בית המדרש

  • מדורים
  • קרוב אליך
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

הילדה חנה אביגיל

גליון מס 108

מה כדאי לעשות בימי השובבי"ם?

undefined

הרב יהושע שפירא

שבט תשע"ו
2 דק' קריאה
הלכתי ברחוב וקבצן ביקש ממני עשרה שקלים. איך אדע למי לתת צדקה באמת ומי סתם מתחזה?
אנחנו לא יכולים לדעת. ראוי להרבות במצווה גדולה זו ולחפש עניים שעונים להגדרה "עניים הגונים", אך יחד עם זאת אל לאדם לקפוץ ידו וייתן סכום פעוט למי שאינו בטוח לגביו. אין צורך לפרוט כסף גדול לשם כך, ואין צורך להרגיש מחויבות מפני שיצא מפיו סכום מסוים.
בכלל, אדם צריך לשאוף לתת צדקה ביוזמתו, כשהוא יודע למי הוא נותן ועל־פי הכלל "עניי עירך קודמים". יש מעלה לתת צדקה לאנשים ישרים, כאשר תלמידי חכמים קודמים לאחרים.
האדמו"ר הזקן הרבה לעסוק במצוות צדקה, והוסיף שסתם "מצווה" המוזכרת בתלמוד הירושלמי, מתייחסת לצדקה. אשרי מי שזוכה לקיימה בשמחה וזוכה לתת במאור פנים ולהעלות חיוך על פניו של האביון.

מה כדאי לעשות בימי השובבי"ם?
שובבי"ם הם ראשי תיבות של פרשות השבוע משמות ועד משפטים. יש שייחדו את השבועות האלו לתשובה בכלל ולתשובה על קדושת הברית בפרט. ורמז לדבר, "שובו בנים שובבים". יש מרבותינו שלא נהגו בכך, ובקהילות רבות לא נהגו בכך. רוב הפוסקים אינם מזכירים את העניין, ובנוסף, קיים החשש שייחוד זמן לנושא הזה יביא למתח ולתשובה שנובעת מתוך יראה תתאה, עד שעלול לצאת מכך נזק לשמחה בעבודת ה' ולתשובה מאהבה.
הנמנעים מלהדגיש את הנושא עושים זאת, כדי שדווקא ריבוי האור ימעט את החושך ולא העיסוק המרובה בתחומים שמצריכים התמודדות ממושכת עם טומאה. כמו בעניינים רבים, אלו ואלו דברי אלוקים חיים, אך בכל אופן כדאי לזכור שתשובה מתוך שמחה נעלית מכל דרכי התשובה האחרות.

אני מאמין בה' במישור השכלי אבל לא ברגש. מה אפשר לעשות?
אמונה אינה שכל ואינה רגש. היא החוש של שורשי החיים והנשמה, שיש בה חותם למקור האלוקי שממנו הגענו. ואמנם, האמונה מתפשטת גם לכלי השכל וגם לכלי הרגש.
מלבד מצוות האמונה, יש מצווה לאהוב את ה' ולירא ממנו, ועל־ידי האהבה והיראה האדם דבק בה'. חז"ל ממשילים מצווה שנעשית ללא אהבה ויראה לעוף ללא כנפיים. הכנפיים שמעלות את המצווה מעלה מעלה הן האהבה והיראה.
בדברי רבותינו מצויות דרכים לקניית אהבה ויראה, וגם דביקות בעובדי ה' שאהבתם ויראתם בוערת בקרבם, יכולה להדליק את לבבנו. באופן אישי, ההדרכה שמעוררת אותי לאהבת ה' יותר מכל היא פרק מ"ה בספר התניא. מוזמן לקרוא.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il