בית המדרש

  • משפחה חברה ומדינה
  • דיני כשרות
לחץ להקדשת שיעור זה

כמה סוגי סלטים?

undefined

הרב משה כץ

טבת תשע"ה
2 דק' קריאה
אצלנו בבית, אשתי מכינה סלטים טובים למראה טעימים לחך, ופעמים רבות מגיעים הסועדים למנה העיקרית אחרי שהם כבר שבעים מהמגוון הרחב של סלטים. אין לי ספק שגם אצלכן המצב דומה...
כל אישה יודעת שכדי להכין סלטים מוצלחים חייבים להוסיף לו רטבים או תבלינים אחרים המעניקים לירקות טעם נוסף של חריפות, חמיצות או מליחות מסוימת.
תיבולים אלו דורשים את תשומת לבנו כשמדובר על כשרות הסלט והמטבח.
כדי לשמור על רמת כשרות טובה בבית כשמכינים סלטים, אין צורך "להחזיק ראש" או לעבוד קשה. תשומת הלב בשעת תהליך ההכנה צריכה להינתן ביחס לפעולת החיתוך ולפעולת הבישול.
1. פעולת החיתוך: כשחותכים דברים חריפים, מלוחים או חמוצים - הדבר הנחתך יוגדר לפי דינה של הסכין שחתכנו בה. למשל, בצל שנחתך בסכין חלבית - ייהפך להיות חלבי (והדין זהה גם כשחותכים עם סכין בשרית). משמעות הדבר היא, שאין לערב או לאכול אותו עם דברים בשריים, וכשנכניס אותו לתוך הסלט הוא יהפוך אותו להיות סלט חלבי. בצורה דומה, אם טוחנים שום במיקסר בשרי - השום הופך להיות בשרי ויש להתייחס אליו בהתאם כשרוצים להשתמש בו (לעומת זאת, חשוב להדגיש שחכמים הקלו וקבעו שמיד אחרי אכילת השום הבשרי הזה אפשר לאכול מאכל חלבי ואין צורך להמתין כמו בין סעודה בשרית לסעודה חלבית, מאחר שהטעם הבשרי שבשום "חלש" יותר מבשר רגיל).
2. פעולת הבישול: גם כשמטגנים או כשמבשלים דבר חריף, מלוח או חמוץ - הוא יוגדר בהתאם לכלי שבו משתמשים. למשל, יש להתייחס לפלפל חריף שטוגן בסיר בשרי כבשרי, ומטבוחה מרוקאית חריפה שבושלה בסיר חלבי נחשבת כחלבית ויש לנהוג בה בהתאם ולא לאוכלה בסעודה בשרית.
לרוב הדעות, דינים אלו שייכים גם בכלי ש"אינו בן יומו" אך יש מהפוסקים הספרדים המקלים בדין דבר "חריף" ולשיטתם דינים אלו נכונים רק כשהבישול והחיתוך נעשו בכלי "בן יומו".
הדברים החריפים, המלוחים והחמוצים שכלולים בדינים אלו הם: בצל, שום, פלפל חריף, לימון, מלפפון חמוץ, דג מלוח ודברים הדומים להם.
בשורה התחתונה, מומלץ מאוד לדאוג שבמטבח יהיה קרש חיתוך וסט של סכינים שמשתמשים בהם רק לדברים שהם בחזקת פרווה. בכלים אלו אפשר לחתוך את הדברים החריפים, המלוחים והחמוצים, להשתמש בהם בלי בעיה לחלבי או לבשרי ולהימנע בע"ה בקלות מתקלות מיותרות!
חורף גשום, בריא וכשר לכן, לכל בני משפחותיכן ולכל עם ישראל!

בקרו באתר שלנו! www.kosharot.co.il
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il