- שבת ומועדים
- ראש חודש
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב נתנאל והרבנית רחל בן חיים
המחדש בטובו
חביבות ישראל מפני שהם מתחדשים כל יום.
בסוף ההפטרה כתוב פסוק פלא, "כִּי כַאֲשֶׁר הַשָּׁמַיִם הַחֲדָשִׁים וְהָאָרֶץ הַחֲדָשָׁה אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה עֹמְדִים לְפָנַי נְאֻם ה' כֵּן יַעֲמֹד זַרְעֲכֶם וְשִׁמְכֶם" 1 .
מי שרואה את הפסוק, מבין שכביכול ה' ירחיב את העולם, ויבנה שמים חדשים ויקים ארץ חדשה, וישראל יהיו לעולם וזרעו יהיה לעולם. איך ייתכן דבר כזה?
זהו פסוק מאוד קשה, שהרבה פירושים נאמרו עליו. בילקוט שמעוני הוא מביא על זה כמה משלים ופירושים להסבירו.
אבל הרד"ק 2 כשראה פסוק זה, השליך את כל הפירושים מנגד. להבנת עומק פירושו נמשיל רעיון:
היה אדם אחד שנשא אישה. אדם זה היה אדם עדין, אדם טוב, נשא אשה והביא ילד ממנה, והיה אוהב ילד זה באהבה עזה. היה הולך בבוקר לבית הכנסת, הסתכל על הילד ואומר: "ילדי! כמה שאתה נחמד, כמה שאתה טוב", והיה לוקחו, מחבקו ומנשקו, עוזבו והולך לבית הכנסת והולך להתפלל. חוזר מהתפילה ושוב: "ילדי! כמה שאני אוהב אותך!", מחבק ומנשק וכך על זה הדרך. פעם אחת אביו של אשתו התארח אצלם. רואה שכך האבא לוקח את הילד, מחבקו ומנשקו. אמר לו: "מה זה?". אמר לו: "בשבילי הוא כאילו היום נולד, כאילו היום עשו לו ברית מילה, ובשביל זה אני אוהב אותו כ"כ". אמר לו: "די, שנתיים, שלוש וגמרנו". אך הוא ממשיך בדרכו.
אנו קוראים בתפילה " הַמְחַדֵּשׁ בְּטוּבו בְּכָל יוֹם תָּמִיד מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית" 3 . הקב"ה ברא את עולמו, כמו שאנו רואים, אבל לא מסתכלים. זה לא אותם שמים של אתמול, נדמה לכם. אנו קמים בבוקר, תסתכלו על הארץ, הארץ משגשגת, נותנת יבול, זה לא מה שהיה אתמול. אתם יכולים לקום מחר, השקידה פורחת בט"ו בשבט. דעו לכם, " הַמְחַדֵּשׁ בְּטוּבו בְּכָל יוֹם תָּמִיד מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית". ה' כאילו מחדש, כל יום שמים וארץ חדשים. כך יהיה זרעכם לעולם. לא שה' יחריב את עולם, אלא הכוונה שתראו כאילו שמים חדשים וארץ חדשה, וכך יהיה זרעכם לעולם. כלומר: חביבות עם ישראל תישאר תמיד לפני ה', מאחר והכל מתחדש, ואין כאן שום דבר שמתישן ודועך. עם ישראל, יהיה זרעכם ושמכם קיים לעולם ולעולמי עולמים.
פירוש שני: המדרש אומר, שבשעה שה' ברא את עולמו הוא העלה במחשבתו שיברא שמים חדשים, שיחדש שמים ואת הארץ, אך את עם ישראל ישאיר כמו שהוא. בכל מצב, עם ישראל יהיה קיים לעד ולעולמי עולמים. זה שאומר פה, "כִּי כַאֲשֶׁר הַשָּׁמַיִם הַחֲדָשִׁים וְהָאָרֶץ הַחֲדָשָׁה אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה עֹמְדִים לְפָנַי..." כך יעמוד זרעכם לעולם.
מי שרואה את הפסוק, מבין שכביכול ה' ירחיב את העולם, ויבנה שמים חדשים ויקים ארץ חדשה, וישראל יהיו לעולם וזרעו יהיה לעולם. איך ייתכן דבר כזה?
זהו פסוק מאוד קשה, שהרבה פירושים נאמרו עליו. בילקוט שמעוני הוא מביא על זה כמה משלים ופירושים להסבירו.
אבל הרד"ק 2 כשראה פסוק זה, השליך את כל הפירושים מנגד. להבנת עומק פירושו נמשיל רעיון:
