- הלכה מחשבה ומוסר
- איגרת תימן
ב' כסלו תשע"ו
חלק ו'
מתוך שיחות הרב צבי יהודה קוק זצ"ל
10. ספר 'הכוזרי'
רבי ישראל משקלוב עמד בראש עליית תלמידי הגר"א לארץ-ישראל. הוא היה תלמיד מובהק של הגאון, ועמד שני ברשימת תלמידיו, אחרי רבי חיים מוולוז'ין. כהקדמה לספר קטן בשם 'בית יעקב' לר' יעקב ברוידא, נמצאים שלושה דפים של 'תוספות מעשה רב' שנמצאו בכתבי יד של ר' ישראל משקלוב. 'מעשה רב' הוא רובו ככולו הלכות או הנהגות הלכתיות, אבל יש בו גם שני סעיפים חינוכיים מוסריים:
א. התיקון לבעלי תשובה אינו על-ידי צומות וסיגופים, אלא על-ידי שני דברים עיקריים: 1. תוספת קניין תורה ושקידת התורה, שהוא התיקון העיקרי. 2. נקיות הלשון.
ב. "רבינו הגר"א היה מחבב ספר מנורת המאור, וספר חובת הלבבות, ובמקום שער היחוד היה אומר ללמוד ספר הכוזרי הראשון שהוא קדוש וטהור, ועיקרי אמונת ישראל והתורה תלויין בו". המובן של "היה אומר" הוא שהיה רגיל לומר וחוזר על כך עוד ועוד, כפי שמפרשי פרקי אבות ביארו ביטוי זה.

