- פרשת שבוע ותנ"ך
- נח
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
ר' מאיר ב"ר יחזקאל שרגא
דור הפלגה
בתורה לא מפורט מה היה חטאו של דור הפלגה. התורה אומרת: "ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים" (בראשית יא, א). זה לא דבר שלילי, שיש אחדות בין אנשים. ומוסיפה התורה ואומרת, שהם אמרו: "הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים ונעשה לנו שֵׁם פן נפוץ על פני כל הארץ". הם רצו להיות מרוכזים במקום אחד ולא להתפזר. גם זה לא דבר שלילי, שכן ביחד אפשר להתגבר על בעיות ביתר קלות, ובכוחות משותפים אפשר להתקדם יותר, להתפתח יותר משיכולים אנשים מפוזרים ונפרדים, כל אחד לעצמו. לפי מה שכתוב בפסוקי התורה כפשוטם, אין כל רע במעשה דור הפלגה, אבל אנו רואים שהמעשים האלו לא היו מקובלים לפני ד', שהרי התורה אומרת: "ויאמר ד': הן עם אחד ושפה אחת לכֻלם וזה החִלם לעשות ועתה לא יבצר מהם כל אשר יזמו לעשות. הבה נרדה וְנָבְלָה שם שפתם אשר לא ישמעו איש שפת רעהו. ויפץ ד' אֹתם משם על פני כל הארץ ויחדלו לבנֹת העיר". לא ביארה התורה, מה היה רע באחדות ובריכוז, ולמה בלבל ד' את שפתם.
בעל "אור-החיים" הקדוש מסביר, שהקב"ה ברא את עולמו הגדול על-מנת שכל העולם יהיה מיושב ולא שומם, כלומר שלא רק במקום אחד יהיה יישוב אנושי, אלא יישוב צריך להתפשט לכל המקומות. לכן הקב"ה הפר את עצתם, בלבל את שפתם, שלא יבינו איש את שפת רעהו, וכך הם התפזרו ונפוצו על פני כל הארץ ובזה נתקיים רצונו יתברך. ויש בזה סוד, אומר אור-החיים הקדוש, כידוע ליודעי חן. אנו לא מתיימרים לפענח את הסוד, שעליו מרמז בעל אור-החיים, אבל נראה, שהפשט בדבריו הוא נפלא כשלעצמו.
הקב"ה רוצה, שהעולם האנושי יהיה מגוון, רב פנים, ולא בעל צורה אחת, שפה אחת, קו חשיבה אחד. הקב"ה רוצה שהעולם יהיה שלם, עשיר, בעל מגוון של דעות, תרבויות שונות, תכונות שונות, רבות. שבעים אומות, כל אומה במקום המתאים לה, באקלים המיוחד שלה, וכשם שאקלימים שונים בכל מקום ומקום, כך התכונות של היושבים בהם שונות. כידוע, היושבים בארצות הקרות, נוטים יותר למזג קר. היושבים בארצות החמות, הם יותר חמי מזג וכדומה. הקב"ה חפץ, שעולמו יהיה שלם ועשיר וכלול בכל הגוונים ללא חסרון.
וכך גם ישראל, שהם תמצית האנושות, יש בהם כל הגוונים. שבעים פנים לתורה, וכאשר ישראל נכנסו לארץ-ישראל, הם נצטוו לכתוב את התורה על גבי אבנים, אבני המזבח, בשבעים לשון, כי לכל לשון יש כח הבעה מיוחד משלה, שאינו נמצא בזולתה. לכל לשון מעלה משלה, ועל-ידי כתיבת התורה באר היטב, בכל הלשונות, שבעים לשון, התורה התגלתה בכל תפארתה, בכל צדדיה. כשם שעם ישראל תמצית האנושות, כולל בתוכו את כל הגוונים, כך ארץ-ישראל, יש בה מיזוג של כל האקלימים שבכל הארצות. ארץ אשר לא תחסר כל בה. זו היתה הטעות של דור הפלגה, שרצו לצמצם את האדם, שתהיה לו שפה אחת ודרך חשיבה אחת בלבד, והקב"ה אינו חפץ בזה, אלא בעולם שלם ומגוון.
ולכל גוון תפקיד ייחודי. לכל אומה ולכל אדם תפקיד מיוחד לעצמו, שאף אחד אחר לא יוכל למלא. מכל הזוויות ומכל הדרכים ומכל השיטות, יפנו לעבודתו יתברך וכך יתקדש שמו בעולמו בשלמות. "והיה ד' למלך על כל הארץ, ביום ההוא יהיה ד' אחד ושמו אחד".
