בית המדרש

  • משפחה חברה ומדינה
  • מאמרים נוספים
לחץ להקדשת שיעור זה

אנחנו בעלייה!

undefined

הרב יוסף צבי רימון

כסלו תשע"ו
4 דק' קריאה
כיצד עלינו להתייחס לאירועים הפוקדים אותנו יום יום? לצערנו, כל יום והפיגוע שלו; זו מלחמת התשה! כמעט בכל יום ברור שיהיה פיגוע, חלילה, רק לא ברור היכן יהיה ומה תהיינה התוצאות.

אני רוצה לפתוח בנקודה אחת, ובסופה לשאול שאלה. עם ישראל פועל במוסריות עצומה. הצבא פועל כנגד חורשי רעתנו, אך הוא מבצע פעולות רבות לצמצום ההרג עד כמה שניתן. אף מדינה בעולם לא הייתה פועלת כך.

חיילים ואזרחים שואלים כיצד לפעול כנגד מחבל: האם לפגוע בו על מנת להרוג או לפגוע בו ברגליים וכדומה על מנת לנטרל אותו? חיילים וצוותי הצלה שואלים: במי לטפל קודם – במחבל עצמו הנמצא במצב אנוש, או באזרח שנפגע ממחבל זה ופצוע בצורה קלה או בינונית? שאלות כאלו אינן עולות כלל אצל אויבינו (אף אם באמת התשובה היא הריגת המחבל, הרי שעצם השאלה מראה על מוסריות גבוהה). לפני כשבועיים היה פיגוע ליד עתניאל. אמבולנס ערבי הגיע לשם, ולמרות זעקת הנער היהודי אנשי הרפואה שבאמבולנס לא רצו להושיט עזרה; משהבחינו שבין הפצועים יש רק יהודים, עזבו את המקום.

אין ספק. עם ישראל הוא העם המוסרי ביותר בעולם. מדוע העולם אינו רואה זאת? מדוע רואים אותנו כבלתי-מוסריים? מדוע מספרים עלינו שקרים? סופרים הרוגים בכל צד, וסופרים גם את המחבלים הפוגעים כהרוגים מן המניין! באירופה מתפרסמת תמונה של ערבי המרים ידיים וחייל צה"ל מכה אותו, אך בתמונה אין מראים שהמחבל מחזיק סכין! כיצד זה ייתכן? כיצד הם משקרים באופן כה קיצוני?

ההסבר המיידי לכך הוא שמדובר באנטישמיות. דבר זה היה קיים בכל השנים, בכל הדורות. "עשו שונא ליעקב" (רש"י, בראשית ל"ד, ד). דבר זה בוודאי נכון, אך הוא דורש העמקה נוספת.

עד שהגיע עם ישראל יכלו האומות להתנהג באופן ברברי, בלא דרכי מוסר כלל. הופעתו של עם ישראל בעולם הביאה לעולם את התנ"ך, המוסר וכללי האנושיות. הופעת עם ישראל בעולם יצרה סטנדרטים חדשים של יושר ומוסר. על כן, אומות העולם בוחנות אותנו כל הזמן ומנסות לבחון את מוסריותנו בכל דבר, כיוון שהן יודעות שעם ישראל הוא שייסד את המוסריות בעולם.

בתוך תוכן, אומות העולם מכירות בכך שעם ישראל במהותו הוא העם המוסרי ביותר. העובדה שאומות העולם אינן נוהגות בעצמן במוסריות שכזו ובמקביל דורשות מאיתנו לנהוג במוסריות מיוחדת, מראה שהעולם מבין שעם ישראל מוסרי ואנושי יותר משאר עמי העולם. עובדה זו מראה שעם ישראל, בהתאם למדרגתו הרוחנית, אמור להתנהג ברמה מוסרית גבוהה בהרבה משאר העולם. העולם בוחן אותנו בסטנדרטים גבוהים בהרבה, משום שאנחנו יצרנו את הסטנדרט הגבוה של היושר והמוסר.

נמשיך להיות מוסריים, נמשיך להיות אנושיים, ונכיר בתפקידנו בהמשך הנחלת המוסר לעמים. אולם, נדע היטב כי את כללי המוסר נלַמד אנחנו את העולם ולא נסכים לתכתיבים מבחוץ. נזכור כי אחד מכללי המוסר הוא "הבא להורגך – השכם להורגו" (במדבר רבה כ"א, ד). לעתים, כדי שהעולם יהיה מוסרי יותר, יש צורך לבער את הרע מן העולם – ובכלל זה להגיב בחומרה כנגד מחבלים – על מנת לעזור לעולם כולו להיות טהור יותר, קדוש יותר ומוסרי יותר.

