בית המדרש

  • משנה וגמרא
  • מגילה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

מסכת מגילה דף י"ד

undefined

הרב אורי בריליאנט

כ"ז תמוז התשע"ד
3 דק' קריאה 23 דק' האזנה

(יד. 13+ עד טו. באמצע)

המשך דרשות אגדתא - אגב הזכרת 48 הנביאים ו7 הנביאות.

א. המקור לתקנת מצוות מגילת אסתר ע"י הנביאים? קל וחומר -

אם מעבדות לחירות אומרים שירה (טורי אבן: הלל בערב פסח), קל וחומר ממיתה לחיים (קריאת מגילה).

ולמה לא אומרים הלל?

  1. מאז שנכנסו לארץ, אין הלל על נס בחו"ל.

(דחייה – אחרי שגלו, אומרים הלל גם בחו"ל, אלא - ).

  1. רב נחמן - קריית מגילה = הלל.
  2. רבא - אחרי ההצלה של פורים עדיין נשארנו עבדי אחשוראש,
    ולא שייך לומר "הללו עבדי ה'".
  3. ברייתא - היו הרבה, כפליים כיוצאי מצריים, אך נכתבו רק הנבואות שהוצרכו לדורות (ראה פירוט ברש"י).
  4. הפסוק הנ"ל (רמתיים) נדרש אחרת:
  5. בא משתי רמות שצופות זו על זו.
  6. הוא צאצא של בני אדם שעומדים ברומו של עולם – בני קרח, שנעשה להם מקום גבוה ולא נפלו לגיהנם.
  7. שרה -
  8. שנקראת "יסכה" (בראשית יא, כט) – שסכתה ברוח הקודש (וגם שהכל סוכין ביופיה).
  9. b."כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקֹלָהּ" (בראשית כא, יב) – מדרש רבה – בקול רוח הקודש.
  10. מרים

(יד. באמצע)

ב. והרי היו יותר מ48 נביאים?

כתוב לגבי אלקנה – "מן הרמתיים צופים", ודורשים – אחד ממאתיים צופים.

תשובות:

(יד. שליש תחתון)

ג. מקורות ל7 הנביאות

שרה, מרים, דבורה, חנה, אביגיל, חולדה ואסתר.

"וַתִּקַּח מִרְיָם הַנְּבִיאָה אֲחוֹת אַהֲרֹן אֶת הַתֹּף בְּיָדָהּ" (שמות טו, כ).

ולמה "אחות אהרן"? שהתנבאה עוד לפני שמשה נולד על זה שיוולד ויושיע את ישראל.

  1. דבורה –
    "וּדְבוֹרָה אִשָּׁה נְבִיאָה אֵשֶׁת לַפִּידוֹת הִיא שֹׁפְטָה אֶת יִשְׂרָאֵל בָּעֵת הַהִיא. וְהִיא יוֹשֶׁבֶת תַּחַת תֹּמֶר דְּבוֹרָה..."
    (שופטים ד, ד-ה)
  2. אשת לפידות – שהייתה עושה פתילות למנורה במשכן.
  3. תחת תומר (תמר) – 1. שלא יהיה ייחוד (עץ שענפיו גבוהים). 2. מה התמר יש לו רק לב אחד (השרף רק בגזע), כך לישראל לב אחד לאביהם שבשמיים.
  4. חנה

אגב,

(יד. 10-)

וַתִּתְפַּלֵּל חַנָּה וַתֹּאמַר עָלַץ לִבִּי בַּיקֹוָק רָמָה קַרְנִי בַּיקֹוָק (שמ"א ב, א).

התנבאה שהמלכים שיימשחו על יד קרן – מלכות תהיה "רמה" ותימשך (דוד ושלמה, בניגוד לשאול ויהוא שנמשחו על יד פך).

                        אגב, פירושים בתפילת חנה –

  • ואין בלתך – ואין לבלותך,
  • אין צור – אין צייר כאלוקינו
  1. אביגיל

"וְהָיָה הִיא רֹכֶבֶת עַל הַחֲמוֹר וְיֹרֶדֶת בְּסֵתֶר הָהָר" (שמואל א כה, כ) -

התנבאה שדוד יחטא בבת שבע.

