- מדורים
- קרוב אליך
מתוך העלון קרוב אליך גליון מס 79
נפשי בשאלתי
*למה ה' לא עשה שתמיד נהיה שמחים? *מה אמור להיות היחס שלנו ללימודי חול? *מה זה אומר להיות תמים עם ה' אלוקיך?
למה ה' לא עשה שתמיד נהיה שמחים?
בריאת האדם עצמאי ואוטונומי כדי שיעמול ויקנה בעצמו את הטוב על־ידי בחירתו, היא באמת עצה מופלאה שלעתים קשה לנו להבין אותה. אולם אנחנו מוצאים כדוגמתה גם בעולם הזה. וכי יש אב שמעדיף להמשיך להוליך את בנו יד ביד לעולם?
כמה שמחה יש להורים כשהבן עושה את צעדיו הראשונים, אף־על־פי שהוא נופל לא מעט, מפני שעל־ידי כך הוא קונה את יכולת ההליכה בעצמו. כך הקדוש ברוך הוא נתן לנו עולם שיש בו מגוון אפשרויות, והדריך אותנו להיות בשמחה תמיד מתוך הבחירה שלנו, מתוך אוטונומיה ועצמאות שלנו, מתוך שנלמד ללכת בדרך הטובה על רגלינו שלנו ולא רק כמקבלי מתנה שאיננו שותפים לה.
מה אמור להיות היחס שלנו ללימודי חול?
הרמב"ם כינה את לימודי החול "רקחות וטבחות". המלכה עסוקה בעניינים נעלים, ואת המלאכות הפשוטות היא מותירה לרוקחות ולטבחיות.

התורה האלוקית עוסקת בעניינים שלמעלה מגדרי העולם הזה. היא אינה מלמדת פיסיקה, טכנולוגיה או פסיכולוגיה. היא מעל כל אלה, מלמדת את דרכי ההנהגה האלוקית ואת המצוות ששכרן רב כל־כך עד שאין הוא יכול להצטמצם בגדרי העולם הזה. "שכר מצוה בהאי עלמא – ליכא (בזה העולם – אין)".
כשיודעים את מקום הגבירה, ולטובתה ולמענה מפארות אותה המשרתות, לא רק שאין בזה זלזול בכבודה אלא אדרבה, זו התרחבות והתפשטות של טיבה והדרה. אולם אם משווים את המלכה לנערותיה, או חלילה שוכחים את מעלתה ומתייחסים לרוקחות ולטבחיות כאל עיקר, אזי הכל מאבד מערכו.
מה זה אומר להיות תמים עם ה' אלוקיך?
"תמים" פירושו שלם. שלם פירושו הפשוט והעיקרי הוא שלא לעבוד את ה' בלב ולב, לא לשתף עניין נוסף או אפילו סיג קל בעבודתו, אלא להיות שלמים בכל אישיותנו בדבקות בו.
רבותינו הוסיפו פירושים נוספים: על יעקב נאמר שהיה איש תם, כלומר שאינו חריף לרמות ולהתנהל במניפולציות ואסטרטגיות מסובכות, אלא ישר שפיו וליבו שווים. על כך הוסיפו חז"ל ואמרו "לא תחקור אחר העתידות". הרצון לחזות את העתיד כדי לנסות לשלוט בכל, הוא חזרה על אותו חטא קדמון "והייתם כאלוקים"; אותו רצון להיות בעצמי שולט בשמיים ובארץ.
"תמים תהיה עם ה' אלוקיך" – לך אחריו בתמימות, האמן בהנהגתו ולך אחריה. אל תנסה לנהל את העולם במקומו.
בריאת האדם עצמאי ואוטונומי כדי שיעמול ויקנה בעצמו את הטוב על־ידי בחירתו, היא באמת עצה מופלאה שלעתים קשה לנו להבין אותה. אולם אנחנו מוצאים כדוגמתה גם בעולם הזה. וכי יש אב שמעדיף להמשיך להוליך את בנו יד ביד לעולם?
כמה שמחה יש להורים כשהבן עושה את צעדיו הראשונים, אף־על־פי שהוא נופל לא מעט, מפני שעל־ידי כך הוא קונה את יכולת ההליכה בעצמו. כך הקדוש ברוך הוא נתן לנו עולם שיש בו מגוון אפשרויות, והדריך אותנו להיות בשמחה תמיד מתוך הבחירה שלנו, מתוך אוטונומיה ועצמאות שלנו, מתוך שנלמד ללכת בדרך הטובה על רגלינו שלנו ולא רק כמקבלי מתנה שאיננו שותפים לה.
מה אמור להיות היחס שלנו ללימודי חול?
הרמב"ם כינה את לימודי החול "רקחות וטבחות". המלכה עסוקה בעניינים נעלים, ואת המלאכות הפשוטות היא מותירה לרוקחות ולטבחיות.

