיצד מתנהלים בחג כזה?
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
הלכות נתינה בפורים
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
למה ללמוד גמרא?
איך ללמוד גמרא?
מה ההבדל בין עם ישראל לשאר העמים?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?

ברכות השחר - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז

3 דברים קצרים לט"ו בשבט
תשע"ו, גליון 109
רבנים שונים | טו בשבט תשע"ו

תפילת הודאה על הגשם
מהרבנות הראשית לישראל (חורף תשע"ג)
רבנים שונים

תפילת הודאה על הגשם
מהרבנות הראשית לישראל (חורף תשע"ג)
רבנים שונים