גם אמונה צריכה לימוד. מתוך ש"מצוה לשמוע דברי חכמים", מצווים אנו לשמוע בדברי-קודש של הגאון ללמוד אמונה, ודווקא מתוך ספר 'הכוזרי'. הגאון מדגיש שממנו יש ללמוד אמונה ולא משער הייחוד. מספר 'חובות הלבבות' יש ללמוד מוסר, אבל אמונה שהיא עיקר, יש ללמוד מספר 'הכוזרי'.
[...] יש הרבה ספרים לבירור ענייני אמונה, כספר 'מורה נבוכים', שכולל הרבה דברים כלליים, וגם קבלת עול מלכות שמים בשכל והבנה. מה שאין כן ספר 'הכוזרי', שהוא מיוחד בכך שהוא עוסק כולו בסגולת ישראל, כולו עם-ישראל. לכן הוא קודש קודשים. על כן, מעת שהתחילה קביעות השם לישיבה המרכזית, קבע אבא זצ"ל לימוד בספר 'הכוזרי'. אין שום אפשרות אחרת.
גם ספר 'אורות' הוא קודש קודשים. ברור שכל כתבי אבא זצ"ל הם קדושים, אבל 'אורות' הוא כולו ישראל, כולו גאולת ישראל ופקודתו, כולו אורו של משיח, על כן הוא קודש קודשים.
גישתו של ספר 'חובות הלבבות' היא גישה פילוסופית של הוכחות וראיות: אם יש עולם, יש גם מחדש עולם. מן הבריאה מגיעים אל הבורא. כמעט שלא מוזכר בספר 'חובות הלבבות' עניינו של ישראל בערכו כאומה. לעומת זאת, גישתו של ספר 'הכוזרי' היא מן הבורא אל הבריאה. הוא מתחיל מן הסגולה האלוהית של עם-ישראל, וזהו חילוק יסודי.
כמו כן בשיחותינו, הן בפרשת השבוע במוצאי שבת והן בשיעורים אחרים, תמיד אנו חוזרים לשיטה אחת: להתרגל להיפגש עם ריבונו-של-עולם, להתרגל לעקוב אחר מעשה ד', "כי לא יטוש ד' את עמו".
13. סדר לימוד אמונה
שאלה: יש אנשים שלומדים ספרים של פנימיות התורה בגירסא. מה ערך הדבר?
תשובה: לא. לא. אין לזה מקום בשום אופן.
שאלה: מה הסדר בלימוד פנימיות?
תשובה: יש להתחיל בספר 'מסילת ישרים' ו'שמונה פרקים' לרמב"ם, להמשיך בספרי המהר"ל, 'נתיבות עולם', ואחר-כך בשלישיה — הנצח, הגבורה והתפארת. יש לחזור עליהם פעמיים-שלוש כדי לעמוד על הבנת לשונם. אחר-כך אפשר ללמוד ספר 'נפש החיים', וגם ספר 'התניא', אבל 'נפש החיים' קודם, כי הוא יותר מסודר. ואז יש מקום לגשת אל פנימיות התורה במדרגותיה, פנימיות ופנים פנימיות. יש להתחיל בספרי הרמח"ל ואחר-כך לעבור לספרי הגר"א.
אמנם היסוד לפנימיות הוא לימוד מהר"ל , כפי שהוא מזכיר הרבה פעמים: "ואם תשכיל, אז תבין דברי חכמה". זהו המפתח לחכמה הפנימית.
(תלמוד תורה א', פסקאות 10-13)
תודתנו נתונה על הרשות להשתמש בטקסט לרב שלמה אבינר שליט"א ולספריית חוה 02-9973168
10. ספר 'הכוזרי'
רבי ישראל משקלוב עמד בראש עליית תלמידי הגר"א לארץ-ישראל. הוא היה תלמיד מובהק של הגאון, ועמד שני ברשימת תלמידיו, אחרי רבי חיים מוולוז'ין. כהקדמה לספר קטן בשם 'בית יעקב' לר' יעקב ברוידא, נמצאים שלושה דפים של 'תוספות מעשה רב' שנמצאו בכתבי יד של ר' ישראל משקלוב. 'מעשה רב' הוא רובו ככולו הלכות או הנהגות הלכתיות, אבל יש בו גם שני סעיפים חינוכיים מוסריים:
א. התיקון לבעלי תשובה אינו על-ידי צומות וסיגופים, אלא על-ידי שני דברים עיקריים: 1. תוספת קניין תורה ושקידת התורה, שהוא התיקון העיקרי. 2. נקיות הלשון.
ב. "רבינו הגר"א היה מחבב ספר מנורת המאור, וספר חובת הלבבות, ובמקום שער היחוד היה אומר ללמוד ספר הכוזרי הראשון שהוא קדוש וטהור, ועיקרי אמונת ישראל והתורה תלויין בו". המובן של "היה אומר" הוא שהיה רגיל לומר וחוזר על כך עוד ועוד, כפי שמפרשי פרקי אבות ביארו ביטוי זה.

