- מדורים
- קרוב אליך
איך מצליחים לעבוד את ה׳ גם כשעובדים במשרה מלאה?
תזכיר לי שאתה פה
רן ובר חבר "סוד הנקודה הטובה"
אל תברח! אל תנסה להגיע למצב כביכול אידאלי בלי הפרעות. הדברים האלה, שאנחנו קוראים להם הפרעות, הם איתותים מה' יתברך שאם נפרש אותם נכון, יכולים לקרב אותנו אליו.
"כבר גילו לנו חכמינו זכרונם לברכה, שבכל דברים גשמיים, ובכל לשונות העכו"ם, יכול למצוא בהם אלוקות״ (ליקוטי מוהר"ן ל"ג). רבי נחמן אומר שאפילו מי שעוסק במסחר עם האנשים הכי ירודים, יהודים ולא־יהודים כאחד, לא יכול לומר שאי אפשר לעבוד את ה' יתברך מחמת הגשמיות שהוא שרוי בה.
העבודה שלנו היא למצוא את האלוקות דווקא במקומות שבהם נראה שה' יתברך מסתתר. אין ספק שבעולם ההייטק הממוזג והממותג, הוא נסתר. כאן מגיעה עבודת ה' שלנו. איך אמשוך ואגלה את הקדושה בתוך ימי החול? הוא ממשיך באותה התורה ואומר: ״... ומשם אתה יכול לדבק את עצמך בו יתברך, ולשוב אליו בתשובה שלמה". זאת עבודת ה״משם״ - להתפלל ולבקש את ה' יתברך דווקא מהמקום הרחוק וכך לגלות את מלכותו במקומות הנידחים ביותר.
קשה לי בעבודה? עליי לעצור לרגע - ריבונו של עולם תעזור לי. אני לא יכול לבד. תזכיר לי שאתה קיים, שאתה פה, שאני רוצה להיות קשור אליך. ואז, כשקדושה מאירה את החול, עבודת ה' מתגלה כמשרה המלאה באמת.

