- הלכה מחשבה ומוסר
- הלכה יומית
מדוע אין מסכת חנוכה במשנה?
עיקרי ההלכות
א.למה אין מסכת חנוכה במשנה? האחרונים כתבו כמה טעמים:
-הייתה מסכת כזו ואבדה
- מאחר ומצוות חנוכה חביבה מאד, כולם ידעו את הלכותיה ולא היה צורך במסכת מיוחדת
- דיני חנוכה נשנו במגילת תענית ובזמן סידור המשנה מגילת תענית הייתה בשימוש.
ב.בימי חנוכה אומרים 'על הניסים' בתפילה ובברכת המזון. שכח ולא אמר, אינו חוזר, אלא אם כן לא סיים את הברכה.
א. מדוע אין מסכת חנוכה במשנה?
דיני הדלקת נר חנוכה נלמדים בברייתא בפרק שני של מסכת שבת. שאלו האחרונים, מדוע לא ייחד רבי יהודה הנשיא מסכת לדיני חנוכה? מדוע מצוות חנוכה "החביבה עד מאד" (כלשון הרמב"ם) מוזכרת במשניות רק בדרך אגב 1 ?
התשובה הראשונה היא מרבי אברהם בן הגאון מוילנא. הוא מעיד ששמע מאביו, הגר"א, שבמסכתות הקטנות הייתה מסכת חנוכה. לצערנו, מסכת זו אבדה 2 ככל הנראה.
החת"ם סופר כתב תירוץ אחר: כל מצוה שהיו רגילים בה לא נכתבה במשנה. לדוגמא: לא כתוב במשנה שצריך לקרוא קריאת שמע בערב, אלא רק מתי צריך לקוראה. מאחר ומצוות חנוכה חביבה, העם היה רגיל בה וידע את דיניה ולכן רבי יהודה הנשיא לא הוצרך לכתוב את דיניה במשנה 3 .
בדרך דומה לזו ביאר החיד"א, שמאחר שדיני חנוכה מבוארים במגילת תענית, ובזמן שסדר רבי יהודה הנשיא את המשנה לא בטלה מגילת תענית, לא היה צורך לסדר לה מסכת מיוחדת 4 .
תירוצים נוספים לשאלה זו מובאים בדף מקורות המצורף 5 .
ב. מדיני על הניסים
"כל שמונת ימי חנוכה אומר על הניסים בברכת המזון בברכת הארץ ובתפלה בברכת מודים" (לשון השו"ע, סימן תרפב סע' א) 6 .
שכח ולא אמר על הניסים בתפילה: אם נזכר לפני שסיים את ברכת מודים, אפילו אמר ברוך אתה ועדיין לא הזכיר שם שמיים, חוזר ואומר על הניסים ומסיים את הברכה. נזכר אחרי שאמר שם שמיים בחתימת הברכה - אינו חוזר.
שכח ולא אמר על הניסים בברכת המזון: כל שלא סיים את הברכה (כדלעיל) חוזר.
אם סיים את הברכה - לדעת רמ"א אומר בסוף ברכת המזון כשמגיע להרחמן- "הרחמן הוא יעשה לנו נסים ונפלאות כשם שעשית לאבותינו בימים ההם בזמן הזה" וממשיך את נוסח על הניסים מהמילים "בימי מתיתיהו" עד הסוף 7 .
א.למה אין מסכת חנוכה במשנה? האחרונים כתבו כמה טעמים:
-הייתה מסכת כזו ואבדה
- מאחר ומצוות חנוכה חביבה מאד, כולם ידעו את הלכותיה ולא היה צורך במסכת מיוחדת
- דיני חנוכה נשנו במגילת תענית ובזמן סידור המשנה מגילת תענית הייתה בשימוש.
ב.בימי חנוכה אומרים 'על הניסים' בתפילה ובברכת המזון. שכח ולא אמר, אינו חוזר, אלא אם כן לא סיים את הברכה.
א. מדוע אין מסכת חנוכה במשנה?
דיני הדלקת נר חנוכה נלמדים בברייתא בפרק שני של מסכת שבת. שאלו האחרונים, מדוע לא ייחד רבי יהודה הנשיא מסכת לדיני חנוכה? מדוע מצוות חנוכה "החביבה עד מאד" (כלשון הרמב"ם) מוזכרת במשניות רק בדרך אגב 1 ?
התשובה הראשונה היא מרבי אברהם בן הגאון מוילנא. הוא מעיד ששמע מאביו, הגר"א, שבמסכתות הקטנות הייתה מסכת חנוכה. לצערנו, מסכת זו אבדה 2 ככל הנראה.
החת"ם סופר כתב תירוץ אחר: כל מצוה שהיו רגילים בה לא נכתבה במשנה. לדוגמא: לא כתוב במשנה שצריך לקרוא קריאת שמע בערב, אלא רק מתי צריך לקוראה. מאחר ומצוות חנוכה חביבה, העם היה רגיל בה וידע את דיניה ולכן רבי יהודה הנשיא לא הוצרך לכתוב את דיניה במשנה 3 .
בדרך דומה לזו ביאר החיד"א, שמאחר שדיני חנוכה מבוארים במגילת תענית, ובזמן שסדר רבי יהודה הנשיא את המשנה לא בטלה מגילת תענית, לא היה צורך לסדר לה מסכת מיוחדת 4 .
תירוצים נוספים לשאלה זו מובאים בדף מקורות המצורף 5 .
ב. מדיני על הניסים
"כל שמונת ימי חנוכה אומר על הניסים בברכת המזון בברכת הארץ ובתפלה בברכת מודים" (לשון השו"ע, סימן תרפב סע' א) 6 .
שכח ולא אמר על הניסים בתפילה: אם נזכר לפני שסיים את ברכת מודים, אפילו אמר ברוך אתה ועדיין לא הזכיר שם שמיים, חוזר ואומר על הניסים ומסיים את הברכה. נזכר אחרי שאמר שם שמיים בחתימת הברכה - אינו חוזר.
שכח ולא אמר על הניסים בברכת המזון: כל שלא סיים את הברכה (כדלעיל) חוזר.
אם סיים את הברכה - לדעת רמ"א אומר בסוף ברכת המזון כשמגיע להרחמן- "הרחמן הוא יעשה לנו נסים ונפלאות כשם שעשית לאבותינו בימים ההם בזמן הזה" וממשיך את נוסח על הניסים מהמילים "בימי מתיתיהו" עד הסוף 7 .