(יד: שליש)

  1. חולדה

"וַיֵּלֶךְ חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן וַאֲחִיקָם וְעַכְבּוֹר וְשָׁפָן וַעֲשָׂיָה אֶל חֻלְדָּה הַנְּבִיאָה..." (מלכים ב כב, יד)

שחלקיהו מצא ספר תורה (בערך 36 שנה לפני החורבן) שהיה גלול לפסוק "יולך ה' אותך... אל גוי אשר לא ידעת", והראה למלך יאשיהו שנבהל ושלח לחולדה לברר האם זה יתקיים, והיא אמרה שכן, אחרי מות יאשיהו.

למה התנבאה כשיש את ירמיהו? ולמה יאשיהו לא שלח לירמיהו?

  1. היו קרובי משפחה ולכן לא יקפיד עליה (שניהם צאצאי רחב),
    נשים רחמניות, וקיווה שתתפלל לה' להצילו.
  2. רי"ח – ירמיהו הלך באותו זמן להחזיר את 10 השבטים (גלו בידי סנחריב בערך 150 שנה לפני החורבן).

ראיות שהחזירם:

  1. יחזקאל פרק ז פסוק יג - כִּי הַמּוֹכֵר אֶל הַמִּמְכָּר לֹא יָשׁוּב.
    יובל נוהג בזמן שכל יושביה עליה, ויחזקאל (שהיה הרבה אחרי גלות 10 השבטים) התנבא שהיובל יתבטל, מכאן שבימיו נהג, ומכאן ש10 השבטים חזרו.
  2. מלכים ב פרק כג פסוק יז - וַיֹּאמֶר מָה הַצִּיּוּן הַלָּז אֲשֶׁר אֲנִי רֹאֶה וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו אַנְשֵׁי הָעִיר הַקֶּבֶר אִישׁ הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר בָּא מִיהוּדָה וַיִּקְרָא אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר עָשִׂיתָ עַל הַמִּזְבַּח בֵּית אֵל.

מכאן שגרו אנשים בבית אל, שידעו שבעבר היה פה נביא שניבא שיאשיהו ישרוף שם את עצמות הכהנים שעבדו במזבח.
מכאן שחזרו, והיו תחת שלטון יאשיהו.

  1. הושע פרק ו פסוק יא - גַּם יְהוּדָה שָׁת קָצִיר לָךְ בְּשׁוּבִי שְׁבוּת עַמִּי.

מלך יהודה ימלוך על העם שישוב מהגלות.

  1. אסתר

אסתר פרק ה פסוק א - וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וַתִּלְבַּשׁ אֶסְתֵּר מַלְכוּת וַתַּעֲמֹד בַּחֲצַר בֵּית הַמֶּלֶךְ,

שלבשתה רוח הקודש (גזירה שווה ל"ורוח לבשה את עמשי...").

           

(יד: רבע תחתון) –

רבא – נשים מנהיגות מתנהגות ביהירות, ולכן טוב שלא יעלו לעמדת מנהיגות,
דבורה (זיבוריתא) - "ותשלח ותקרא לברק".
חולדה (כרכושתא) – "אימרו לאיש אשר שלח אתכם אלי...".

(טו. רבע עליון)

ד. מלאכי – 3 דעות –

  1. מרדכי

דחייה – מלאכי מוזכר בברייתא במקביל למרדכי.

  1. אדם בפני עצמו
  2. עזרא – ראיה – שניהם פעלו לגירוש הנשים הנכריות.

ה. היופי של רחב ואסתר

ברייתא א – ארבע נשים יפיפיות – שרה, רחב, אביגיל, אסתר (ואם היתה ירקרוקת, אז ושתי במקומה).

ברייתא ב – נשים שרק היזכרות בהן גורמת לתאווה – יעל, אביגיל, מיכל בת שאול ורחב (שמספיק להזכיר את שה, אך רק למי שמכיר אותה).

 

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il