קרוב אליך (541)
רבנים שונים
54 - פולחן אישיות?
55 - נפשי בשאלתי
56 - קרוב אליך גליון מס' 79
טען עוד
כשיודעים את מקום הגבירה, ולטובתה ולמענה מפארות אותה המשרתות, לא רק שאין בזה זלזול בכבודה אלא אדרבה, זו התרחבות והתפשטות של טיבה והדרה. אולם אם משווים את המלכה לנערותיה, או חלילה שוכחים את מעלתה ומתייחסים לרוקחות ולטבחיות כאל עיקר, אזי הכל מאבד מערכו.
מה זה אומר להיות תמים עם ה' אלוקיך?
"תמים" פירושו שלם. שלם פירושו הפשוט והעיקרי הוא שלא לעבוד את ה' בלב ולב, לא לשתף עניין נוסף או אפילו סיג קל בעבודתו, אלא להיות שלמים בכל אישיותנו בדבקות בו.
רבותינו הוסיפו פירושים נוספים: על יעקב נאמר שהיה איש תם, כלומר שאינו חריף לרמות ולהתנהל במניפולציות ואסטרטגיות מסובכות, אלא ישר שפיו וליבו שווים. על כך הוסיפו חז"ל ואמרו "לא תחקור אחר העתידות". הרצון לחזות את העתיד כדי לנסות לשלוט בכל, הוא חזרה על אותו חטא קדמון "והייתם כאלוקים"; אותו רצון להיות בעצמי שולט בשמיים ובארץ.
"תמים תהיה עם ה' אלוקיך" – לך אחריו בתמימות, האמן בהנהגתו ולך אחריה. אל תנסה לנהל את העולם במקומו.

קרוב אליך כי תשא תשפ"א
גיליון 359
רבנים שונים | י"ט אדר תשפ"א

דמותו של הרב יורם אברג'ל זצ"ל
מתוך קרוב אליך גליון מס 95
רבנים שונים | חשוון תשע"ו

האם יש מתכון ליראת שמיים?
גליון 160
הרב יהושע שפירא | תשע"ז

כבר הרבה זמן לא היה לי עונג בתפילה, איך מחזירים אותו?
גליון מס 128
הרב יהושע שפירא | סיוון תשע"ו

הרב יהושע שפירא
ראש ישיבת רמן גן.

מה זה אומר שהנשמה מתגעגעת לה'?
גליון מס 139
אלול תשע"ו
ה' מסיני בא
מתוך לימוד ליל הושענא רבה בישיבת רמת גן תשע"ב
כ' תשרי תשע"ב

נפשי בשאלתי
מתוך העלון קרוב אליך גליון מס 77
סיון התשע"ה
מורשה קהילת יעקב
כ"א תשרי תשע"א
מה עושים בערב פסח שחל בשבת?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
כל ההתחלות קשות
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
מה ההבדל בין עם ישראל לשאר העמים?
האם מותר לפנות למקובלים?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
מה אכפת לך?
למה אומרים "במה מדליקין" בערב שבת?
איך ללמוד גמרא?
הלכות טבילת כלים
הרב אליעזר מלמד | כח אדר א תשס"ח

רעיונות לפרשת שלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ח-תשס"א
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד

לבנות חורבות ירושלים
הרב דוד דב לבנון | תשס"ב
יסוד דין השבועה בעד אחד ובמודה במקצת
ריש פרק שישי
הרב חיים כץ | י"ז סיון תשפ"ג
כל ההתחלות קשות
הרב עזרא כהן | סיון תשפ"ג
תפילת רבי נחוניא
הרב יהודה לב | סיון תשפ"ג
