בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • הלכות ציצית
לחץ להקדשת שיעור זה
מתוך המהדורה המבוארת של מפעל משנה תורה

הלכות ציצית ב'

undefined

מפעל משנה תורה

מהדורה מעודכנת לתשרי תשע"ד
2 דק' קריאה






פֶּרֶק שֵׁנִי

התכלת



ההגדרה


א 'תְּכֵלֶת' הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה בְּכָל מָקוֹם (שמות כה,ד; כו,א; ועוד) הִיא הַצֶּמֶר הַצָּבוּעַ כַּפָּתוּךְ שֶׁבַּכֹּחַל, וְזוֹ הִיא דְּמוּת הָרָקִיעַ הַנִּרְאֵית לָעַיִן בִּטְהָרוֹ שֶׁלָּרָקִיעַ. וְהַתְּכֵלֶת הָאֲמוּרָה בַּצִּיצִית - צָרִיךְ שֶׁתְּהֵא צְבִיעָתָהּ צְבִיעָה יְדוּעָה, שֶׁעוֹמֶדֶת בְּיָפְיָהּ וְלֹא תִּשְׁתַּנֶּה. וְכָל שֶׁלֹּא נִצְבַּע בְּאוֹתָהּ הַצְּבִיעָה - פָּסוּל לַצִּיצִית; אַף עַל פִּי שֶׁהוּא כְּעֵין הָרָקִיעַ, כְּגוֹן שֶׁצְּבָעוֹ בְּאִסָטִס אוֹ בִּשְׁאָר הַמַּשְׁחִירִין - הֲרֵי זֶה פָּסוּל לַצִּיצִית. וְרָחֵל בַּת עֵז - צַמְרָהּ פָּסוּל לַצִּיצִית.

א  תְּכֵלֶת הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה בְּכָל מָקוֹם - כגון לגבי הפרוכות במקדש (כלי המקדש ז,טז) ובגדי כהונה (שם, פרקים ח ט). כַּפָּתוּךְ שֶׁבַּכֹּחַל - כמראה כוחל בהיר. כוחל הוא חומר שנותנים בעיניים לרפואה או לקישוט, וצבעו כחול כהה אפרפר (ראה שבת יח,י). ופתוך משמעותו מעורב עם צבע לבן (פה"מ נגעים א,ב). דְּמוּת הָרָקִיעַ הַנִּרְאֵית לָעַיִן - כפי שהרקיע נראה לעינינו, אף שלאמתו של דבר אין לו צבע (יסודי התורה ג,ג). בִּטְהָרוֹ שֶׁלָּרָקִיעַ - כשהרקיע נקי מעננים. צְבִיעָה יְדוּעָה - מסוימת. ודווקא בציצית צריך צביעה זו. כְּעֵין - כצבע. אִסָטִס - ראה ביאור תפילה טו,ב. הַמַּשְׁחִירִין - הצבעים הכהים. רָחֵל בַּת עֵז - ולד שנולד מן העז ונראה ככבש. צַמְרָהּ פָּסוּל לַצִּיצִית - מפני שתכלת צריכה להיות צבועה על צמר, וצמר של רחל בת עז אינו חשוב צמר (ראה כלאיים י,ב).

צבע הטלית והציצית


ח טַלִּית שֶׁהִיא כֻּלָּהּ אֲדֻמָּה אוֹ יְרֻקָּה אוֹ מִשְּׁאָר צִבְעוֹנִין - עוֹשֶׂה חוּטֵי לָבָן שֶׁלָּהּ כְּעֵין צִבְעָהּ: אִם יְרֻקָּה - יְרֻקִּין; וְאִם אֲדֻמָּה - אֲדֻמִּין. הָיְתָה כֻּלָּהּ תְּכֵלֶת - עוֹשֶׂה לָבָן שֶׁלָּהּ מִשְּׁאָר צִבְעוֹנִין, חוּץ מִן הַשָּׁחֹר, מִפְּנֵי שֶׁהוּא נִרְאֶה כִּתְכֵלֶת. וְכוֹרֵךְ עַל הַכֹּל חוּט אֶחָד תְּכֵלֶת, כְּדֶרֶךְ שֶׁעוֹשֶׂה בִּשְׁאָר צִיצִיּוֹת שֶׁאֵינָן צְבוּעִין.

ח  עוֹשֶׂה חוּטֵי לָבָן שֶׁלָּהּ כְּעֵין צִבְעָהּ - שה'לבן' אינו צריך להיות דווקא לבן, אלא נקרא 'לבן' משום שאין חייב לצבוע אותו בצבע מסוים (לעיל א,א). שָׁחֹר - הגוונים הכהים (ראה לעיל א,א).

אזהרה על התכלת והלבן


ט קָשֶׁה עֹנֶשׁ מִי שֶׁאֵינוֹ מַנִּיחַ לָבָן יָתֵר מֵעֹנֶשׁ מִי שֶׁלֹּא הִנִּיחַ תְּכֵלֶת, לְפִי שֶׁהַלָּבָן מָצוּי לַכֹּל, וְהַתְּכֵלֶת אֵינָהּ מְצוּיָה לַכֹּל, לְפִי שֶׁאֵינָהּ מְצוּיָה בְּכָל מָקוֹם וְלֹא בְּכָל זְמַן, מִפְּנֵי הַצֶּבַע שֶׁאָמַרְנוּ (לעיל, א).


מתוך המהדורה המבוארת של מפעל משנה תורה - ספר אהבה.
שיתוף פעולה בין אתר ישיבה ומפעל משנה תורה

מפעל משנה תורה
http://www.mishnetorah.co.il
rambam4u@gmail.com
077-4167003
מהדיר מבאר ועורך ראשי: הרב יוחאי מקבילי
עורכי משנה: הלל גרשוני, ד"ר יחיאל קארה, הרב דביר טל, הרב רועי דובקין
(c) כל הזכויות שמורות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il