- שבת ומועדים
- שבת הגדול
מה מיוחד בסיפור יציאת מצרים?
בשבת הגדול מתחילים להתכונן לליל הסדר. רבים נוהגים אף לומר את ההגדה.
בליל הסדר יש מצווה מיוחדת מן התורה לעסוק בסיפור יציאת מצרים: "והגדת לבנך ביום ההוא לאמר, בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים" (שמות י"ג, ח). אמנם, בכל יום יש מצווה להזכיר את יציאת מצרים. אם כן, מה מיוחד במצוות סיפור יציאת מצרים בליל הסדר?
יש מספר דברים מיוחדים בסיפור יציאת מצרים בליל הסדר: יש לספר בדרך של שאלה ותשובה (וחשוב לשתף את הילדים ולדבר ברמה המתאימה להם); יש לספר לא רק על התוצאה – העובדה שיצאנו ממצרים, אלא גם על התהליך – "עבדים היינו לפרעה במצרים, ויוציאנו ה' א-להינו משם"; יש צורך לספר דרך מצוות החג – "פסח, מצה ומרור" (ר' חיים מבריסק, חידושים על הש"ס, סימן מ'). לדעת הרב סולובייצ'יק (שיעורים לזכר אבא מרי, חלק א', עמוד ב), הדבר המיוחד בלילה זה הוא שהחובה אינה רק לספר ולהזכיר את אשר נעשה, אלא גם להודות על כך.
אולם, יש דבר נוסף המיוחד לליל הסדר, והוא העובדה כי יציאת מצרים הייתה בדיוק בנקודת הזמן הזאת. הרמח"ל (דרך ה', חלק ד, פרק ז, פסקה ו) מבאר כי אירועים בעלי משמעות רבה מטביעים את חותמם על הזמן שהתרחשו בו. באותה נקודת זמן בכל שנה ושנה יופיע שוב השפע הא-לוהי שחולל את האירועים האלה. על כן, בסיפור יציאת מצרים בליל הסדר אין אנו עוסקים בהיסטוריה – אנו מתחברים להארה שמופיעה כעת.
בלילה הזה בכל שנה כוח החירות בעולם מתעורר: הכוח לחזור לעצמיות הטבעית שלנו, הכוח לתקן עולם במלכות שדי, הכוח לעקור את הרשע מן העולם, והכוח למלא את השליחות המיוחדת של הקב"ה בעולם.
בליל הסדר אנו מנסים להגיע אל החירות הפרטית שלנו. בליל הסדר יש לכל אחד ואחת מאתנו יציאת מצרים – "כאילו הוא יצא ממצרים". יש לנו הזדמנות לנצל את הארת החירות המיוחדת בלילה זה, ולנסות לעבור תהליך של זיכוך ושל הסרת השעבודים והתאוות. בליל הסדר ננסה להיות נאמנים לעצמיות הטהורה והמיוחדת שיש בכל אחד מאיתנו.
סיפור יציאת מצרים בליל הסדר איננו רק זיכרון של אירוע חשוב בהיסטוריה. אין הוא דומה להזכרת יציאת מצרים בכל יום ויום. העיסוק בסיפור יציאת מצרים בליל הסדר הוא מעשה פעיל ויוצר, המתחבר אל ההארה המיוחדת של הזמן ומכוחה פועל ובונה בנו את החירות הפנימית שלנו.
נתכונן, נכין את הילדים לאירוע ולשינוי, ובע"ה נצליח לצאת לחירות הפנימית שלנו בליל הסדר.
בליל הסדר יש מצווה מיוחדת מן התורה לעסוק בסיפור יציאת מצרים: "והגדת לבנך ביום ההוא לאמר, בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים" (שמות י"ג, ח). אמנם, בכל יום יש מצווה להזכיר את יציאת מצרים. אם כן, מה מיוחד במצוות סיפור יציאת מצרים בליל הסדר?
יש מספר דברים מיוחדים בסיפור יציאת מצרים בליל הסדר: יש לספר בדרך של שאלה ותשובה (וחשוב לשתף את הילדים ולדבר ברמה המתאימה להם); יש לספר לא רק על התוצאה – העובדה שיצאנו ממצרים, אלא גם על התהליך – "עבדים היינו לפרעה במצרים, ויוציאנו ה' א-להינו משם"; יש צורך לספר דרך מצוות החג – "פסח, מצה ומרור" (ר' חיים מבריסק, חידושים על הש"ס, סימן מ'). לדעת הרב סולובייצ'יק (שיעורים לזכר אבא מרי, חלק א', עמוד ב), הדבר המיוחד בלילה זה הוא שהחובה אינה רק לספר ולהזכיר את אשר נעשה, אלא גם להודות על כך.
אולם, יש דבר נוסף המיוחד לליל הסדר, והוא העובדה כי יציאת מצרים הייתה בדיוק בנקודת הזמן הזאת. הרמח"ל (דרך ה', חלק ד, פרק ז, פסקה ו) מבאר כי אירועים בעלי משמעות רבה מטביעים את חותמם על הזמן שהתרחשו בו. באותה נקודת זמן בכל שנה ושנה יופיע שוב השפע הא-לוהי שחולל את האירועים האלה. על כן, בסיפור יציאת מצרים בליל הסדר אין אנו עוסקים בהיסטוריה – אנו מתחברים להארה שמופיעה כעת.
בלילה הזה בכל שנה כוח החירות בעולם מתעורר: הכוח לחזור לעצמיות הטבעית שלנו, הכוח לתקן עולם במלכות שדי, הכוח לעקור את הרשע מן העולם, והכוח למלא את השליחות המיוחדת של הקב"ה בעולם.
בליל הסדר אנו מנסים להגיע אל החירות הפרטית שלנו. בליל הסדר יש לכל אחד ואחת מאתנו יציאת מצרים – "כאילו הוא יצא ממצרים". יש לנו הזדמנות לנצל את הארת החירות המיוחדת בלילה זה, ולנסות לעבור תהליך של זיכוך ושל הסרת השעבודים והתאוות. בליל הסדר ננסה להיות נאמנים לעצמיות הטהורה והמיוחדת שיש בכל אחד מאיתנו.
סיפור יציאת מצרים בליל הסדר איננו רק זיכרון של אירוע חשוב בהיסטוריה. אין הוא דומה להזכרת יציאת מצרים בכל יום ויום. העיסוק בסיפור יציאת מצרים בליל הסדר הוא מעשה פעיל ויוצר, המתחבר אל ההארה המיוחדת של הזמן ומכוחה פועל ובונה בנו את החירות הפנימית שלנו.
נתכונן, נכין את הילדים לאירוע ולשינוי, ובע"ה נצליח לצאת לחירות הפנימית שלנו בליל הסדר.
שבת הגדול- מהי הדרך מאליה לאליהו?
הרב מאיר גולדויכט | ג' ניסן תשפ"ב
שבת הגדול
לב המועדים
הרב יהודה לב | י"ב ניסן תשפ"א

