- פרשת שבוע ותנ"ך
- בהר
גליון מס 226
"כוחו של כיבוש"
1 הציווי "והארץ לא תימכר לצמיתות"
אשר מופיע בפרשתנו, בהקשר להלכות שביעית, זוכה לביאור יסודי כדרכו
של מרן הרב זצ"ל , ומדהים להיווכח באקטואליות של דבריו בימינו אלה, בהם מככב המונח 'כיבוש' במחוזותינו.
מרן הרב קוק זצ"ל מדגיש כי השיבה לארצנו היא בבחינת 'כיבוש בדרכי שלום'. יתירה מכך, אף על פי שמעולם לא
פקעה זכותנו על האדמה הקדושה, בחרנו לשלם על כל שעל בה במיטב כספנו.
2 לעניין זה הוא מביא את דברי רב נחשון גאון
הקובע כי לכל יהודי יש חלק בארצנו ואין בכוחן של אומות העולם
להפקיעו מזכות זו, גם כשהיא גזולה בידיהם. )כמובן שיש לכך גם השלכה מעשית. משום שכבעל קרקע, יכול כל
יהודי לקנות קניין אגב הקרקע שיש לו. (
אולם, מוסיף הרב כי היות והקרקע נכבשת , ויפה הוא כוחו של כיבוש להפקיע את זכות הבעלות הקודמת. אך
3 הכיבוש אינו קניין בפני עצמו ! ועוד דרוש לו קניין בכסף
. והכיבוש בחרב בא במקום קניין בכסף, כשאי אפשר
להשתמש בו.
לדעתו של מרן הרב זצ"ל בארץ ישראל אין קניין כסף תופס , . ואף אין בכוח הכיבוש לבוא במקום הכסף משום
שאין כוח בעולם היכול להפקיע את הקניין של ארץ ישראל. לא זה של היחיד מישראל, ובוודאי לא זה של כנסת
4 ישראל כולה. קניין עם ישראל בנחלת ה', הוא אחד מארבעת הקניינים הנצחיים שהקב"ה טבע בעולמו.
עם זאת, ממשיך הרב, כ'גוי צדיק'- הכיבוש שלנו הוא בדרכי שלום. היינו בקניין כסף – ככל שזה אפשרי- משום
רצוננו לקיים את "ואהבת לרעך כמוך", במישור היחיד ובד בבד גם במישור האומות, ועל ידי כך נזכה שתוסר 'כל
טענה' כלפינו.
5 במדרש בראשית רבה
, קובעים חז"ל כי "בג' )בשלושה( מקומות אין לאומות העולם טענה לומר שגזולים הם
6 בידינו" שהרי שילמנו את מחירם: במערת המכפלה,בשכם, ובבית המקדש
.
לסיום, מדגיש הרב, שאנו זוכים בארצנו בשני הקניינים העצמיים. זה הנצחי של ישראל בארץ מכורתו. וגם בקניין
כסף. וכדברי הירושלמי שבשני דברים זכו ישראל בארצם. "בשבועתם של אבות, ובכיבושם של בנים". כיבוש
כפול - של קנין ושל בנין.
1
ספר ויקרא פרק כה , כג
2
שו"ת מהר"מ מרוטנבורג סימן תקלו .
3
עפ"י הרמב"ם, בהלכות תרומות, פרק א, י, קנין קרקע בארץ ישראל, נקרא כיבוש יחיד.
4
מסכת פסחים , דף פז ,ב
5
בראשית רבה , פרשה עט , א
6
ראו מאמרי הראיה ,עמ' 252( שם מוזכר דווקא 'גורן ארונה'( מעניין ששם מובא דווקא לשון 'שני' מקומות - ללא אזכור שכם.
אשר מופיע בפרשתנו, בהקשר להלכות שביעית, זוכה לביאור יסודי כדרכו
של מרן הרב זצ"ל , ומדהים להיווכח באקטואליות של דבריו בימינו אלה, בהם מככב המונח 'כיבוש' במחוזותינו.
מרן הרב קוק זצ"ל מדגיש כי השיבה לארצנו היא בבחינת 'כיבוש בדרכי שלום'. יתירה מכך, אף על פי שמעולם לא
פקעה זכותנו על האדמה הקדושה, בחרנו לשלם על כל שעל בה במיטב כספנו.
2 לעניין זה הוא מביא את דברי רב נחשון גאון
הקובע כי לכל יהודי יש חלק בארצנו ואין בכוחן של אומות העולם
