- פרשת שבוע ותנ"ך
- וזאת הברכה
מתוך הספר "תורה על הפרשה"
פרשת וזאת הברכה
"וזאת הברכה אשר ברך משה איש האלקים את בני ישראל לפני מותו" (לג, א)
בדברים רבה 1 , מובא וז"ל "אם אלוקים למה איש ואם איש למה אלוקים וכו'... דבר אחר בשעה שעלה לרקיע – איש...ובשעה שירד מן הרקיע – אלוקים...", ועדיין צ"ב מה הקשר מדרגה זו של משה שהיה איש וגם אלקים לענין הברכות?
ונראה דהנה לברך את ישראל צריך שיהיה המברך פי שניים ברוחו, שידע כל צרכיהם הגשמיים וגם הרוחניים, כי גם אם יהיה משכמו ומעלה גבוה מכל העם ולא יבין צרכי עמ"י המרובים, לא יוכל לברכם ולהשפיע עליהם ברכות גשמיות, ומאידך אם לא יוכל להתעלות מעל כל הצרכים הגשמיים נמצא שמתוך ברכה בגשמיות יבואו ח"ו לידי "וישמן ישורון ויבעט" 2 , וע"כ צריך המברך לדעת את כל הצרכים, הן הגשמיים והן הרוחניים, שיהיו לתכלית הנרצה לשם שמים, ועל כן כשבא משה רעיא מהימנא לברך את ישראל הזכירה התורה שהוא היה "איש אלוקים", איש – שאכל ושתה – וגם אלוקים, שהכיל שתי הבחינות יחדיו של גשמיות ורוחניות, ועל כן לו נאה ולו יאה לברך את ישראל.
בדברים רבה 1 , מובא וז"ל "אם אלוקים למה איש ואם איש למה אלוקים וכו'... דבר אחר בשעה שעלה לרקיע – איש...ובשעה שירד מן הרקיע – אלוקים...", ועדיין צ"ב מה הקשר מדרגה זו של משה שהיה איש וגם אלקים לענין הברכות?
ונראה דהנה לברך את ישראל צריך שיהיה המברך פי שניים ברוחו, שידע כל צרכיהם הגשמיים וגם הרוחניים, כי גם אם יהיה משכמו ומעלה גבוה מכל העם ולא יבין צרכי עמ"י המרובים, לא יוכל לברכם ולהשפיע עליהם ברכות גשמיות, ומאידך אם לא יוכל להתעלות מעל כל הצרכים הגשמיים נמצא שמתוך ברכה בגשמיות יבואו ח"ו לידי "וישמן ישורון ויבעט" 2 , וע"כ צריך המברך לדעת את כל הצרכים, הן הגשמיים והן הרוחניים, שיהיו לתכלית הנרצה לשם שמים, ועל כן כשבא משה רעיא מהימנא לברך את ישראל הזכירה התורה שהוא היה "איש אלוקים", איש – שאכל ושתה – וגם אלוקים, שהכיל שתי הבחינות יחדיו של גשמיות ורוחניות, ועל כן לו נאה ולו יאה לברך את ישראל.
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
אוצרות בלב הים
אכילת חמץ בשבת הצמודה לשביעי של פסח
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
האם מותר לפנות למקובלים?
למה שמחים כבר משנכנס אדר?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
הפלונטר בצד ימין של הלוחות
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות