בית המדרש

  • שבת ומועדים
  • שיעורים נוספים
לחץ להקדשת שיעור זה

'לאחר הפסח' - מה זה אומר לנו?

undefined

ארגון כושרות

ניסן התשע"ה
2 דק' קריאה
לאחר חג הפסח, אין לרכוש מוצרי חמץ שלא נמכרו לגוי כדין. לכן כאשר רוכשים בחנויות, בקיוסקים וכו' יש לבדוק האם יש למקום אישור מכירת חמץ מטעם הרבנות המקומית, המועצה הדתית או גוף אחר המוסמך לטפל בנושא זה. חשוב לשים לב, שאישור זה אינו מהווה תחליף ל"תעודת כשרות" בתוקף, ויתכן שיש מקומות שאינם כשרים כלל המציגים לראווה את אישור מכירת החמץ שברשותם!

יש המקפידים לרכוש מוצרים המכילים קמח אשר נטחן ונאפה לאחר הפסח בכדי להימנע מחשש של "חמץ שעבר עליו הפסח" שלא נמכר כראוי לגוי. על מוצרים רבים אפשר למצוא את הכיתוב "נאפה לאחר הפסח", אך פעמים רבות לא מופיע ציון זה על אריזת המוצר.
הרוצה לוודא מתי יוצר מוצר כלשהו, יוכל לעשות זאת בעזרת פענוח קוד היצור (לא הברקוד!) המופיע על המוצר, המציין באיזה תאריך ייצרו את המוצר. קיימות מספר אפשריות כיצד לכתוב את הקוד, ולהלן יובאו מספר צורות שכיחות של הקוד ודרך הפענוח שלהן (מתוך ספר נהלי הכשרות של הרה"ר, עמ' 191-193).
קוד הייצור - איך קוראים את זה?
קיימות שיטות שונות לזיהוי תאריך הייצור של המוצרים, כאשר העיקרון הוא אחיד- שימוש באותיות ובמספרים לסימון של השנה, החודש, היום בשבוע וכו'. 26 האותיות בשפה הלועזית (A-B-C-D) והספרות (1-2-3) מהווים בסיס לסימון המוצרים, לפי מיקום האותיות והמספרים.
אם לדוגמא מודפס על המוצר: 0539 L21371662A
פירושו: מספר הצרור(בטש) הוא 2137 , הייצור נעשה ביום ה- 166 מתחילת השנה, 2 שנת 2002, Aהמשמרת הראשונה של אותו היום, 0539 בשעה 5.39 לפנות בוקר.
דוגמא נוספת מצויה: 1 LBD.
פירושו: L מסמל את החודש 12 שהוא דצמבר (לפי סדר האותיות ABC), B מסמל את השבוע השני (לפי הסדר הנ"ל), D מסמל את היום הרביעי בשבוע, 1 מייצג את שנת 2001 .
בשורה התחתונה...
למעשה, ברוב המוצרים תאריך הייצור יופיע בקוד בן 4 ספרות, כאשר הספרה הראשונה (משמאל) מייצגת את שנת הייצור (5= 2015) ושאר שלוש הספרות מייצגות את מספר הימים מתחילת השנה (בין 1 ל- 365).
בשנת תשע"ה - כג' ניסן תשע"ה חל ב-12 באפריל 2015, שהוא היום ה-102 מתחילת השנה.
לכן, קוד שמופיע בו 5102 או מספר גבוה יותר (לדוגמא: 5108) מלמד שהמוצר יוצר לאחר הפסח.
לעיתים יופיע בהמשך מספר נוסף, המסמל את המשמרת ושעת הייצור, ויש צורך בתשומת לב ובהגיון פשוט כדי לוודא מהן 4 הספרות המייצגות את תאריך הייצור עצמו. לשם כך, אפשר להיעזר בתאריך התפוגה המודפס במלואו, ובדרך כלל הוא יחול לאחר מספר חודשים שלם מיום הייצור.
יוצר לאחר הפסח או נטחן לאחר הפסח?
חשוב לציין, שתאריך יצורו של המוצר מעיד על תאריך סיום הכנתו במפעל, אבל לא על תאריך טחינת הקמח שהשתמשו בו במהלך הייצור.
המקפידים לאכול לאחר הפסח אך ורק מוצרים שהקמח שבתוכם נטחן לאחר הפסח לא יוכלו להיעזר בקוד הייצור, ורק כאשר יופיע על גבי
האריזה כיתוב המציין שהקמח "נטחן אחר הפסח" אפשר לדעת בוודאות שאין בו חשש של חמץ שעבר עליו הפסח.

ומה למעשה? האם נכון להחמיר ולא לרכוש חמץ שנמכר לגוי?
כל הארץ מלאה בחמץ שנמכר לגוי. שמענו על יהודים מיוחדים המחמירים בזה ולא אוכלים חמץ עד חג שבועות. זו וודאי מידת חסידות גדולה.



את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il