ובלבד שיכוון ליבו
הרב שלמה שפר רב אוניברסיטת בר אילן
העובד לפרנסתו במשרה מלאה יכול לזכות ולעבוד גם את ה' במשרה מלאה. עבודת ה' שלו מתפרסת לתחומים נוספים, שאין זוכה להם מי שלומד תורה ונמצא בקודש כל היום או מי שמחלק את יומו ולומד חצי היום ועובד במשרה חלקית.
עבודת ה' של אלו הלומדים תורה כל היום מתמקדת בדרך לגדול בתורה בקדושה, בטהרה ובניתוק מכוון מחיי החולין. ואילו הוא עומד ומכניס את עבודת ה' לחיי המעשה ונכנס להתמודדות עליה שואלים בתחילת הדין: "נשאת ונתת באמונה"? שפירושו שלא יימצא בעסקו שום גזל ותרמית וכן שלא יכשל חלילה בהלכות הרבות במצוות שבין אדם לחברו.
גם לימוד התורה שלו הוא מיוחד במינו. הוא צריך להתאמץ שלא תהיה מלאכתו עיקר אלא עראי ותורתו קבע. ומשמעות הדבר כפולה: ראשית, למצוא זמן ראוי ללימוד תורה רציני אל מול הרצון לנוח מעמל יומו ולהשתחרר מהלחץ הגופני והנפשי שהוא נמצא בו בעבודה.
בנוסף לכך, עליו לעשות זאת מתוך ידיעה ותחושה פנימית עמוקה שזה העיקר בחייו של יהודי. וגם אם זמנו המוקדש ללימוד תורה הוא מועט, אל אותו הזמן הוא נושא את נפשו כל היום. הוא מצפה לכך כפי שכל אדם מצפה ומחכה לדברים החשובים והיקרים לו באמת. אם עשה כך, זה וזה יעלה בידו ושכרו הרבה מאוד, שכן אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון לבו לשמים.
,
העבודה מסייעת לעבודה
ר' מנחם זיגלבוים, סופר ומאמן אישי
מנימת השאלה עולה, כי נקודת המוצא "תעסוקה במשרה מלאה" היא גורם מפריע בעבודת ה', וכעת רק נותר לפתור את הקונפליקט בין השניים.
העובדה שליהודי יש עבודה ופרנסה כשרה, הרי זו ברכת שמים. וכשליהודי יש עבודה במשרה מלאה, זו ברכת שמים כפולה ומכופלת שיש להודות לה' על כך באופן של "פינו מלא שירה" (לכמה אנשים אין עבודה?). אם נצא מנקודת מבט זו, ניתן להבין בקלות שהעבודה אינה יכולה להפריע בעבודת ה'. אדרבה, מן הראוי לנצל את המקום הזה שניתן משמים, ולהפוך גם אותו ככלי להשלמת כוונת הבריאה "לעשות לה' דירה בתחתונים".
הרבי מליובאוויטש עודד את אלו שהתקרבו לחיי תורה ומצוות, שלא להזניח את עיסוקם הישן, אדרבה. הצייר ימשיך לצייר והזמר ימשיך לשמח לב אנשים, אלא שהכל יהיה מכוון לקדושה. השלמות נמצאת כשרותמים את עבודת היום־יום לעבודת ה' וממזגים אותן.
עשה כאן קדושה. אם הנך עובד במשרה מלאה, קח אתך לעבודה ספרי קודש ולמד בהם. קח עמך זוג תפילין וזכה את הבאים עמך בקשר בהנחת תפילין. הנח קופת צדקה על הדסק, הקפד לפתוח כל ישיבת צוות ברעיון תורני, וכהנה רבות.
מי אמר שעבודת ה' הנדרשת ממך היא דווקא בבית המדרש, אולי היא דווקא במקום עבודתך?!
ולסיום, כדאי לזכור כי אדמו"ר ה"צמח צדק" אמר: "כשעוזרים ליהודי בפרנסה, אפילו בלהרוויח שבעים קופיקות (מטבע קטנה ברוסיה) במסחר עגלים, אזי כל שערי היכלות העליונים פתוחים לפניו".
רן ובר חבר "סוד הנקודה הטובה"
אל תברח! אל תנסה להגיע למצב כביכול אידאלי בלי הפרעות. הדברים האלה, שאנחנו קוראים להם הפרעות, הם איתותים מה' יתברך שאם נפרש אותם נכון, יכולים לקרב אותנו אליו.
"כבר גילו לנו חכמינו זכרונם לברכה, שבכל דברים גשמיים, ובכל לשונות העכו"ם, יכול למצוא בהם אלוקות״ (ליקוטי מוהר"ן ל"ג). רבי נחמן אומר שאפילו מי שעוסק במסחר עם האנשים הכי ירודים, יהודים ולא־יהודים כאחד, לא יכול לומר שאי אפשר לעבוד את ה' יתברך מחמת הגשמיות שהוא שרוי בה.
העבודה שלנו היא למצוא את האלוקות דווקא במקומות שבהם נראה שה' יתברך מסתתר. אין ספק שבעולם ההייטק הממוזג והממותג, הוא נסתר. כאן מגיעה עבודת ה' שלנו. איך אמשוך ואגלה את הקדושה בתוך ימי החול? הוא ממשיך באותה התורה ואומר: ״... ומשם אתה יכול לדבק את עצמך בו יתברך, ולשוב אליו בתשובה שלמה". זאת עבודת ה״משם״ - להתפלל ולבקש את ה' יתברך דווקא מהמקום הרחוק וכך לגלות את מלכותו במקומות הנידחים ביותר.
קשה לי בעבודה? עליי לעצור לרגע - ריבונו של עולם תעזור לי. אני לא יכול לבד. תזכיר לי שאתה קיים, שאתה פה, שאני רוצה להיות קשור אליך. ואז, כשקדושה מאירה את החול, עבודת ה' מתגלה כמשרה המלאה באמת.