שם הישוב בית אל
בית מדרש ג. אסף | כסלו תשע"ח

זמן הנחת תפילין בבוקר
בית מדרש ג. אסף | איר תשע"ז

הזכרת שם שמיים בלימוד גמרא וזמירות שבת
בית מדרש ג. אסף | טבת תשע"ח

האם יש חובה לנפות קמח?
בית מדרש ג. אסף | חשוון תשע"ה

בית מדרש ג. אסף

שניים מקרא ואחד תרגום
אדר א תשע"ו

חינוך קטן להמתנה בין בשר לחלב
טבת תשע"ד

למה צמים בי"ז בתמוז ודין קטנים
תמוז תשע"ז

האם חובה ללכת לרופא
חשוון תשע"ד
למה ללמוד גמרא?
קילוף פירות וירקות בשבת
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
איך ללמוד אמונה?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
ארבע כוסות ושלוש מצות
ענייני כשרות המצויים
הקמת סנהדרין בדורנו?
לנתיבות ישראל - מאמר"עמדתנו ועקרונותיה" (המשך)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ג סיון תשפ"ג
הלכות טבילת כלים
הרב אליעזר מלמד | כח אדר א תשס"ח
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד

ברכות השחר - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז

'ימי התקומה' - בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה, איך?
חלק ה
הרב יוסף כרמל | סיון תשפ"ג
תפקיד השנאה גם בתוך הטוב
אורות ישראל - פרק ד' פסקה ו' (המשך)
הרב ש. יוסף וייצן | ט"ז סיון תשפ"ג
תפילת רבי נחוניא
הרב יהודה לב | סיון תשפ"ג
