- הלכה מחשבה ומוסר
- יסודות האמונה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אשר בן חיים
מצב עמ"י בגלות ללא בית המקדש
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
גם כאשר עמ"י נמצא במצב הירוד ביותר מבחינה רוחנית, גם בזמן המשברים הרוחניים הקשים ביותר, גם אז עמ"י מעולה מבחינה רוחנית ומבחינת האמונה, לעין ערוך משאר האומות. גם בזמן החורבן, ללא בימ"ק, בגלות, כשאין לנו המוח והלב הרוחני ואנו כגוף בלא ראש ולב, וגרוע מזה: עצמות מפוזרות, ופחות מזה: גם העצמות נרקבו ונעשה עפר בבית קברות - היא הגלות. גם במצב הרוחני הנמוך והשפל הזה, גם אז מצבו הרוחני של עמ"י שונה לטובה ללא כל דמיון לעומת שאר העמים. כי על אף הכל, בעפר הזה יש עדיין לחלוחית רוחנית חיה מהעבר הגדול, בהיות ישראל בארצו ובית-מקדש בנוי לתפארה. והלחלוחית נשארה והיא עתידה לחזור לחיים שלמים בעתיד. מה שאין כן אצל שאר העמים שלא האיר בהם מעולם אור האמונה האמיתית בה' אלוקינו, אלוקי עולם.
ההבדל בין ישראל לעמים בעניין האמונה הוא כהבדל בין אדם אמיתי לדמות אדם המפוסלת באבן. ואף-על-פי שאומן מעולה יכול לחטוב ולצייר דמות אדם שתראה כאדם חי ממש, עד שהרואה לא יוכל להבחין האם זה אדם אמיתי או חיקוי מוצלח בלבד. האומן יפסל את כל האיברים: ראש, פנים, עיניים, אוזניים, אף ופה, ואפילו יטביע בהם איזה הבעה של חיוך, של שמחה, כאילו זה אדם חי מחייך ושמח. ואדם הרואה יתקשה לדעת האם זו דמות אמיתית עד שלא יתקרב אליה ויתבונן בה מקרוב וימשש אותה. אך לאחר שהוא עומד על טעותו הוא אומר: "אוי זה לא אדם, זה כל-כך דומה אבל זה לא אדם". ואף-על-פי שמבחוץ הכל דומה, בכל זאת הכל שונה. לזה יש נשמת חיים באפיו ולזה אין, וההבדל תהומי ואין בכלל מה להשוות.
שאר האומות אשר ניסו לחקות את אמונת ישראל, הגיעו לכל היותר לדמיון חיצוני בלבד. הדת שלהם היא חיקוי, היא לא מקורית. מבחוץ יש דמיון אבל העיקר חסר. הם הקימו בתים לאלוה אך בבתים ההם לא נגלה שום סימן מאת ה'. הם התנהגו בפרישות ובנזירות למען תשרה עליהם הנבואה, אך היא לא שרתה עליהם. ה' לא נגלה אליהם לא לטובה ואף לא לרעה. אם השחיתו את דרכם, אם חטאו והרעו, לא ירדה עליהם אש מן השמים או מגיפת פתאום למען ידעו כי זה עונש מאת ה' על חטאם.
מה שאין כן בישראל שהשכינה הופיעה בהם והנבואה שרתה עליהם וכאשר חטאו, נענשו בעונשים בלתי טבעיים, הארץ פתחה את פיה ובלעה את החוטאים, והכל ראו כי ה' עושה זאת. כי הוא המשגיח על ישראל.
אבל האומות האחרות, כאשר נפגע ליבם, כלומר הבית אשר הם בנו לעבודת ה' אלוהיהם, ואליו הם מכוונים בתפילותיהם, כאשר הבית נפגע לא בא כל שינוי במצבם. אבל אנחנו כאשר נפגע ליבנו הוא בית מקדשינו, נהרסנו בכל המובנים, וכאשר יבנה ביהמ"ק, כאשר ישוב ליבנו לאיתנו, נרפא גם אנחנו. קיומנו הפיזי קשור קשר בל ינותק ממצבנו הרוחני. בכל המאורעות החולפים עלינו אפשר לראות את עובדת היותנו עם ה'. אצל שאר האומות לא נגלה ה', ואנו עם ה' אלוקים חיים והוא המחזיק בידינו גם היום הזה.