קרוב אליך (534)
הרב ד"ר יונתן זקס זצ"ל
185 - אשרי יושבי ביתך
186 - איך מצליחים לעבוד את ה׳ גם כשעובדים במשרה מלאה?
187 - מה כדאי לעשות בימי השובבי"ם?
טען עוד
ובלבד שיכוון ליבו
הרב שלמה שפר רב אוניברסיטת בר אילן
העובד לפרנסתו במשרה מלאה יכול לזכות ולעבוד גם את ה' במשרה מלאה. עבודת ה' שלו מתפרסת לתחומים נוספים, שאין זוכה להם מי שלומד תורה ונמצא בקודש כל היום או מי שמחלק את יומו ולומד חצי היום ועובד במשרה חלקית.
עבודת ה' של אלו הלומדים תורה כל היום מתמקדת בדרך לגדול בתורה בקדושה, בטהרה ובניתוק מכוון מחיי החולין. ואילו הוא עומד ומכניס את עבודת ה' לחיי המעשה ונכנס להתמודדות עליה שואלים בתחילת הדין: "נשאת ונתת באמונה"? שפירושו שלא יימצא בעסקו שום גזל ותרמית וכן שלא יכשל חלילה בהלכות הרבות במצוות שבין אדם לחברו.
גם לימוד התורה שלו הוא מיוחד במינו. הוא צריך להתאמץ שלא תהיה מלאכתו עיקר אלא עראי ותורתו קבע. ומשמעות הדבר כפולה: ראשית, למצוא זמן ראוי ללימוד תורה רציני אל מול הרצון לנוח מעמל יומו ולהשתחרר מהלחץ הגופני והנפשי שהוא נמצא בו בעבודה.
בנוסף לכך, עליו לעשות זאת מתוך ידיעה ותחושה פנימית עמוקה שזה העיקר בחייו של יהודי. וגם אם זמנו המוקדש ללימוד תורה הוא מועט, אל אותו הזמן הוא נושא את נפשו כל היום. הוא מצפה לכך כפי שכל אדם מצפה ומחכה לדברים החשובים והיקרים לו באמת. אם עשה כך, זה וזה יעלה בידו ושכרו הרבה מאוד, שכן אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון לבו לשמים.
,
העבודה מסייעת לעבודה
ר' מנחם זיגלבוים, סופר ומאמן אישי
מנימת השאלה עולה, כי נקודת המוצא "תעסוקה במשרה מלאה" היא גורם מפריע בעבודת ה', וכעת רק נותר לפתור את הקונפליקט בין השניים.
העובדה שליהודי יש עבודה ופרנסה כשרה, הרי זו ברכת שמים. וכשליהודי יש עבודה במשרה מלאה, זו ברכת שמים כפולה ומכופלת שיש להודות לה' על כך באופן של "פינו מלא שירה" (לכמה אנשים אין עבודה?). אם נצא מנקודת מבט זו, ניתן להבין בקלות שהעבודה אינה יכולה להפריע בעבודת ה'. אדרבה, מן הראוי לנצל את המקום הזה שניתן משמים, ולהפוך גם אותו ככלי להשלמת כוונת הבריאה "לעשות לה' דירה בתחתונים".
הרבי מליובאוויטש עודד את אלו שהתקרבו לחיי תורה ומצוות, שלא להזניח את עיסוקם הישן, אדרבה. הצייר ימשיך לצייר והזמר ימשיך לשמח לב אנשים, אלא שהכל יהיה מכוון לקדושה. השלמות נמצאת כשרותמים את עבודת היום־יום לעבודת ה' וממזגים אותן.
עשה כאן קדושה. אם הנך עובד במשרה מלאה, קח אתך לעבודה ספרי קודש ולמד בהם. קח עמך זוג תפילין וזכה את הבאים עמך בקשר בהנחת תפילין. הנח קופת צדקה על הדסק, הקפד לפתוח כל ישיבת צוות ברעיון תורני, וכהנה רבות.
מי אמר שעבודת ה' הנדרשת ממך היא דווקא בבית המדרש, אולי היא דווקא במקום עבודתך?!
ולסיום, כדאי לזכור כי אדמו"ר ה"צמח צדק" אמר: "כשעוזרים ליהודי בפרנסה, אפילו בלהרוויח שבעים קופיקות (מטבע קטנה ברוסיה) במסחר עגלים, אזי כל שערי היכלות העליונים פתוחים לפניו".

"אשה כשרה עושה רצון בעלה"
גליון מס 94
הרב יהושע שפירא | תשע"ו

יש ספק / אין ספק
גליון מס 117
הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) זצ"ל | אדר ב תשע"ו

קרוב אליך פרשת ויצא תשפ"ב
גליון 392
רבנים שונים | כסליו תשפ"ב

קרוב אליך פרשת חיי שרה תשפ"ג
רבנים שונים | חשוון תשפ"ג

רבנים שונים

שמירת הלשון - כוח הדיבור וערכו - חלק ו'
ט"ו טבת תשע"ז
ט"ו טבת תשע"ז

מסכת ברכות פרק ו משנה ד,ה
ט שבט תשפ"ב

מעלת ל"ג בעומר
גליון מס' 44 אייר תשע"ה
אייר תשע"ה

מסכת ברכות פרק ו משנה ב,ג
ח שבט תשפ"ב
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
איך לומדים גמרא?
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
הדלקה וכיבוי ביום טוב
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
דיני פלסטר בשבת
תיקון ימי השובבי"ם
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות

בְּנִיסָן נִגְאֲלוּ וּבְנִיסָן עֲתִידִין לִיגָּאֵל
הרב שמואל אליהו | ניסן תשע"ד
הכשרת המטבח לפסח
פרק יא
הרב אליעזר מלמד | תשפ

סדר הדלקת נרות לשבת
הסידור המהיר