להפקיעו מזכות זו, גם כשהיא גזולה בידיהם. )כמובן שיש לכך גם השלכה מעשית. משום שכבעל קרקע, יכול כל
יהודי לקנות קניין אגב הקרקע שיש לו. (
אולם, מוסיף הרב כי היות והקרקע נכבשת , ויפה הוא כוחו של כיבוש להפקיע את זכות הבעלות הקודמת. אך
3 הכיבוש אינו קניין בפני עצמו ! ועוד דרוש לו קניין בכסף
. והכיבוש בחרב בא במקום קניין בכסף, כשאי אפשר
להשתמש בו.
לדעתו של מרן הרב זצ"ל בארץ ישראל אין קניין כסף תופס , . ואף אין בכוח הכיבוש לבוא במקום הכסף משום
שאין כוח בעולם היכול להפקיע את הקניין של ארץ ישראל. לא זה של היחיד מישראל, ובוודאי לא זה של כנסת
4 ישראל כולה. קניין עם ישראל בנחלת ה', הוא אחד מארבעת הקניינים הנצחיים שהקב"ה טבע בעולמו.
עם זאת, ממשיך הרב, כ'גוי צדיק'- הכיבוש שלנו הוא בדרכי שלום. היינו בקניין כסף – ככל שזה אפשרי- משום
רצוננו לקיים את "ואהבת לרעך כמוך", במישור היחיד ובד בבד גם במישור האומות, ועל ידי כך נזכה שתוסר 'כל
טענה' כלפינו.
5 במדרש בראשית רבה
, קובעים חז"ל כי "בג' )בשלושה( מקומות אין לאומות העולם טענה לומר שגזולים הם
6 בידינו" שהרי שילמנו את מחירם: במערת המכפלה,בשכם, ובבית המקדש
.
לסיום, מדגיש הרב, שאנו זוכים בארצנו בשני הקניינים העצמיים. זה הנצחי של ישראל בארץ מכורתו. וגם בקניין
כסף. וכדברי הירושלמי שבשני דברים זכו ישראל בארצם. "בשבועתם של אבות, ובכיבושם של בנים". כיבוש
כפול - של קנין ושל בנין.
1
ספר ויקרא פרק כה , כג
2
שו"ת מהר"מ מרוטנבורג סימן תקלו .
3
עפ"י הרמב"ם, בהלכות תרומות, פרק א, י, קנין קרקע בארץ ישראל, נקרא כיבוש יחיד.
4
מסכת פסחים , דף פז ,ב
5
בראשית רבה , פרשה עט , א
6
ראו מאמרי הראיה ,עמ' 252( שם מוזכר דווקא 'גורן ארונה'( מעניין ששם מובא דווקא לשון 'שני' מקומות - ללא אזכור שכם.
עבודת ה' של עבד ועבודת ה' של בן
שיחת מוצ"ש פרשת בהר תשע"ט
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ד אייר תשע"ט
משמעות היובל והשמיטה
שיחת מוצ"ש פרשת בהר -בחוקותי תשפ"א
הרב עידו יעקובי | כ"ו אייר תשפ"א

שכר ועונש
רבנים שונים | אייר תשע"ט

רעיונות לפרשת בהר
הרב עזריאל אריאל | תש"ס-תשס"א
למה ללמוד גמרא?
קילוף פירות וירקות בשבת
מה המשמעות הנחת תפילין?
מה מברכים על פיצה?
מסירות או התמסרות?
למה צריך את ארץ ישראל?
מי צריך את הערבה?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
למה ללמוד גמרא?
למטר השמיים

3 דברים קצרים לט"ו בשבט
תשע"ו, גליון 109
רבנים שונים | טו בשבט תשע"ו
סדר טו בשבט
סדר טו בשבט מהדורה שלישית ומעודכנת
הרב נתנאל יוסיפון | תשע"א

סדר הדלקת נרות לשבת
הסידור המהיר
סיפורי ט"ו בשבט
הרב נתנאל יוסיפון | טו בשבט תשע"ב

מסכת ערובין פרק ג משנה א,ב
רבנים שונים | יב שבט תשפ"ג

האם חיות מחמד הם מוקצים?
הרב בצלאל דניאל | יד שבט תשפ"ג

רק יצאנו לחירות! כבר חוק ומשפט?
הרב יוסף כרמל | יג שבט תשפ"ג
