בית המדרש

  • שבת ומועדים
  • שיעורים נוספים
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

שרה בת רבקה שינדל

קבלה מעשית

undefined

הרב נתנאל יוסיפון

אייר תשע"ד
2 דק' קריאה
בימים אלו, הסמוכים לל'ג בעומר מלפניו ומאחריו, שב ועולה בפיהם של המוני בית ישראל, הסיפור המופלא (שבת לג) אודות יחסם של שלושת התנאים הקדושים למלכות רומי העריצה, ובריחתו והסתתרותו של רבי שמעון במערה.
איש איש עוסק בסיפור לפי רמתו. הילדים הקטנים שומעים בפה פעור על 'רבי שמעון המסתתר במערה יחד עם בנו', ומתפעלים מנס החרוב והמעיין. חכמי הנסתר מוצאים בסיפור רמזים עלומים להתגלות חכמת הסוד, וכל מי שלהט של גאולה וניצוץ מלוחמי בר כוכבא בוער בלבבו רואה ברשב"י סמל ומופת לקנאי גדול ואמיתי.
כתבתי בעבר בבמה זו על הסיפור כמבטא את השתלשלות גילוי תורת הנסתר בעולם. ברצוני לעמוד כאן על חלק נוסף מהסיפור. רבי שמעון ובנו מסתתרים במערה, ואוכלים חרובים. החרוב מצמיח פירות לאחר שבעים שנה. סוד בגימטריא שבעים. לומדים הם את תורת הסוד, ותורה זו היא שתקיים את ישראל בהיותו במערת הגלות.
ממשיך הסיפור (בתרגום חופשי) - לאחר 12 שנים במערה, בא אליהו ועמד על פתח המערה. אמר – מי יודיע לבר יוחאי שמת הקיסר ובטלו גזירותיו? יצאו רשב"י ובנו מהמערה. ראו אנשים שחורשים וזורעים. אמר – מניחים חיי עולם ועוסקים בחיי שעה? כל מקום שנותנים עיניהן, מיד נשרף! יצאה בת קול ואמרה להם – להחריב עולמי יצאתם? חיזרו למערתכם!
חזרו. ישבו במערה עוד – 12 חודשים. יצאה בת קול ואמרה – צאו ממערכתכם! יצאו. (רבי אלעזר המשיך להסתכל בקפדנות על החורשים והזורעים, אך-) כל מקום שהיה מכה רבי אלעזר, היה רבי שמעון מרפא אותו. אמר רשב"י לבנו – בני, די לעולם אני ואתה!
רשב"י ובנו יוצאים מהמערה לעולם בשני סיבובים. התבוננות מעמיקה בסיבוב הראשון מעלה, שאליהו לא אמר במפורש לרבי שמעון שהגיע הזמן לצאת. אליהו דיבר בפתח המערה על כך שמת הקיסר, ורשב"י ובנו שמעו מעצמם ויצאו. ואכן, עוד לא הגיעה השעה לצאת, שהרי נוצרה התנגשות עם העולם החיצוני, והם התבקשו להיכנס שוב. אמנם, בפשטות הייתה חשיבות לניסיון היציאה הראשון, כי הכשיר את היכולת לצאת בסוף בצורה השלימה. לעומת זאת, בסיבוב השני הם הצטוו במפורש לצאת, ואכן זו הייתה השעה המתאימה.
נראה שיש כאן משל לדרך התגלות תורת הנסתר בעולם. בתחילה, בסיבוב הראשון, תורת הקבלה נראית כסותרת את החיים בעולם. המקובלים הראשונים שמים את הדגש על סיגופים ופרישה מהחיים. עדיין לא הגיע זמנה של תורת הקבלה לצאת ולהתפשט ממש. מתאימה היא רק לבודדים הפורשים מהחיים.
ובכל זאת, משהו ממנה מציץ בעולם, ועל אף שהיא חוזרת למערתה, הציבור מודע לגדלותה וקדושתה. כך הסיבוב הראשון מבשר את בוא הגאולה, כאליהו הנביא המבשר את הגאולה לפני הגעתה.
כעת, מגיע הזמן לסיבוב השני. תורת הנסתר לובשת פנים חדשות, ומלמדת כיצד סודותיה נותנים עומק גדול לחיי העולם הזה שלנו. עולם הסוד והעולם החיצוני אינם סותרים זה את זה. באה תורת החסידות, שואבת את הרעיונות הקבליים ומלבישתם בלשון פשוטה ומובנת, ומראה שהעיקר לפגוש את ה' בעולמינו שלנו, ואין העיקר סיגופים ופרישה מהחיים.
בהמשך- מגיע הרב קוק, ומתוך תורת הנסתר שואב את רעיונותיו לתחיה חומרית ורוחנית של ישראל בארצינו הקדושה.
ומכאן מתרוממים אנו לגאולה השלימה. 'בהדי פניא דמעלי שבתא' – יום שישי אחרי צהריים, מתיישבת דעתם של רשב"י ובנו, כשרואים הם עד כמה חביבים מצוות על ישראל. בסוף האלף השישי לבריאה (הדורות שלנו), לקראת הגאולה השלימה, מתברר מתוך העומק של תורת הנסתר, שישראל קשורים ומחבבים את הקדוש ברוך הוא ותורתו, דווקא באמצעות המצוות המעשיות – המפגש עם ה' בעולמינו שלנו.
וכך מתגשמת הבטחתו של ספר הזוהר – 'בזכות הספר הזה יצאו ישראל מהגלות ברחמים'.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il