- הלכה מחשבה ומוסר
- הלכה יומית
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
גילה בת רחל
הכנת 'נס קפה' ממים שהתבשלו בסיר בשרי
עיקרי ההלכות
א. מים שהתבשלו בסיר בשרי נקי שאינו בן יומו- מותר להכין מהם נס קפה או כל משקה חלבי אחר.
ב. חלות שנאפו בתבנית בשרית נקייה בת יומה- לשו"ע מותר לאוכלה עם חלבי, לרמ"א אסור לכתחילה אך אם התערבה עם חלבי מותרת באכילה.
ג. אם התבנית אינה בת יומה מותר לכתחילה גם לדעת רמ"א.
א. הכנת 'נס קפה' ממים שהתבשלו בסיר בשרי
בשבוע שעבר עסקנו במחלוקת הפוסקים בדין 'נ"ט בר נ"ט'. למחלוקת זו יש השפעה גם על השאלה הבאה - האם מותר לאדם שחימם מים בסיר בשרי (נקי) להשתמש במים אלו להכנת קפה נמס (או כל משקה חלבי אחר) עם חלב?
לגבי שטיפת כלים בשריים וחלביים באותם מים, כתב רמ"א1 שהמים נאסרים אפילו אם אחד מהכלים היה 'אינו בן יומו', כלומר השימוש האחרון בו לבשרי או חלבי היה לפני למעלה מ24 שעות. טעם הדבר הוא שמאחר ואין הפסד בשפיכת המים - שימוש בהם נחשב ל'לכתחילה' ואין להשתמש בנותן טעם לפגם אלא בדיעבד2.
אם כן, גם בשאלתנו לכאורה יש להחמיר שאפילו אם הסיר בו בושלו המים היה בשימוש לבשרי לפני למעלה מ24 שעות, אסור להשתמש במים אלו לקפה נמס.
אולם למעשה ישנן שתי סברות שמחמתן יש להקל במקרה זה (אם הסיר 'אינו בן יומו'):
א. המים בהם שטפו את הכלים בלעו טעם פגום של בשר וחלב יחד. לעומת זאת בשאלתנו המים בלעו טעם פגום רק של בשר ואחר כך יבלעו חלב3.
ב. המים בהם שטפו את הכלים לא יועדו לשתיה, מה שאין כן בשאלתנו. ועל כן, יש אומרים שמים המיועדים לשתייה דינם כאוכל ונחשבים 'דיעבד' ומותרים4.
כל זה לשיטת רמ"א. לשיטת השו"ע, ביארנו בשבוע שעבר את מחלוקת הפוסקים בשיטתו, וכולם מודים שלשיטתו אם כבר בושלו המים בסיר מותר לכתחילה להכין מהם 'נס קפה'5.
ב. אכילת חלות שנאפו בתבנית בשרית, עם מאכל חלבי
כפי שכבר למדנו אחת השיטות בדין 'נ"ט בר נ"ט' מחלקת בין בישול לצלייה.
הסברא לחלק, היא מכיון שבבישול יש 3 שלבים בנתינת הטעם: מהבשר לסיר, מהסיר למים ומהמים לתבשיל, לעומת צלייה שבה יש רק שני שלבים - מהבשר לכלי ומהכלי למאכל6.
לפי זה כך הדין גם באפייה - התבנית קבלה טעם מהבשר והחלה מהתבנית ולכן אין לאכול חלה זו עם חלב אפילו בדיעבד וכך פוסק מהרש"ל7.
אך רמ"א פסק שאין הבדל בין צליה לבשול ושניהם אסורים לכתחילה ומותרים בדיעבד.
ולכן בשאלתנו, אם החלה עדיין לא התערבה עם חלב אסור לאוכלה עם חלב, אך בדיעבד אם כבר התערבה (כגון שמרח גבינה על פרוסת חלה) מותר לאוכלה עם החלב שהתערב בה8.
וגם בזה, לפי השו"ע מותר לכתחילה לאכול חלבי עם חלה שנאפתה בסיר בשרי. ויש אומרים שמותר לכתחילה לאפות בתבנית בשרית על מנת לאכול עם חלבי5.
יש להדגיש, שכל זה ההיתר הוא רק בתנאי שהתבנית הייתה נקייה לגמרי.
א. מים שהתבשלו בסיר בשרי נקי שאינו בן יומו- מותר להכין מהם נס קפה או כל משקה חלבי אחר.
ב. חלות שנאפו בתבנית בשרית נקייה בת יומה- לשו"ע מותר לאוכלה עם חלבי, לרמ"א אסור לכתחילה אך אם התערבה עם חלבי מותרת באכילה.
ג. אם התבנית אינה בת יומה מותר לכתחילה גם לדעת רמ"א.
א. הכנת 'נס קפה' ממים שהתבשלו בסיר בשרי
בשבוע שעבר עסקנו במחלוקת הפוסקים בדין 'נ"ט בר נ"ט'. למחלוקת זו יש השפעה גם על השאלה הבאה - האם מותר לאדם שחימם מים בסיר בשרי (נקי) להשתמש במים אלו להכנת קפה נמס (או כל משקה חלבי אחר) עם חלב?
לגבי שטיפת כלים בשריים וחלביים באותם מים, כתב רמ"א1 שהמים נאסרים אפילו אם אחד מהכלים היה 'אינו בן יומו', כלומר השימוש האחרון בו לבשרי או חלבי היה לפני למעלה מ24 שעות. טעם הדבר הוא שמאחר ואין הפסד בשפיכת המים - שימוש בהם נחשב ל'לכתחילה' ואין להשתמש בנותן טעם לפגם אלא בדיעבד2.
אם כן, גם בשאלתנו לכאורה יש להחמיר שאפילו אם הסיר בו בושלו המים היה בשימוש לבשרי לפני למעלה מ24 שעות, אסור להשתמש במים אלו לקפה נמס.
אולם למעשה ישנן שתי סברות שמחמתן יש להקל במקרה זה (אם הסיר 'אינו בן יומו'):
א. המים בהם שטפו את הכלים בלעו טעם פגום של בשר וחלב יחד. לעומת זאת בשאלתנו המים בלעו טעם פגום רק של בשר ואחר כך יבלעו חלב3.
ב. המים בהם שטפו את הכלים לא יועדו לשתיה, מה שאין כן בשאלתנו. ועל כן, יש אומרים שמים המיועדים לשתייה דינם כאוכל ונחשבים 'דיעבד' ומותרים4.
כל זה לשיטת רמ"א. לשיטת השו"ע, ביארנו בשבוע שעבר את מחלוקת הפוסקים בשיטתו, וכולם מודים שלשיטתו אם כבר בושלו המים בסיר מותר לכתחילה להכין מהם 'נס קפה'5.
ב. אכילת חלות שנאפו בתבנית בשרית, עם מאכל חלבי
כפי שכבר למדנו אחת השיטות בדין 'נ"ט בר נ"ט' מחלקת בין בישול לצלייה.
הסברא לחלק, היא מכיון שבבישול יש 3 שלבים בנתינת הטעם: מהבשר לסיר, מהסיר למים ומהמים לתבשיל, לעומת צלייה שבה יש רק שני שלבים - מהבשר לכלי ומהכלי למאכל6.
לפי זה כך הדין גם באפייה - התבנית קבלה טעם מהבשר והחלה מהתבנית ולכן אין לאכול חלה זו עם חלב אפילו בדיעבד וכך פוסק מהרש"ל7.
אך רמ"א פסק שאין הבדל בין צליה לבשול ושניהם אסורים לכתחילה ומותרים בדיעבד.
ולכן בשאלתנו, אם החלה עדיין לא התערבה עם חלב אסור לאוכלה עם חלב, אך בדיעבד אם כבר התערבה (כגון שמרח גבינה על פרוסת חלה) מותר לאוכלה עם החלב שהתערב בה8.
וגם בזה, לפי השו"ע מותר לכתחילה לאכול חלבי עם חלה שנאפתה בסיר בשרי. ויש אומרים שמותר לכתחילה לאפות בתבנית בשרית על מנת לאכול עם חלבי5.
יש להדגיש, שכל זה ההיתר הוא רק בתנאי שהתבנית הייתה נקייה לגמרי.