ההבדל בין ישראל לעמים בעניין האמונה הוא כהבדל בין אדם אמיתי לדמות אדם המפוסלת באבן. ואף-על-פי שאומן מעולה יכול לחטוב ולצייר דמות אדם שתראה כאדם חי ממש, עד שהרואה לא יוכל להבחין האם זה אדם אמיתי או חיקוי מוצלח בלבד. האומן יפסל את כל האיברים: ראש, פנים, עיניים, אוזניים, אף ופה, ואפילו יטביע בהם איזה הבעה של חיוך, של שמחה, כאילו זה אדם חי מחייך ושמח. ואדם הרואה יתקשה לדעת האם זו דמות אמיתית עד שלא יתקרב אליה ויתבונן בה מקרוב וימשש אותה. אך לאחר שהוא עומד על טעותו הוא אומר: "אוי זה לא אדם, זה כל-כך דומה אבל זה לא אדם". ואף-על-פי שמבחוץ הכל דומה, בכל זאת הכל שונה. לזה יש נשמת חיים באפיו ולזה אין, וההבדל תהומי ואין בכלל מה להשוות.
שאר האומות אשר ניסו לחקות את אמונת ישראל, הגיעו לכל היותר לדמיון חיצוני בלבד. הדת שלהם היא חיקוי, היא לא מקורית. מבחוץ יש דמיון אבל העיקר חסר. הם הקימו בתים לאלוה אך בבתים ההם לא נגלה שום סימן מאת ה'. הם התנהגו בפרישות ובנזירות למען תשרה עליהם הנבואה, אך היא לא שרתה עליהם. ה' לא נגלה אליהם לא לטובה ואף לא לרעה. אם השחיתו את דרכם, אם חטאו והרעו, לא ירדה עליהם אש מן השמים או מגיפת פתאום למען ידעו כי זה עונש מאת ה' על חטאם.
מה שאין כן בישראל שהשכינה הופיעה בהם והנבואה שרתה עליהם וכאשר חטאו, נענשו בעונשים בלתי טבעיים, הארץ פתחה את פיה ובלעה את החוטאים, והכל ראו כי ה' עושה זאת. כי הוא המשגיח על ישראל.
אבל האומות האחרות, כאשר נפגע ליבם, כלומר הבית אשר הם בנו לעבודת ה' אלוהיהם, ואליו הם מכוונים בתפילותיהם, כאשר הבית נפגע לא בא כל שינוי במצבם. אבל אנחנו כאשר נפגע ליבנו הוא בית מקדשינו, נהרסנו בכל המובנים, וכאשר יבנה ביהמ"ק, כאשר ישוב ליבנו לאיתנו, נרפא גם אנחנו. קיומנו הפיזי קשור קשר בל ינותק ממצבנו הרוחני. בכל המאורעות החולפים עלינו אפשר לראות את עובדת היותנו עם ה'. אצל שאר האומות לא נגלה ה', ואנו עם ה' אלוקים חיים והוא המחזיק בידינו גם היום הזה.
יסודות האמונה (51)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
31 - על בית המקדש
32 - מצב עמ"י בגלות ללא בית המקדש
33 - ברית אבות וברית התורה
טען עוד
12. סיפור תולדות הדורות בסיפור סגולת ישראל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | טבת ה'תשס"ב
43. מעלות לשון הקודש - המשך
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תשס"ה
19. כוח הנבואה והשגחה פרטית
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | התשס"ב
38. ישראל אשר בך אתפאר
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תשס"ה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
הנהגת ה' את עולמו
לנתיבות ישראל - מאמר נצח אומתינו - המשך
כ"ב כסלו תשפ"ג
שורשי המצוות
ב' חשוון תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק ז'
שיעור מס' 27
כ"ד טבת תשפ"ג
הגדה של פסח - קדשנו במצותיו
עולת ראי"ה פסח - שיעור 3
כ"א אדר תשפ"ג
איך ללמוד אמונה?
מה מברכים על מנה אחרונה?
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר
קריעת ים סוף ומשל הסוס
הלכות שטיפת כלים בשבת
אכילת חמץ בשבת הצמודה לשביעי של פסח
הלכות פורים משולש: מה עושים בכל יום?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
מה זה אומר בחזקת בשרי?

ברכות השחר - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז

ברכות השחר - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז
בין אדם לחבירו
הרב אליעזר מלמד | כח אדר א תשס"ח

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז

גדול תלמוד שמביא לידי מעשה
הרב דוד דב לבנון | סיון תשפ"ג

התחדשות בתורה ישנה כחדשה
הרב דוד דב לבנון | סיון תשפ"ג