בעל "אור-החיים" הקדוש מסביר, שהקב"ה ברא את עולמו הגדול על-מנת שכל העולם יהיה מיושב ולא שומם, כלומר שלא רק במקום אחד יהיה יישוב אנושי, אלא יישוב צריך להתפשט לכל המקומות. לכן הקב"ה הפר את עצתם, בלבל את שפתם, שלא יבינו איש את שפת רעהו, וכך הם התפזרו ונפוצו על פני כל הארץ ובזה נתקיים רצונו יתברך. ויש בזה סוד, אומר אור-החיים הקדוש, כידוע ליודעי חן. אנו לא מתיימרים לפענח את הסוד, שעליו מרמז בעל אור-החיים, אבל נראה, שהפשט בדבריו הוא נפלא כשלעצמו.
הקב"ה רוצה, שהעולם האנושי יהיה מגוון, רב פנים, ולא בעל צורה אחת, שפה אחת, קו חשיבה אחד. הקב"ה רוצה שהעולם יהיה שלם, עשיר, בעל מגוון של דעות, תרבויות שונות, תכונות שונות, רבות. שבעים אומות, כל אומה במקום המתאים לה, באקלים המיוחד שלה, וכשם שאקלימים שונים בכל מקום ומקום, כך התכונות של היושבים בהם שונות. כידוע, היושבים בארצות הקרות, נוטים יותר למזג קר. היושבים בארצות החמות, הם יותר חמי מזג וכדומה. הקב"ה חפץ, שעולמו יהיה שלם ועשיר וכלול בכל הגוונים ללא חסרון.
וכך גם ישראל, שהם תמצית האנושות, יש בהם כל הגוונים. שבעים פנים לתורה, וכאשר ישראל נכנסו לארץ-ישראל, הם נצטוו לכתוב את התורה על גבי אבנים, אבני המזבח, בשבעים לשון, כי לכל לשון יש כח הבעה מיוחד משלה, שאינו נמצא בזולתה. לכל לשון מעלה משלה, ועל-ידי כתיבת התורה באר היטב, בכל הלשונות, שבעים לשון, התורה התגלתה בכל תפארתה, בכל צדדיה. כשם שעם ישראל תמצית האנושות, כולל בתוכו את כל הגוונים, כך ארץ-ישראל, יש בה מיזוג של כל האקלימים שבכל הארצות. ארץ אשר לא תחסר כל בה. זו היתה הטעות של דור הפלגה, שרצו לצמצם את האדם, שתהיה לו שפה אחת ודרך חשיבה אחת בלבד, והקב"ה אינו חפץ בזה, אלא בעולם שלם ומגוון.
ולכל גוון תפקיד ייחודי. לכל אומה ולכל אדם תפקיד מיוחד לעצמו, שאף אחד אחר לא יוכל למלא. מכל הזוויות ומכל הדרכים ומכל השיטות, יפנו לעבודתו יתברך וכך יתקדש שמו בעולמו בשלמות. "והיה ד' למלך על כל הארץ, ביום ההוא יהיה ד' אחד ושמו אחד".
המבול, מגדל בבל, וסדום- המפתח להצלחה
הרב מאיר גולדויכט | ב' חשוון תשפ"ג
השיעור הראשון בזוגיות!
הרב נתנאל יוסיפון | חשוון תשפ"א
מלכות ה' ובריאת העולם
הרב חיים בן שושן | א' חשוון תשפ"ג

גן עדן לעכברים
גליון 190
הרב רוני פרינץ | חשוון תשע"ט
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
"תנאי היו דברינו"
ה' אדר התשע"ב
הגאווה הלאומית של עם ישראל
שיחת מוצ"ש פרשת וישלח תשפ"ג
ט"ז כסלו תשפ"ג
גדולת מעמד הר סיני
כ"ג שבט תשע"ג
עקרונות הנהגת ישראל
לנתיבות ישראל - מאמר "לעמדתנו ועקרונותיה"
ח' אדר תשע"ב
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
ענייני כשרות המצויים
למה ללמוד גמרא?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?
אכילת חמץ בשבת הצמודה לשביעי של פסח
נס חנוכה בעולם שכלי ?
הקשר אל ה' – תפילה
איך ללמוד אמונה?
טוב מאוד זה יצר הרע
הרב יוסף נווה | שבט תשפ
סיפורי ט"ו בשבט
הרב נתנאל יוסיפון | טו בשבט תשע"ב
הלכות טבילת כלים
הרב אליעזר מלמד | כח אדר א תשס"ח
סדר טו בשבט
סדר טו בשבט מהדורה שלישית ומעודכנת
הרב נתנאל יוסיפון | תשע"א
הכרת הטוב או חסד טהור?
עין איה שבת א' פרק שני פסקה י"ח
הרב משה גנץ | י' שבט תשפ"ג
המן הוא ניסיון, האומנם?
הרב יצחק בן יוסף | שבט תשפ"ג
מתי באמת יצאנו ממצרים?
הרב מאיר גולדויכט | שבט תשפ"ג
