- משנה וגמרא
- מגילה
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
מסכת מגילה דף ל'
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(ל. ברבע העליון - עד ל: במשנה)
חלק א – מחלוקות באיזו שבת קוראים את הפרשות השונות
א. כשהיום הקובע (ר"ח אדר/פורים) יוצא ביום שישי -
רב – מקדימים (כרגיל)
שמואל – מאחרין לשבת שלמחרת.
מצב א - | מצב ב – | |
סברא | שמואל לא מביא סברא חיובית למה לאחר, הוא רק מתגונן מפני הבעיות שרב מציב: | |
הרי צריך שבועיים לפני השולחנות? | הרי אי אפשר שהעשייה (פורים) תהיה לפני הזכירה (זכור)? תשובה: היא לא, שהרי ברמת העיקרון ט"ו (שבת) זה גם פורים, והזכירה והעשייה באותו יום. | |
קושיות על שמואל - | ||
2. מהברייתא – לגבי שני המצבים שהשבת היא "כל שחל ר"ח/פורים בתוכה, ואפילו בערב שבת". | תשובה: שמואל יסביר שהברייתא לא מדברת על כשחל באמצע השבוע, (רש"י מדגיש זה לא כך לגבי החודש, שגם מוזכרת בצורה דומה באותה ברייתא, שבה גם שמואל יודה שלא קוראים אותה בשבת שאחרי ר"ח אלא רק לפני). | |
1. ממשנתנו | ||
הקדמה - לפי שתי הדעות, יש מצב שבו שקלים וזכור צמודים. | שמואל – צמודים רב – לא צמודים, | רב – צמודים שמואל – לא צמודים |
במשנה: b. חל בתוך השבת, מקדימים. ומפסיקים לשבת אחרת, | בהו"א – תשובה – 1. זה לא מתייחס לכל ימות השבוע (לא לשישי, שאז לא מפסיקים). 2. זה מתייחס גם לa (ר"ח בשבת) שמפסיקים. |
(ל. רבע תחתון)
ב. פורים שחל בשבת
לשמואל – ודאי שקורים בשבת,
לרב -
רב הונא – גם לרב קורין בשבת עצמה
רב נחמן – לרב עדיין מקדימים, כי צריך שהזכירה תקדם לעשייה ולא מספיק שיהיו יחד.
ג. החודש -
השבת שלפני ראש חודש,
ואם ראש חודש בשבת – אז באותה שבת.
ד. פרה –
ברייתא – השבת שאחרי פורים.
ר' חמא – השבת שלפני ראש חודש,
הגמרא מבארת שהוא התייחס למצב שבו ר"ח ניסן בשבת, אז שבת לפני כן היא גם שבת שאחרי פורים.
(ל: 2+)
חלק ב – האם הפרשיות מחליפות את פרשת השבוע
א. המחלוקת
המשנה אומרת שאחרי ד' הפרשיות "חוזרין לכסדרן". מה בדיוק השתנה מהסדר?
ר' אמי – במקום הפרשה קוראים את הפרשייה.
ר' ירמיה – הפרשה רגילה, ורק משנים את המפטיר וההפטרה.
מקשה אביי – בסיפא של המשנה (החלפת הקריאה הרגילה בקריאות אחרות כמו ר"ח, תעניות וכד') – ודאי שלא מדובר בהחלפת ההפטרה שהרי הקריאה של תעניות מחליפה את הקריאה של שני וחמישי, ובשני וחמישי אין הפטרה!
תשובה – הא כדאיתא והא כדאיתא (אכן בתעניות מחליפים את הקריאה עצמה, אך כשיש הפטרה – מחליפים רק אותה).
ב. אגב, סדר היום בתעניות
חצי ראשון – תיקון מעשי של הנהגות החברה
חצי שני רוחני – רבע ראשון קריאה והפטרה, רבע שני – בקשת רחמים.

מגילה - דף כ"ו
הרב אשר חזיזה | י' אב התשע"ד

מגילה - דף ב'
הרב אשר חזיזה | ט"ו תמוז התשע"ד

מסכת מגילה דף ט"ו
הרב אורי בריליאנט | כ"ח תמוז התשע"ד

מרתון לימוד מסכת מגילה - חלק ב'
דפים י' - י"ז
הרב שמואל שמעוני | אדר תשע"ח
מי אתה עם ישראל?
שופר
סדרת החינוך של הטבע!
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
האם מותר להתקלח ביום טוב?
קריעת ים סוף ומשל הסוס
הקשבה בזמן של פילוג
איך ללמוד גמרא?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
למה ללמוד גמרא?
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
הדלקת נרות שבת
הרב אליעזר מלמד | שבט תשע"א
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
הרב עודד מילר | אלול תשפ"א
מי צם ומי פטור
הרב אליעזר מלמד | תמוז תשע"ח

סדר הדלקת נרות לשבת
הסידור המהיר
סדר עבודת יום כיפורים
הרב יהודה לב | תשרי תשפ"ד
לפני ה' תטהרו
חיזוק עצום ליום כיפור
הרב אוריאל מועטי | ו' תשרי תשפ"ד

פרשת האזינו שבת שובה א-ת פ"ש
רבנים שונים | תשרי תשפ"ד
