- שבת ומועדים
- עיונים בעניני חנוכה
נוסח ברכות נר חנוכה וזמנן
עיקרי ההלכות
א.למרות שעל מצווה שניתן לקיימה על ידי שליח מברכים בדרך כלל בנוסח 'על מצוות', בנר חנוכה מברכים 'להדליק'.
ב.נחלקו המנהגים אם לברך 'להדליק נר חנוכה' או 'נר של חנוכה'. לכל מנהג מקורות מבוססים.
ג.יש לברך את כל הברכות (בלילה הראשון שלש, בשאר הלילות שתיים) לפני ההדלקה.
א. ברכת להדליק נר חנוכה
בגמרא למדנו "מאי מברך? מברך אשר קדשנו במצותיו וצונו להדליק נר של חנוכה".
יש ראשונים שסברו שצריך לברך בנוסח: 'על הדלקת נר של חנוכה'. מאחר והכלל הוא שאם אפשר לעשות את המצווה על ידי אחר, מברכים 'על מצוות'.
למעשה, נפסק להלכה לברך 'להדליק', והראשונים והאחרונים הסבירו בכמה הסברים מדוע בנר חנוכה אנו חורגים מהכלל.
אחד ההסברים המעניינים הוא הסברו של הרא"ש: מאחר ובפועל מתוך חביבות המצווה כל אחד מדליק, נחשבת המצווה כמצווה שמוטלת על כל אחד ואחד וכאילו אין בה דין שליחות 1 .
שאלה נוספת נוגעת לנוסח ברכה זו. יש מברכים 'נר חנוכה' ויש מברכים כלשון הגמרא 'נר של חנוכה'.
החיד"א מסביר את מנהג המברכים 'נר חנוכה' כך: "כי נר חנוכה אסור להשתמש לאורה, ולזה אומר נר חנוכה, להורות כי הנר אינו כי אם למצות חנוכה. מה שאין כן נר שבת, הכונה נר שאנו משתמשים בו ונרו יאיר לתועלתנו, וזה הנר המאיר הוא של שבת" 2 .
ב. זמן הברכה
'כל המצוות מברך עליהן עובר לעשייתן', כלומר שיש לברך על המצווה לפני קיום המצווה. לכן, יש לברך להדליק נר של חנוכה לפני ההדלקה.
נחלקו הראשונים בברכת שעשה ניסים (ושהחיינו בלילה הראשון).
מצד אחד ברור שברכה זו אינה מוגדרת כברכת המצוות, לכן לכאורה אין חובה לברך שעשה ניסים לפני ההדלקה. ואדרבה, ישנו צד להעדיף לברך לאחר ההדלקה כשהוא רואה את הנרות ויש 'פרסומי ניסא'. מצד שני, אולי צריך להסתכל על כל הברכות כיחידה אחת ולברכן יחד.
להלכה פסק רמ"א שיש לברך את כל הברכות לפני ההדלקה 3 .
א.למרות שעל מצווה שניתן לקיימה על ידי שליח מברכים בדרך כלל בנוסח 'על מצוות', בנר חנוכה מברכים 'להדליק'.
ב.נחלקו המנהגים אם לברך 'להדליק נר חנוכה' או 'נר של חנוכה'. לכל מנהג מקורות מבוססים.
ג.יש לברך את כל הברכות (בלילה הראשון שלש, בשאר הלילות שתיים) לפני ההדלקה.
א. ברכת להדליק נר חנוכה
בגמרא למדנו "מאי מברך? מברך אשר קדשנו במצותיו וצונו להדליק נר של חנוכה".
יש ראשונים שסברו שצריך לברך בנוסח: 'על הדלקת נר של חנוכה'. מאחר והכלל הוא שאם אפשר לעשות את המצווה על ידי אחר, מברכים 'על מצוות'.
למעשה, נפסק להלכה לברך 'להדליק', והראשונים והאחרונים הסבירו בכמה הסברים מדוע בנר חנוכה אנו חורגים מהכלל.
אחד ההסברים המעניינים הוא הסברו של הרא"ש: מאחר ובפועל מתוך חביבות המצווה כל אחד מדליק, נחשבת המצווה כמצווה שמוטלת על כל אחד ואחד וכאילו אין בה דין שליחות 1 .
שאלה נוספת נוגעת לנוסח ברכה זו. יש מברכים 'נר חנוכה' ויש מברכים כלשון הגמרא 'נר של חנוכה'.
החיד"א מסביר את מנהג המברכים 'נר חנוכה' כך: "כי נר חנוכה אסור להשתמש לאורה, ולזה אומר נר חנוכה, להורות כי הנר אינו כי אם למצות חנוכה. מה שאין כן נר שבת, הכונה נר שאנו משתמשים בו ונרו יאיר לתועלתנו, וזה הנר המאיר הוא של שבת" 2 .
ב. זמן הברכה
'כל המצוות מברך עליהן עובר לעשייתן', כלומר שיש לברך על המצווה לפני קיום המצווה. לכן, יש לברך להדליק נר של חנוכה לפני ההדלקה.
נחלקו הראשונים בברכת שעשה ניסים (ושהחיינו בלילה הראשון).
מצד אחד ברור שברכה זו אינה מוגדרת כברכת המצוות, לכן לכאורה אין חובה לברך שעשה ניסים לפני ההדלקה. ואדרבה, ישנו צד להעדיף לברך לאחר ההדלקה כשהוא רואה את הנרות ויש 'פרסומי ניסא'. מצד שני, אולי צריך להסתכל על כל הברכות כיחידה אחת ולברכן יחד.
להלכה פסק רמ"א שיש לברך את כל הברכות לפני ההדלקה 3 .

מצוות נר חנוכה – חובת גברא, או חובת הבית
הרב אבישי נתן מייטליס | כח כסלו תשפ"ג
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
הרב משה ברלינר | כסלו תשפ"ג

מעוז צור - דקדוקים לשוניים
גליון מס' 1054
הרב צבי שביט (שטרן) | כסלו תשע"ב

שמן ושלהבת-גוף ונשמה
גליון 108
הרב אלדד פרי | כסלו תשפ

בית מדרש ג. אסף

המתנה אחר לקיחת ויטמין עשוי מכבד
טבת תשע"ד

ספירת העומר דאורייתא או דרבנן
אייר תשע"ו

חובת הרב לתלמידיו
שבט תשע"ח

אלול שופר ותשובה
אלול תשע"ו
האם מותר לפנות למקובלים?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר
הלכות נתינה בפורים
ראש השנה בשבת: מה מחליף את התקיעות?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
מה הם קטניות ומי הם אוכלי קטניות?
איך ללמוד גמרא?
איך מוסרים את הנפש בימינו?
מדוע ראש השנה זכה להיות שני ימים וכיצד מתנהלים בחג כזה?
הלכות יום טוב שחל במוצאי שבת

רעיונות לפרשת שלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ח-תשס"א

ברכות השחר - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז
הקמת סנהדרין בדורנו?
לנתיבות ישראל - מאמר"עמדתנו ועקרונותיה" (המשך)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ג סיון תשפ"ג

רעיונות לפרשת שלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ח-תשס"א
תפילת רבי נחוניא
הרב יהודה לב | סיון תשפ"ג
תפקיד השנאה גם בתוך הטוב
אורות ישראל - פרק ד' פסקה ו' (המשך)
הרב ש. יוסף וייצן | ט"ז סיון תשפ"ג
הקמת סנהדרין בדורנו?
לנתיבות ישראל - מאמר"עמדתנו ועקרונותיה" (המשך)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ג סיון תשפ"ג