שבת הגדול ופסח
הרה"ג דוב ליאור | ניסן התשע"ג
הכנות לפסח ואיסור החמץ
דרשת שבת הגדול א'
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | שבת הגדול, תשס"ד

הרב יוסף צבי רימון
רב שכונה ב' באלון שבות, יו"ר סולמות, ר"מ בישיבת הר עציון, וראש בתי המדרש ורב הקמפוסים של מכון לב.
תערוכת שמיטה
חלק א'
אייר תשס"ח

ברכת שהחיינו או הטוב והמטיב על חיסון לקורונה
י"ג טבת תשפ"א
משנה יומית לחופש הגדול- 36
בבא קמא פרק ח' משנה ה'
י"ח אב תשע"ו

האם אנחנו מוכנים?
סיוון תשע"ח
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
האם מותר לפנות למקובלים?
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
סדרת החינוך של הטבע!
מי צריך את הערבה?
דיני קדימה בברכות
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
מי אתה עם ישראל?
על מה בכלל שמחים בט"ו בשבט?
נפילת אפיים ותחנונים
פרק כא
הרב אליעזר מלמד | תשפ
הַמַּבִּיט לָאָרֶץ – וַתִּרְעָד
פרשת מטות מסעי תשע"ח
הרב שמואל אליהו | כ"ו תמוז תשע"ח

תפילת הודאה על הגשם
מהרבנות הראשית לישראל (חורף תשע"ג)
רבנים שונים
הַמַּבִּיט לָאָרֶץ – וַתִּרְעָד
פרשת מטות מסעי תשע"ח
הרב שמואל אליהו | כ"ו תמוז תשע"ח
