בית המדרש

  • מדורים
  • קרוב אליך
לחץ להקדשת שיעור זה
מתוך קרוב אליך גליון מס 81

נפשי בשאלתי

מה צריך להיות היחס ליהודים שמוציאים לעז על עם ישראל? למה יש אנטישמיות בעולם?

undefined

הרב יהושע שפירא

תמוז תשע"ה
2 דק' קריאה


מה צריך להיות היחס ליהודים שמוציאים לעז על עם ישראל?
כשם שאתה, מבקש, ובצדק, שאותם יהודים לא יוציאו לעז על עם ישראל, כך אתה צריך להיזהר בעצמך שלא להוציא עליהם לעז באומרך שהם מוציאי לעז. בעוד שהחסרונות לעתים בולטים לעין, היתרונות המובהקים של עם ישראל הם פנימיים ונשגבים, ובעיקר השבח האלוקי העליון של קדושת האומה הישראלית. זהו גנאי גדול להביט בטפל בלבד ולזנוח את העיקר.
כשם שהדבר נכון לכלל ישראל, כך נכון לדון גם את אותם אנשים. אם נכשלו בלעז, זהו כשלון חיצוני ומקרי, אבל עיקרם הוא שהם רוצים בטובת האומה אלא שאינם מוצאים את הדרך הנכונה לסייע ולתקן את מה שטעון תיקון. ובעצם, בתלונתם הם מבקשים שהשלמות של האומה תצא לפועל במלואה.

למה יש אנטישמיות בעולם?
מפני שהאומה הישראלית איננה רק שונה ומיוחדת כל־כך משאר האומות, אלא שהיא באה לעולם הזה כדי להפוך אותו למקום בו קוראים כולם בשם ה' לעובדו שכם אחד. כל האומות חשות היטב שאנו שליחים להביא אותן למקום עליון ונשגב.
עם זאת, החלק התחתון שבהן, השייך לעולם הזה, אינו חפץ באותו שינוי, אף שהוא באמת לטובתן. הן מרגישות כאילו אנחנו פוגעים במעמדן ורוצים להחליף את דמותן. גם כשאינן מבינות זאת בשכלן, השורש הפנימי שלהן יודע עבור מה הן נשלחו לעולם, ולכן הן שונאות ונלחמות כנגד היעד העליון שאנחנו מציבים בפניהן. אולם בסופו של דבר, כשהאור הגדול יפציע, כולן ישמחו בישראל.
אני מאוד אוהב בעלי־חיים. למה דתיים לא מגדלים חיות מחמד?
האהבה לבעלי־חיים היא דבר טוב ונאה. וכבר אמר רבנו מרן הרב קוק זצ"ל ש"אהבת כל המעשים כולם היא קודמת לכל, אחר כך אהבת כל האדם". יחד עם זאת, רוב שומרי התורה והמצוות זוכים לגדל משפחות גדולות, ואין ספק שמעלת החיבה לילדים היא מעלה גדולה עוד יותר. כיון שהם מפנים את ליבם לשמוח במשפחה גדולה ומלאה, לא תמיד הם מוצאים מקום גם לאהבה הפחותה ממנה, לאהבת בעלי־החיים. לא מפני שאיננו רוצים טוב לכל, אלא מפני שהמציאות בנויה מדרגות מדרגות. יתר על כן, גידול חיות מחמד היא בדרך כלל אהבה עצמית. מי שאוהב את בעלי החיים באמת, שמח כשהם מרגישים נוח בסביבתם הטבעית ובחברת בני מינם.



את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il