בית המדרש

  • משפחה חברה ומדינה
  • דיני כשרות
לחץ להקדשת שיעור זה

ארוחות מגוונות בכלים שונים?

לקראת הגיוון בארוחות חג והשבת - בשרי\ חלבי\ בשרי ארגון כושרות הכין סיכום קצר לחיים פשוטים עם סלטים ומזון המשותף לשתי הסעודות.

undefined

הרב משה כץ

סיון התשע"ה
2 דק' קריאה
חג שבועות הוא חג מתן תורתנו הקדושה, והוא בדרך כלל גם חג הגבינות. למרות האתגר שבשינוי הגדול מההכנות הרגילות לחגים ולשבתות, הניסיון מעיד שזה תמיד מצליח וכולם נהנים מאוד מהמטעמים לכבוד החג, לכבוד התורה ולכבוד המשפחה.

כאשר יש שינוי מסדרי הבישול הרגילים, אנו עלולים למצוא את עצמנו במצב בעייתי של חוסר בכלים המתאימים לבישול חלבי. לעיתים מדובר במתכון שבו חלק מהמרכיבים הם פרווה (כגון פסטה או תפוחי אדמה) שבסופו של דבר נערבב או נחבר אותם יחד עם הרכיבים החלביים.
במקרה שכזה, נשאלת השאלה: האם מותר יהיה לבשל מאכל פרווה בכלי בשרי ואחר כך לערבב אותו עם דבר חלבי?
התשובה לשאלה הזו תלויה בשאלה מתי השתמשו בסיר הבשרי בפעם האחרונה.
נחדד את המקרים:
1. יש לנו סיר בשרי (נקי) בן יומו (שבישלו בו בשר ב-24 שעות האחרונות) - אם נבשל בו מאכל פרווה:
א. לכל הדעות אפשר יהיה לאכול את המאכל הפרווה (אפילו כשהוא חם) בכליים חלביים.
ב. לאכול אותו עם חלב ממש: לאשכנזים- אסור (בדיעבד, אם כבר נתערב בחלב - מותר לאוכלו).
לספרדים- מלכתחילה, אם מתכננים לאכול מאכל פרווה עם חלב, לא מבשלים אותו בסיר בשרי בן יומו. אם כבר בישלנו בו - מותר לאוכלו עם חלב.
(צליה של מאכל פרווה בכלי בשרי - חמורה יותר מבישול. אמנם יש הסוברים שאפילו לספרדים יהיה אסור לאוכלו עם חלב, אבל בשעת הצורך אפשר לסמוך על המתירים זאת ולנהוג כאמור לעיל בבישול).
2. יש לנו סיר בשרי (נקי) שאינו בן יומו (שלא בישלו בו ביממה האחרונה) - אם בישלו בו מאכל פרווה:
א. לכל הדעות אפשר יהיה לאכול את המאכל הפרווה עם חלב ובוודאי בכלים חלביים.
ב. האם מותר מלכתחילה לתכנן זאת ולבשל מאכל פרווה בסיר בשרי כדי לאכול אותו עם חלב?
לספרדים- אין בכך בעיה ואפשר מלכתחילה להשתמש בסיר בשרי שאינו בן יומו ולבשל בו מאכל פרווה כדי לאוכלו עם חלב. לאשכנזים- אין זו דרך המותרת מלכתחילה, ורק אם כבר בישלנו מאכל פרווה בסיר בשרי שאינו בן יומו מותר יהיה לאוכלו עם חלב.
(טיגון של מאכל פרווה עם בצל או מאכל חריף בתוך כלי בשרי שאינו בן יומו, מעורר את הטעם הפגום שבסיר והופך את כל התבשיל להיות בשרי(!), ואסור כמובן לאכלו עם חלב).

לסיכום, כדאי לתכנן ולדאוג מראש שיהיו לנו מספיק כלים מתאימים בלי להסתבך, כשהאשכנזים שבינינו יוכלו להשתמש גם בכלי בשרי שאינו בן יומו ולבשל בו מאכל פרווה כדי לאכול עם חלב.

חג מתן תורה שמח!



את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il