איגרת תימן (40)
בשביל הנשמה
7 - מתוך החסידות
8 - חלק ו'
9 - איגרת תימן חלק א'
טען עוד
[...] יש הרבה ספרים לבירור ענייני אמונה, כספר 'מורה נבוכים', שכולל הרבה דברים כלליים, וגם קבלת עול מלכות שמים בשכל והבנה. מה שאין כן ספר 'הכוזרי', שהוא מיוחד בכך שהוא עוסק כולו בסגולת ישראל, כולו עם-ישראל. לכן הוא קודש קודשים. על כן, מעת שהתחילה קביעות השם לישיבה המרכזית, קבע אבא זצ"ל לימוד בספר 'הכוזרי'. אין שום אפשרות אחרת.
גם ספר 'אורות' הוא קודש קודשים. ברור שכל כתבי אבא זצ"ל הם קדושים, אבל 'אורות' הוא כולו ישראל, כולו גאולת ישראל ופקודתו, כולו אורו של משיח, על כן הוא קודש קודשים.
גישתו של ספר 'חובות הלבבות' היא גישה פילוסופית של הוכחות וראיות: אם יש עולם, יש גם מחדש עולם. מן הבריאה מגיעים אל הבורא. כמעט שלא מוזכר בספר 'חובות הלבבות' עניינו של ישראל בערכו כאומה. לעומת זאת, גישתו של ספר 'הכוזרי' היא מן הבורא אל הבריאה. הוא מתחיל מן הסגולה האלוהית של עם-ישראל, וזהו חילוק יסודי.
כמו כן בשיחותינו, הן בפרשת השבוע במוצאי שבת והן בשיעורים אחרים, תמיד אנו חוזרים לשיטה אחת: להתרגל להיפגש עם ריבונו-של-עולם, להתרגל לעקוב אחר מעשה ד', "כי לא יטוש ד' את עמו".
13. סדר לימוד אמונה
שאלה: יש אנשים שלומדים ספרים של פנימיות התורה בגירסא. מה ערך הדבר?
תשובה: לא. לא. אין לזה מקום בשום אופן.
שאלה: מה הסדר בלימוד פנימיות?
תשובה: יש להתחיל בספר 'מסילת ישרים' ו'שמונה פרקים' לרמב"ם, להמשיך בספרי המהר"ל, 'נתיבות עולם', ואחר-כך בשלישיה — הנצח, הגבורה והתפארת. יש לחזור עליהם פעמיים-שלוש כדי לעמוד על הבנת לשונם. אחר-כך אפשר ללמוד ספר 'נפש החיים', וגם ספר 'התניא', אבל 'נפש החיים' קודם, כי הוא יותר מסודר. ואז יש מקום לגשת אל פנימיות התורה במדרגותיה, פנימיות ופנים פנימיות. יש להתחיל בספרי הרמח"ל ואחר-כך לעבור לספרי הגר"א.
אמנם היסוד לפנימיות הוא לימוד מהר"ל , כפי שהוא מזכיר הרבה פעמים: "ואם תשכיל, אז תבין דברי חכמה". זהו המפתח לחכמה הפנימית.
(תלמוד תורה א', פסקאות 10-13)
תודתנו נתונה על הרשות להשתמש בטקסט לרב שלמה אבינר שליט"א ולספריית חוה 02-9973168

איגרת תימן חלק ט"ז
י"ג טבת התשע"ו
בשביל הנשמה | י"ג טבת התשע"ו

איגרת תימן חלק כ"ב
י"ט טבת התשע"ו
בשביל הנשמה | י"ט טבת התשע"ו

איגרת תימן חלק י"ח
ט"ו טבת התשע"ו
בשביל הנשמה | ט"ו טבת התשע"ו

איגרת תימן חלק י"ט
ט"ז טבת התשע"ו
בשביל הנשמה | ט"ז טבת התשע"ו

בשביל הנשמה
לימוד יומי באמונה - לימוד יומי קצר שמטרתו להקיף ספרי ראשונים ואחרונים העוסקים בנושאי אמונה ולהעמיק בעיקרי אמונת ישראל. הלימוד מבואר בביאור בהיר ותמציתי המאפשר לכל אחד ואחת להצטרף ללימוד.

תורת הסוד חלק ג'
טז איר תשע"ז
טז איר תשע"ז

פרק י"א חלק ט'
כ"ח אייר התשע"ה
כ"ח אייר התשע"ה

פרק י"א חלק י'
כ"ט אייר התשע"ה
כ"ט אייר התשע"ה

פרק י"א חלק י"ג
ג' סיון התשע"ה
ג' סיון התשע"ה
למה ללמוד גמרא?
איסור בשר וחלב
ארבע כוסות ושלוש מצות
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
קריעת ים סוף ומשל הסוס
איך ללמוד גמרא?
מה המשמעות הנחת תפילין?
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת

בהעלותך את הנרות
מתוך 'קול צופייך' גיליון 403
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | סיוון תשס"ז

רעיונות לפרשת בהעלותך
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו - תש"ס