אולם, מסתבר לתת גם תשובה נוספת לסיבת האנטישמיות של העולם דווקא כיום. "ה' מלך – ירגזו עמים!". כאשר מלכות שמים פורחת ועולה, כאשר כנסת ישראל המייצגת מלכות שמים מצליחה – העמים רוגזים. העמים אינם מסוגלים להכיל את הדבר.

פעם פנה אליי ילד אחד ואמר: הרב, הוכח לי שיש א-לוהים! הוא רצה תשובה בשתי דקות, בין מנחה למעריב. אמרתי לו: לפני מאה שנה לא יכולתי לתת לך תשובה בשתי דקות, אבל היום אין לי קושי לעשות זאת. לא היה אף עם ששרד אלפי שנים (וכידוע כבר מרק טוויין בזמנו התפלא על כך ותהה מהו סוד נצחיותו של העם היהודי). לא היה אף עם ש'נזרק' מאדמתו ושב אליה. עם ישראל גלה מארצו ולאחר אלפי שנים שב אליה. ולא רק ששבנו הנה, אלא שזכינו למדינת ישראל ולצבא משלנו. לא עוד שניתן לראות את ה', אלא שניתן לחוש בצורה פשוטה שה' אוהב אותנו! שה' "אוהב עמו ישראל"!

מדינת ישראל היא מדינה צעירה ביותר. כמעט אי אפשר לראות אותנו על המפה. אולם, פרט לעוצמת התורה הקיימת במדינת ישראל, הרי שמדינה זו משפיעה רבות על כל העולם: מדינת ישראל מדורגת במקום השלישי בתחום ההייטק בעולם; מדינת ישראל מדורגת באחד המקומות הטובים בעולם מבחינת תוחלת החיים ורמת התמותה הנמוכה (למרות כל הפיגועים); מדינת ישראל נמצאת במקומות הגבוהים בעולם במדד האושר; מדינת ישראל נמצאת במקום הראשון בהצלחות בטיפולי פוריות; למדינת ישראל היו קשיים עצומים במשק המים, וכיום היא מתפילה מים ונחשבת לאחת הטובות ביותר. בעוד כשלושים שנה לרוב מדינות העולם יהיו קשיים ובעיות במשק המים, ולפי הנתונים כיום ישראל תוכל בע"ה לייצא מים!

בפרשת עקב התורה מבטיחה: "ארץ אשר אבניה ברזל ומהרריה תחצוב נחושת", "לא תחסר כל בה". במשך שנים חיכיתי לראות את קיום ההבטחה. כיום עדים אנו למציאת גז ונפט! האין אלו סימני גאולה?

הנוצרים יצאו נגד עם ישראל בכל מהלך ההיסטוריה. בשבעים השנים האחרונות הם שותקים. מדוע? לפי התיאוריה הנוצרית עם ישראל היה צריך להיכחד, חלילה. לפתע יש מהלך הפוך! תקומת ישראל והקמת מדינת ישראל סותרות ונוגדות את תפיסת הנצרות!

ה' מלך ירגזו עמים. העולם איננו יכול לקלוט את הופעת מלכות ה' ואת הצלחת כנסת ישראל. העולם מבין שיש כאן שינוי עולמי ולא רק דבר נקודתי במדינת ישראל. העולם מנסה להתנגד ולהתקומם, אך הדבר נובע מגודל העוצמה שלנו ומגודל הגאולה.

הגאולה הנוכחית שאנו זוכים להיות חלק ממנה היא גאולה ברמה גבוהה במיוחד: גאולה בדרך הטבע. בגאולה טבעית יש גם קשיים ובעיות. אולם, כל העת יש לשים לב לגודל השעה, לזמן העצום והנשגב שאנו נמצאים בו. איננו רוצים קשיים ובעיות. אנו בוכים על כל הפצועים ועל כל ההרוגים. אנו מחבקים את המשפחות היקרות. אולם, אנו זוכרים: גם הקשיים הם חלק מהגדולה. איננו נמצאים, חלילה, במציאות שבה הגויים טובחים בנו כמו באלפיים השנים האחרונות. ב"ה, עם ישראל חזק ואיתן, ואויבינו נלחמים בנו בדרכים שפלות ונמוכות מתוך החוזק שלנו והמוסריות שלנו.

נתפלל לקב"ה שיזכנו לשבת בשלווה ובבטחה בארצנו, להתיישב בכל ארץ ישראל, לחיות באהבה, באחווה, בשלום וברעות, ולראות בביאת משיח צדקנו במהרה בימינו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il