הגדרת אטר להנחת תפילין
בית מדרש ג. אסף | ניסן תשע"ח

מיקרוגל וקומקום חשמלי
בית מדרש ג. אסף | סיון תשע"ד

" וֵאלֹהֵי זָהָב לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם"
בית מדרש ג. אסף | שבט תשע"ח

שם הישוב בית אל
בית מדרש ג. אסף | כסלו תשע"ח

בית מדרש ג. אסף

תפילה בטיול ובמכנסיים קצרים
אב תשע"ג

למה צמים בי"ז בתמוז ודין קטנים
תמוז תשע"ז

המתנה אחר לקיחת ויטמין עשוי מכבד
טבת תשע"ד

אלול שופר ותשובה
אלול תשע"ו
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
על מה בכלל שמחים בט"ו בשבט?
זמן הדלקת נרות חנוכה
הלכות קבלת שבת מוקדמת
מהו החידוש הכי גדול שיש בתורה?
למה יש כל כך הרבה מצוות?
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
מתי נכון לומר סליחות ?
מה מברכים על פיצה?

"וְכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם"
הרב אביחי קצין | ז שבט תשס"ח

הלכות ברכות ומנהגי ט"ו בשבט
מתוך "קול צופייך" גיליון 391
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל
סדר טו בשבט
סדר טו בשבט מהדורה שלישית ומעודכנת
הרב נתנאל יוסיפון | תשע"א
סדר טו בשבט
סדר טו בשבט מהדורה שלישית ומעודכנת
הרב נתנאל יוסיפון | תשע"א

האם חיות מחמד הם מוקצים?
הרב בצלאל דניאל | יד שבט תשפ"ג
