- פרשת שבוע ותנ"ך
- וירא
פרשת וירא תשע"ה
בשביל היהודים אחד מסימני ההיכר של אבותינו הוא היכולת שלהם לקיים תקשורת רצופה עם הבורא, שהיה לנוכחות חיה ומתמדת בחייהם, במחשבותיהם ובמעשיהם. הם היו מסוגלים לשמוע את קולו של האל, על אף שאין לו שום קול, ולדמיין את מראהו, על אף שאין לו גוף או דמות גוף. האל דיבר אליהם באמצעות הקול של הנשמה, אותה נשמה שתמיד ערגה להתאחד עם מקור החיים שממנו באה.
כשהמלאכים מודיעים לאברהם ולשרה על הלידה הקרובה של בנם, אברהם מקבל אישור להבטחה ששמע מהקב"ה בעניין זה. בפעם הקודמת שמע אברהם את ההבטחה באמצעות הקול הפנימי שלו והחיבור והאמונה שלו באל. בפרשה הזאת אברהם ושרה שומעים את הדברים במובן הפשוט של המילה, משפתיהם של המלאכים שעומדים לפניהם באוהל.
המדרש מחזק את הרעיון שאדם יכול לשמוע את קול האל באמצעות נשמתו, כשהוא מספר לנו שכאשר נשלח משה לגאול את בני ישראל ממצרים וללמד אותם תורה, הוא שמע את הקריאה הזאת יוצאת משמים בקולו של אביו עמרם.
אנחנו שומעים את האל, כביכול, באמצעות קולות מוכרים שמהדהדים בנשמה ובלב שלנו. תחילה אברהם עצמו מאמין שיהיה לו בן משרה, ואחר-כך, כאשר המסר הזה מועבר לו על ידי המלאכים, הוא כבר בטוח בזה.
שרה, לעומת זאת, לא שמעה את הבשורות האלה באופן רוחני לפני כן, ולכן היא מתמלאת פליאה ופקפוק בדברי המלאכים. הקב"ה מספר על כך לאברהם, ואברהם מסביר לשרה את מקור התדהמה שלה.
אני מרגיש שהרבה פעמים אנחנו מרגישים ושומעים בלבנו פנימה מסר משמים. השילוב הזה של נשמה ותבונה הוא שדוחף קדימה כל תקווה אנושית. אך הואיל ואיננו נמצאים ברמה רוחנית של תקשורת מתמדת עם הנשמה שלנו ועם הבורא, לא תמיד אנחנו מטים אוזן לקול הפנימי הזה או מייחסים אותו למקור הנכון.
המסורת היהודית מלמדת אותנו שהנביא אליהו מופיע בפני בני אדם כל הזמן. הוא נגלה להם בצורות ובתחפושות שונות. הצדיקים יודעים לזהות אותו כשהוא נגלה לפניהם, ואילו בני אדם רגילים בדרך כלל אינם מודעים לנוכחותו גם כשהוא עומד לפניהם.
אברהם, כאיש צדיק ומאמין גדול, תמיד מוכן למפגשים כאלה עם הקב"ה. בני אדם רגילים, שבשבילם בורא עולם הוא רעיון מופשט, במקרה הטוב, אינם מסוגלים, כמובן, לחוש באמת את נוכחותו. לזה התכוון הרבי מקוצק כשאמר שכאשר אלוהים אמר "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך", לכל אדם היה הפוטנציאל לשמוע את המסר הזה, לא רק לאברהם. אך כאשר אדם איננו קשוב בנשמתו תמיד לשמוע את הקב"ה, כל המסרים מהקב"ה נופלים על אוזניים ערלות.
כשהמלאכים מודיעים לאברהם ולשרה על הלידה הקרובה של בנם, אברהם מקבל אישור להבטחה ששמע מהקב"ה בעניין זה. בפעם הקודמת שמע אברהם את ההבטחה באמצעות הקול הפנימי שלו והחיבור והאמונה שלו באל. בפרשה הזאת אברהם ושרה שומעים את הדברים במובן הפשוט של המילה, משפתיהם של המלאכים שעומדים לפניהם באוהל.
המדרש מחזק את הרעיון שאדם יכול לשמוע את קול האל באמצעות נשמתו, כשהוא מספר לנו שכאשר נשלח משה לגאול את בני ישראל ממצרים וללמד אותם תורה, הוא שמע את הקריאה הזאת יוצאת משמים בקולו של אביו עמרם.
אנחנו שומעים את האל, כביכול, באמצעות קולות מוכרים שמהדהדים בנשמה ובלב שלנו. תחילה אברהם עצמו מאמין שיהיה לו בן משרה, ואחר-כך, כאשר המסר הזה מועבר לו על ידי המלאכים, הוא כבר בטוח בזה.
שרה, לעומת זאת, לא שמעה את הבשורות האלה באופן רוחני לפני כן, ולכן היא מתמלאת פליאה ופקפוק בדברי המלאכים. הקב"ה מספר על כך לאברהם, ואברהם מסביר לשרה את מקור התדהמה שלה.
אני מרגיש שהרבה פעמים אנחנו מרגישים ושומעים בלבנו פנימה מסר משמים. השילוב הזה של נשמה ותבונה הוא שדוחף קדימה כל תקווה אנושית. אך הואיל ואיננו נמצאים ברמה רוחנית של תקשורת מתמדת עם הנשמה שלנו ועם הבורא, לא תמיד אנחנו מטים אוזן לקול הפנימי הזה או מייחסים אותו למקור הנכון.
המסורת היהודית מלמדת אותנו שהנביא אליהו מופיע בפני בני אדם כל הזמן. הוא נגלה להם בצורות ובתחפושות שונות. הצדיקים יודעים לזהות אותו כשהוא נגלה לפניהם, ואילו בני אדם רגילים בדרך כלל אינם מודעים לנוכחותו גם כשהוא עומד לפניהם.
אברהם, כאיש צדיק ומאמין גדול, תמיד מוכן למפגשים כאלה עם הקב"ה. בני אדם רגילים, שבשבילם בורא עולם הוא רעיון מופשט, במקרה הטוב, אינם מסוגלים, כמובן, לחוש באמת את נוכחותו. לזה התכוון הרבי מקוצק כשאמר שכאשר אלוהים אמר "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך", לכל אדם היה הפוטנציאל לשמוע את המסר הזה, לא רק לאברהם. אך כאשר אדם איננו קשוב בנשמתו תמיד לשמוע את הקב"ה, כל המסרים מהקב"ה נופלים על אוזניים ערלות.
הכנסת האורחים של אברהם אבינו
הרב יצחק בן יוסף | י"ד חשוון תשפ"ב
עקידת יצחק - חיבור אלוקי ואנושי
פרשת וירא
הרב אליהו ברין | י"ד חשוון תשפ"ב
הרפואה והברית
הרב מאיר גולדויכט | חשוון תשפ"א
הגבר והאישה – מי המוביל בבית?
הרב נתנאל יוסיפון | חשון תשפ"ג
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
מה מברכים על ברקים ורעמים?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
מה כבד לך?
הלכות שטיפת כלים בשבת
שימוש בתנור אחד לחלב ובשר
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
מסירות או התמסרות?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
זמן ק"ש ותפילת שחרית
פרק יא
הרב אליעזר מלמד | תשס"ד

הלכות ט"ו בשבט
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ב
זמני תפילת ערבית
הרב אליעזר מלמד | תשס"ה

תפילה על עצירת הגשמים תשע"א
מהרבנות הראשית לישראל
רבנים שונים | ד' כסליו תשע"א
