- הלכה מחשבה ומוסר
- הלכה יומית
הגעלת כלים וניקוי הכלי לפני ההגעלה
עיקרי ההלכות
א. אין מצוה להגעיל כלים, אלא יש היתר להשתמש בכלים בלועים מחמץ, על ידי הגעלה.
ב. אין מברכים על הגעלת כלים מכמה סיבו: 1. אין חובה להגעיל 2. נכלל באיסור לאו של חמץ בפסח, ואין מברכים על מצוות לא תעשה 3. בחמץ בלוע אין ממש 4. ההגעלה לא הופכת איסור להיתר אלא רק מפרידה ביניהם.
ג. חובה לנקות את הכלים היטב לפני ההגעלה. לכלוך (כגון חלודה) שאין בו ממשות אלא רק מראה - אין חובה לנקותו.
א. האם יש מצווה להכשיר כלים לפסח?
בכל שנה לפני פסח רבים נוהגים להגעיל כלים, סירים, סכו"ם, גביעים ועוד.
נחלקו הראשונים האם אדם שמגעיל כלים שבלוע בהם איסור, מקיים מצוות עשה, או שהפסוקים בכלי מדין "את אשר באש תעבירו באש..." הם עצה טובה המורה לנו את הדרך להינצל מאיסור, ואיך ניתן ולהשתמש בכלים שבלוע בהם איסור.
לדעת התוספות והסמ"ק יש מצוות עשה בהגעלת כלים. מאידך לדעת מוני המצוות (בה"ג, רס"ג, רמב"ם וסמ"ג) אין מצווה כזו.
בכל מקרה, אין מברכים על הגעלת הכלים מחמת ארבע טעמים:
- אפשר להשתמש בכלים חדשים ואין הכרח להגעיל את הישנים.
- אין מברכים על מצוות לא תעשה, הגעלת כלים היא חלק מלאו החמץ בפסח.
- אין ממש באיסור הבלוע בכלי
- מברכים רק כאשר האיסור נהפך להיתר (כמו הפרשת תרומות ומעשרות, הטבל הפך להיתר), ובהגעלה רק הפרדנו את האיסור מההיתר (האיסור הבלוע בכלי ממנו) 1 .
ב. ניקוי הכלים לפני ההגעלה
הראשונים למדו ממדרש חז"ל שלפני הגעלת הכלי יש חובה לנקותו.
לדין זה ניתנו שני טעמים:
- הלכלוך לא יאפשר לכלי לפלוט את הבלוע בו.
- מתחת הלכלוך עלול להיות חמץ ממש (ולא רק טעם בלוע) ולחמץ זה לא מועילה הגעלה.
למעשה הטעם שהתקבל להלכה הוא הטעם השני, לכן חובה לנקות היטב את הלכלוך על מנת שלא ישאר שום חמץ על הכלי. אולם, אין חובה לנקות חלודה שאין בה ממשות אלא רק מראה. 2
א. אין מצוה להגעיל כלים, אלא יש היתר להשתמש בכלים בלועים מחמץ, על ידי הגעלה.
ב. אין מברכים על הגעלת כלים מכמה סיבו: 1. אין חובה להגעיל 2. נכלל באיסור לאו של חמץ בפסח, ואין מברכים על מצוות לא תעשה 3. בחמץ בלוע אין ממש 4. ההגעלה לא הופכת איסור להיתר אלא רק מפרידה ביניהם.
ג. חובה לנקות את הכלים היטב לפני ההגעלה. לכלוך (כגון חלודה) שאין בו ממשות אלא רק מראה - אין חובה לנקותו.
א. האם יש מצווה להכשיר כלים לפסח?
בכל שנה לפני פסח רבים נוהגים להגעיל כלים, סירים, סכו"ם, גביעים ועוד.
נחלקו הראשונים האם אדם שמגעיל כלים שבלוע בהם איסור, מקיים מצוות עשה, או שהפסוקים בכלי מדין "את אשר באש תעבירו באש..." הם עצה טובה המורה לנו את הדרך להינצל מאיסור, ואיך ניתן ולהשתמש בכלים שבלוע בהם איסור.
לדעת התוספות והסמ"ק יש מצוות עשה בהגעלת כלים. מאידך לדעת מוני המצוות (בה"ג, רס"ג, רמב"ם וסמ"ג) אין מצווה כזו.
בכל מקרה, אין מברכים על הגעלת הכלים מחמת ארבע טעמים:
- אפשר להשתמש בכלים חדשים ואין הכרח להגעיל את הישנים.
- אין מברכים על מצוות לא תעשה, הגעלת כלים היא חלק מלאו החמץ בפסח.
- אין ממש באיסור הבלוע בכלי
- מברכים רק כאשר האיסור נהפך להיתר (כמו הפרשת תרומות ומעשרות, הטבל הפך להיתר), ובהגעלה רק הפרדנו את האיסור מההיתר (האיסור הבלוע בכלי ממנו) 1 .
ב. ניקוי הכלים לפני ההגעלה
הראשונים למדו ממדרש חז"ל שלפני הגעלת הכלי יש חובה לנקותו.
לדין זה ניתנו שני טעמים:
- הלכלוך לא יאפשר לכלי לפלוט את הבלוע בו.
- מתחת הלכלוך עלול להיות חמץ ממש (ולא רק טעם בלוע) ולחמץ זה לא מועילה הגעלה.
למעשה הטעם שהתקבל להלכה הוא הטעם השני, לכן חובה לנקות היטב את הלכלוך על מנת שלא ישאר שום חמץ על הכלי. אולם, אין חובה לנקות חלודה שאין בה ממשות אלא רק מראה. 2

פרשת מקץ, שבת חנוכה- ענייני חג חנוכה
בית מדרש ג. אסף | כסלו תשע"ח

עונג שבת
בית מדרש ג. אסף | אדר תשע"ח

מקום ההדלקה מספר הנרות
בית מדרש ג. אסף | אדר ב תשע"ו

בצל שום וביצה שעבר עליהם הלילה
בית מדרש ג. אסף | כסלו תשע"ו

בית מדרש ג. אסף

שניים מקרא ואחד תרגום
אדר א תשע"ו

האם צריך לעצור את הרכב בזמן תפילת הדרך?
תמוז תשע"ג

מתי חייבים לבדוק מחרקים
חשוון תשע"ה

המתנה אחר לקיחת ויטמין עשוי מכבד
טבת תשע"ד
קריעת ים סוף ומשל הסוס
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
שבועות מעין עולם הבא!
איך לא להישאר בין המצרים?
עבודה שאין לה סוף
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
שופר
הקשבה בזמן של פילוג
איך ללמוד גמרא?

נטילת לולב
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

הלכות חול המועד
חלק י
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן ה'תשס"ב
