- פרשת שבוע ותנ"ך
- וישב
וישב תשע"ה
יעקב ויוסף, שני הגיבורים העיקריים של הסיפור בחלק האחרון של ספר בראשית, מופתעים מהאירועים שקורים להם בחייהם. אחרי שנים של גלות ותהפוכות, של סכנה בלתי פוסקת ובדידות, יעקב מנסה למצוא סוף סוף מנוחה ושלווה.
הוא לא מנסה לכבוש עולמות חדשים וגם לא מתכנן לפעול במרץ כדי להרחיב את הישות הלאומית החדשה שיצר – עם ישראל. עם זאת, כל התקוות שלו עתידות להתנפץ בעקבות האירועים שמתרחשים בגלל היריבות בין האחים ליוסף, בן האהוב והמועדף עליו בברור.
מרוב אהבתו ליוסף, יעקב איננו ער לסערה שמתחילה להתחולל בתוך משפחתו וביתו. הטראומה בעקבות ההיעלמות הפתאומית של יוסף עתידה לרדוף את יעקב עשרות שנים. ברגע לא צפוי אחד, כל חייו של יעקב והישגיו, לכאורה, מתהפכים על פיהם, והוא מתואר כמי שאין בכוחו לעשות דבר. נראה שגם יוסף חי לו באושר שנובע מחוסר ידיעה ואיננו מבין כלל את ההשלכות של התנהגותו כלפי אחיו.
הוא לא מעלה בדעתו אפילו שאחיו ינקטו נגדו פעולה כל כך קיצונית ואלימה. הוא לא מעריך נכונה כמה מאוימים הם חשים בגלל התנהגותו, חלומותיו ויחסו כלפיהם. לכן יוסף מסכים לצאת למשימה שאביו מטיל עליו: למצוא את אחיו ולדווח לו מה שלומם ומה מעשיהם. אין דרך לתאר את מידת ההלם והתדהמה שהוא חש כשהוא מופשט מבגדיו, מושלך לבור ולבסוף גם נמכר לעבדות על ידי אחיו. הוא לא שיער בנפשו שמשהו מכל זה יכול לקרות.
כל המשתתפים בדרמה הזאת צריכים לשאת באחריות למעשיהם, אמנם, אך אין שום ספק שיד נעלמה מנחה את האירועים ומכוונת אותם לעבר מטרה מסוימת. ההבנה הזאת באה רק בסוף הדרמה, כאשר יוסף ואחיו מתפייסים ומקבלים איש את אחיו. רק אז גם יעקב מכיר בכך שזה הצעד הראשון בהגשמת הנבואה וההבטחה שניתנה לסבו אברהם בעניין הגלות, העבדות והגאולה של עם ישראל.
רק בסוף הדרמה יוסף מבין את החשיבות המלאה של חלומותיו וחזיונותיו. כמו שניסח זאת המשורר הקדוש, "סוף מעשה במחשבה תחילה". רק בסוף המעשה, אנחנו יכולים להבין את התוכנית ואת המחשבה שהייתה שם. כולנו אמנם נושאים באחריות למעשינו ויש לנו חופש בחירה מלא להחליט מה נעשה, ובכל זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהדור שלנו חי בתקופה שבה יד נעלמה מכוונת את האירועים לעבר תכלית מוגדרת ויעד קבוע מראש.
גם אם אנחנו שקועים בחיים הגשמיים שלנו: בבחירות, בוויכוחים, בניצחונות קטנים ובמתחים גדולים, מן הראוי שנשים לב שאנחנו גם חלק מדרמה גדולה יותר ומתהליך היסטוריה שמתפתח בכוח שאין לעמוד בפניו. נדמה לי שזה הלקח החשוב ביותר שכדאי לנו להקדיש לו מחשבה כשאנחנו לומדים את פרשת השבוע הזה.
הוא לא מנסה לכבוש עולמות חדשים וגם לא מתכנן לפעול במרץ כדי להרחיב את הישות הלאומית החדשה שיצר – עם ישראל. עם זאת, כל התקוות שלו עתידות להתנפץ בעקבות האירועים שמתרחשים בגלל היריבות בין האחים ליוסף, בן האהוב והמועדף עליו בברור.
מרוב אהבתו ליוסף, יעקב איננו ער לסערה שמתחילה להתחולל בתוך משפחתו וביתו. הטראומה בעקבות ההיעלמות הפתאומית של יוסף עתידה לרדוף את יעקב עשרות שנים. ברגע לא צפוי אחד, כל חייו של יעקב והישגיו, לכאורה, מתהפכים על פיהם, והוא מתואר כמי שאין בכוחו לעשות דבר. נראה שגם יוסף חי לו באושר שנובע מחוסר ידיעה ואיננו מבין כלל את ההשלכות של התנהגותו כלפי אחיו.
הוא לא מעלה בדעתו אפילו שאחיו ינקטו נגדו פעולה כל כך קיצונית ואלימה. הוא לא מעריך נכונה כמה מאוימים הם חשים בגלל התנהגותו, חלומותיו ויחסו כלפיהם. לכן יוסף מסכים לצאת למשימה שאביו מטיל עליו: למצוא את אחיו ולדווח לו מה שלומם ומה מעשיהם. אין דרך לתאר את מידת ההלם והתדהמה שהוא חש כשהוא מופשט מבגדיו, מושלך לבור ולבסוף גם נמכר לעבדות על ידי אחיו. הוא לא שיער בנפשו שמשהו מכל זה יכול לקרות.
כל המשתתפים בדרמה הזאת צריכים לשאת באחריות למעשיהם, אמנם, אך אין שום ספק שיד נעלמה מנחה את האירועים ומכוונת אותם לעבר מטרה מסוימת. ההבנה הזאת באה רק בסוף הדרמה, כאשר יוסף ואחיו מתפייסים ומקבלים איש את אחיו. רק אז גם יעקב מכיר בכך שזה הצעד הראשון בהגשמת הנבואה וההבטחה שניתנה לסבו אברהם בעניין הגלות, העבדות והגאולה של עם ישראל.
רק בסוף הדרמה יוסף מבין את החשיבות המלאה של חלומותיו וחזיונותיו. כמו שניסח זאת המשורר הקדוש, "סוף מעשה במחשבה תחילה". רק בסוף המעשה, אנחנו יכולים להבין את התוכנית ואת המחשבה שהייתה שם. כולנו אמנם נושאים באחריות למעשינו ויש לנו חופש בחירה מלא להחליט מה נעשה, ובכל זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהדור שלנו חי בתקופה שבה יד נעלמה מכוונת את האירועים לעבר תכלית מוגדרת ויעד קבוע מראש.
גם אם אנחנו שקועים בחיים הגשמיים שלנו: בבחירות, בוויכוחים, בניצחונות קטנים ובמתחים גדולים, מן הראוי שנשים לב שאנחנו גם חלק מדרמה גדולה יותר ומתהליך היסטוריה שמתפתח בכוח שאין לעמוד בפניו. נדמה לי שזה הלקח החשוב ביותר שכדאי לנו להקדיש לו מחשבה כשאנחנו לומדים את פרשת השבוע הזה.
המציאות: התגלות ולבוש של ה'
שיחת מוצ"ש פרשת וישב תשפ"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ג כסלו תשפ"ג
אמונת צדיקים
הרב חיים בן שושן | כ"א כסלו תשפ"ג
נרות חנוכה ונרות המקדש
פרשת וישב תשע"ו
הרב שמואל אליהו | י:ח כסלו תשע"ו