היה אדם אחד שנשא אישה. אדם זה היה אדם עדין, אדם טוב, נשא אשה והביא ילד ממנה, והיה אוהב ילד זה באהבה עזה. היה הולך בבוקר לבית הכנסת, הסתכל על הילד ואומר: "ילדי! כמה שאתה נחמד, כמה שאתה טוב", והיה לוקחו, מחבקו ומנשקו, עוזבו והולך לבית הכנסת והולך להתפלל. חוזר מהתפילה ושוב: "ילדי! כמה שאני אוהב אותך!", מחבק ומנשק וכך על זה הדרך. פעם אחת אביו של אשתו התארח אצלם. רואה שכך האבא לוקח את הילד, מחבקו ומנשקו. אמר לו: "מה זה?". אמר לו: "בשבילי הוא כאילו היום נולד, כאילו היום עשו לו ברית מילה, ובשביל זה אני אוהב אותו כ"כ". אמר לו: "די, שנתיים, שלוש וגמרנו". אך הוא ממשיך בדרכו.
אנו קוראים בתפילה " הַמְחַדֵּשׁ בְּטוּבו בְּכָל יוֹם תָּמִיד מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית" 3 . הקב"ה ברא את עולמו, כמו שאנו רואים, אבל לא מסתכלים. זה לא אותם שמים של אתמול, נדמה לכם. אנו קמים בבוקר, תסתכלו על הארץ, הארץ משגשגת, נותנת יבול, זה לא מה שהיה אתמול. אתם יכולים לקום מחר, השקידה פורחת בט"ו בשבט. דעו לכם, " הַמְחַדֵּשׁ בְּטוּבו בְּכָל יוֹם תָּמִיד מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית". ה' כאילו מחדש, כל יום שמים וארץ חדשים. כך יהיה זרעכם לעולם. לא שה' יחריב את עולם, אלא הכוונה שתראו כאילו שמים חדשים וארץ חדשה, וכך יהיה זרעכם לעולם. כלומר: חביבות עם ישראל תישאר תמיד לפני ה', מאחר והכל מתחדש, ואין כאן שום דבר שמתישן ודועך. עם ישראל, יהיה זרעכם ושמכם קיים לעולם ולעולמי עולמים.
פירוש שני: המדרש אומר, שבשעה שה' ברא את עולמו הוא העלה במחשבתו שיברא שמים חדשים, שיחדש שמים ואת הארץ, אך את עם ישראל ישאיר כמו שהוא. בכל מצב, עם ישראל יהיה קיים לעד ולעולמי עולמים. זה שאומר פה, "כִּי כַאֲשֶׁר הַשָּׁמַיִם הַחֲדָשִׁים וְהָאָרֶץ הַחֲדָשָׁה אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה עֹמְדִים לְפָנַי..." כך יעמוד זרעכם לעולם.
מעלת חדש חשוון
שיעור לפרשת נח תשס"ח
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ב' חשוון תשס"ח
הלוח העברי
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ניסן תשס"ג
החודש הזה לכם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ז' שבט תשס"ו
קידוש החודש ועיבור השנה
סנהדרין י"א
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ח' תמוז התשס"ג
איך ללמוד גמרא?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
הלכות קבלת שבת מוקדמת
למה ללמוד גמרא?
מסירות או התמסרות?
מה מברכים על ברקים ורעמים?
בדיקת פירות ט''ו בשבט
האם מותר לפנות למקובלים?
זמן הדלקת נרות חנוכה
למה לשמור על הקדושה?
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"

3 דברים קצרים לט"ו בשבט
תשע"ו, גליון 109
רבנים שונים | טו בשבט תשע"ו
סדר טו בשבט
סדר טו בשבט מהדורה שלישית ומעודכנת
הרב נתנאל יוסיפון | תשע"א

הלכות ט"ו בשבט
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ב

הלכות ברכות ומנהגי ט"ו בשבט
מתוך "קול צופייך" גיליון 391
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל

האם חיות מחמד הם מוקצים?
הרב בצלאל דניאל | יד שבט תשפ"ג
התקדמות הגאולה בדורנו
לנתיבות ישראל - מאמר "מכתב על תקופת זמננו ומהלך תשובתה"
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ב טבת תשפ"ג
