- הלכה מחשבה ומוסר
- הלכה יומית
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
שרה בת רבקה שינדל
האם צריך להגעיל כלי פרווה שהפך לחלבי או לבשרי?
עיקרי ההלכות
א. האיסור לאכול פת חלבית הוא רק על דברים שרגילים לאוכלם עם בשר כגון בורקס, אך אין בעיה לאפות עוגיות חלביות.
ב. כלי פרווה שבושל בו בשר או חלב והפך לבשרי או לחלבי בהתאמה, אין חובה להגעילו ולהחזירו להיות פרווה, ואין חוששים לטעות.
א. עוגות, עוגיות ובורקסים חלביים
בשבוע שעבר למדנו שיש איסור לאפות פת חלבית.
איסור זה חל דווקא על דברים שהרגילות היא לאוכלם עם בשר- כגון בורקסים וכדומה שרגילים לאוכלם עם בשר או רוטב בשרי. ועל כן, אין לאפות בורקס חלבי אלא אם כן משנה בצורת המאפה או שאופה כמות מועטת שתיגמר באותה סעודה או באותו היום1.
לעומת זאת, מותר לאפות עוגות או עוגיות חלביות, מפני שאין רגילים לאכול עוגות או עוגיות עם מאכלים בשריים2.
ב. האם צריך להגעיל כלי פרווה שהפך לחלבי או לבשרי?
כלי שרגילים לבשל בו 'פרווה' ובטעות הפך לבשרי או לחלבי, האם צריך הגעלה?
לכאורה יש לחשוש, שמאחר ורגילים לאכול את מה שהתבשל בסיר זה בין עם חלב ובין עם בשר, גם עתה שנהיה בשרי או חלבי יבוא לאוכלו עם המין הנגדי.
ואכן, פסק הט"ז שצריך להכשיר את הכלי הנ"ל ולהחזירו למצב פרווה.
אך למעשה רוב הפוסקים חלקו עליו משני טעמים:
א. הגזרה לא הייתה אלא בדבר שדרכו לאכול עם בשר או חלב, ולא בסתם.
ב. אפילו אם יאכל את הפרוה שהתבשל בסיר זה עם בשר לא יעבור איסור בדיעבד שהרי זה 'נותן טעם בר נותן טעם'3.
א. האיסור לאכול פת חלבית הוא רק על דברים שרגילים לאוכלם עם בשר כגון בורקס, אך אין בעיה לאפות עוגיות חלביות.
ב. כלי פרווה שבושל בו בשר או חלב והפך לבשרי או לחלבי בהתאמה, אין חובה להגעילו ולהחזירו להיות פרווה, ואין חוששים לטעות.
א. עוגות, עוגיות ובורקסים חלביים
בשבוע שעבר למדנו שיש איסור לאפות פת חלבית.
איסור זה חל דווקא על דברים שהרגילות היא לאוכלם עם בשר- כגון בורקסים וכדומה שרגילים לאוכלם עם בשר או רוטב בשרי. ועל כן, אין לאפות בורקס חלבי אלא אם כן משנה בצורת המאפה או שאופה כמות מועטת שתיגמר באותה סעודה או באותו היום1.
לעומת זאת, מותר לאפות עוגות או עוגיות חלביות, מפני שאין רגילים לאכול עוגות או עוגיות עם מאכלים בשריים2.
ב. האם צריך להגעיל כלי פרווה שהפך לחלבי או לבשרי?
כלי שרגילים לבשל בו 'פרווה' ובטעות הפך לבשרי או לחלבי, האם צריך הגעלה?
לכאורה יש לחשוש, שמאחר ורגילים לאכול את מה שהתבשל בסיר זה בין עם חלב ובין עם בשר, גם עתה שנהיה בשרי או חלבי יבוא לאוכלו עם המין הנגדי.
ואכן, פסק הט"ז שצריך להכשיר את הכלי הנ"ל ולהחזירו למצב פרווה.
אך למעשה רוב הפוסקים חלקו עליו משני טעמים:
א. הגזרה לא הייתה אלא בדבר שדרכו לאכול עם בשר או חלב, ולא בסתם.
ב. אפילו אם יאכל את הפרוה שהתבשל בסיר זה עם בשר לא יעבור איסור בדיעבד שהרי זה 'נותן טעם בר נותן טעם'3.

מתי חייבים לברך תפילת הדרך?
בית מדרש ג. אסף | תשע"ג

דיני האכלת בעלי חיים
בית מדרש ג. אסף | חשוון תשע"ח

שיעור מתנות לאביונים
בית מדרש ג. אסף | אדר ב תשע"ו

דיני כיבוד סבו וחמיו
בית מדרש ג. אסף | טבת תשע"ח

בית מדרש ג. אסף

האם צריך לעצור את הרכב בזמן תפילת הדרך?
תמוז תשע"ג

חובת הרב לתלמידיו
שבט תשע"ח

הקבלת פני רבו והושענות
תשרי תשע"ו

בשר בשבת חזון וסיום מסכת
תשע"ג
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
מה המשמעות הנחת תפילין?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
דיני פרשת זכור
תורה מן השמים
הלכות פורים ביום שישי: מתי עושים את הסעודה?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
חכמת התורה וחכמות החול
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
סגולותיו של חודש ניסן
הרב דב בערל וויין | ניסן תש"ע
חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִילּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרָיִם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

בְּנִיסָן נִגְאֲלוּ וּבְנִיסָן עֲתִידִין לִיגָּאֵל
הרב שמואל אליהו | ניסן תשע"ד