תשובת האחים על מכירת יוסף
הרב דוד דב לבנון | תשנ"ט
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
זכור - פורים
אדר התשע"ג
פרשת בא תשע"ב
תשע"ב
מוסד המשפחה
תשע"א
בלק היוזם
תשע"א
למה תמיד יש מחלוקת?
'קבעתי את מושבי – בבית המדרש'
תורה מן השמים
מי יושב במקום שלי?
איך התפילה מקשרת אותנו לקב"ה?
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
למה לשמור על הקדושה?
למה הכל אסור בתשעה באב?!
בדיקת פירות ט''ו בשבט
איך מתחברים לקב"ה דרך התורה?

בנפול אויבך אל תשמח!?
הרב אביעד שטטמן | ו' ניסן, התשס"ד

הלכות ברכות ומנהגי ט"ו בשבט
מתוך "קול צופייך" גיליון 391
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל

תפילה על האתרוג - ט"ו בשבט
הסידור המהיר | כ"ח אדר א' תשפ"ב

3 דברים קצרים לט"ו בשבט
תשע"ו, גליון 109
רבנים שונים | טו בשבט תשע"ו
חלום של שבעים שנה
ליקוטי מוהר"ן תורה סא
הרב יהודה מלמד | י"א שבט תשפ"ג
הטעות של קורח
שיעור 11 - פרק י"ח ,כ"ב
הרב אליהו ברין | י"ד שבט תשפ"ג

מסכת עירובין פרק ג משנה ז,ח
רבנים שונים | טו שבט תשפ"ג
