- מדורים
- הראי"ה בפרשה
"ואולך אתכם קוממיות"
הן המלים האחרונות של הברכה אשר תינתן לעם ישראל אם ילך בחוקותיו של ד' ואת
2 מצוותיו ישמור"
.
מובן כי מלים חותמות אלו , ובמיוחד המלה האחרונה שהיא הביטוי הייחודי –היחידאי ) בכל התנ"ך !( מחייבים
פירוש , הסבר והבהרה .
3 המפרשים – יש מהם שהתייחסו לצד המילולי )כגון רש"י
( המפרש את המילה 'קוממיות' - 'בקומה זקופה' , ויש
שעסקו בביאור התוכן הכללי )כגון הספורנו ( המעמיד מול המילה , )בלשונו : 'על היפך'( את דברי הנביא
4 ישעיהו בתיאורה הקשה של הגלות במילים 'אשר אמרו לנפשך שחי ונעבורה'
. היינו הליכה ב'קוממיות' היא
הנחמה מן הפורענות של הנפש השחה )מתכופפת( ואשר עוברים עליה...
5 מרן הרב זצ"ל , מתייחס בכמה מקומות בכתביו
לדרשתם התמוהה-משהו של חז"ל : "שתי קומות - כקומת
6 אדם הראשון"
והוא מסביר כי חז"ל נתכוונו לעניינה של הנפש הקדושה שניתנה לישראל בכל פרטיה , והאדם
הוא המוסיף עליה אומץ על ידי בחירתו – והופכה ל'קומה שלימה'.
כדי להבהיר את המשפט התמציתי הזה , קובע הרב כי אחרי שחטא אדם הראשון נעלמה ממנו השלימות אך
כאשר יתגלה - בעת התיקון לגמרי - כח הנפש הפנימית , ייבטל יצר הרע – וזה הואפירוש לשון 'שתי קומות' :
גמר שלם בכל 'דרכי השכליות והמידות הניאותות'.
מכאן –מצייר ומוסיף הרב גם קווי דמיון לעם ישראל שהיה ראוי לשלימות בצאתו ממצרים , לולא שהצליח ,
בעוה"ר מעשה השטן. אך לעתיד לבוא – מובטח הוא כי יתפתחו פנימיות הנפשיות הנעלמות ויצאו לגילוי מלא
בבחינת 'ועצמותיך יחליץ'
7
אשר בן )בעצמות( מצוי וטמון כח החיים ובהן תלויה ההרגשה.החיונית.
מרן הרב זצ"ל מדייק דברים נשגבים אלו גם מראשית הפסוק מלשון 'ואולך'. וכך הוא כותב : 'הליכה' – הוא עניין
יציאה מן הכח אל הפועל , )ועל כן נקראו גם פרטי הנהגות התורה - 'הלכות'( וכל זמן שהחכמה הפנימית שהיא
בשורש הנפש ...- סגורה אי אפשר למסור הנהגה על ידה ...אבל כאשר תתגלה השלימות...יהיו שתי הקומות
ראויות להליכה , ומשניהן תצא תורה.
1
ספר ויקרא פרק כו, יג
2
שם פרק כו , ב
3
שם
4
ספר ישעיהו פרק נא , כג
5
עיינו 'חומש הראיה' ציטוטים מ'עין איה' ,וכן מקובץ ג, נה , מפנקסי הראיה ג , פסקה רלא וכן במאמרי הראיה עמ' 28( .מתוך הספר "יובל הנזרחי"(
6
מסכת בבא בתרא דעה , א
7
ישעיהו פרק נח , א
2 מצוותיו ישמור"
.
מובן כי מלים חותמות אלו , ובמיוחד המלה האחרונה שהיא הביטוי הייחודי –היחידאי ) בכל התנ"ך !( מחייבים
פירוש , הסבר והבהרה .
3 המפרשים – יש מהם שהתייחסו לצד המילולי )כגון רש"י
( המפרש את המילה 'קוממיות' - 'בקומה זקופה' , ויש
שעסקו בביאור התוכן הכללי )כגון הספורנו ( המעמיד מול המילה , )בלשונו : 'על היפך'( את דברי הנביא
4 ישעיהו בתיאורה הקשה של הגלות במילים 'אשר אמרו לנפשך שחי ונעבורה'
. היינו הליכה ב'קוממיות' היא
הנחמה מן הפורענות של הנפש השחה )מתכופפת( ואשר עוברים עליה...
5 מרן הרב זצ"ל , מתייחס בכמה מקומות בכתביו
לדרשתם התמוהה-משהו של חז"ל : "שתי קומות - כקומת
6 אדם הראשון"
והוא מסביר כי חז"ל נתכוונו לעניינה של הנפש הקדושה שניתנה לישראל בכל פרטיה , והאדם
הוא המוסיף עליה אומץ על ידי בחירתו – והופכה ל'קומה שלימה'.
כדי להבהיר את המשפט התמציתי הזה , קובע הרב כי אחרי שחטא אדם הראשון נעלמה ממנו השלימות אך
כאשר יתגלה - בעת התיקון לגמרי - כח הנפש הפנימית , ייבטל יצר הרע – וזה הואפירוש לשון 'שתי קומות' :
גמר שלם בכל 'דרכי השכליות והמידות הניאותות'.
מכאן –מצייר ומוסיף הרב גם קווי דמיון לעם ישראל שהיה ראוי לשלימות בצאתו ממצרים , לולא שהצליח ,
בעוה"ר מעשה השטן. אך לעתיד לבוא – מובטח הוא כי יתפתחו פנימיות הנפשיות הנעלמות ויצאו לגילוי מלא
בבחינת 'ועצמותיך יחליץ'
7
אשר בן )בעצמות( מצוי וטמון כח החיים ובהן תלויה ההרגשה.החיונית.
מרן הרב זצ"ל מדייק דברים נשגבים אלו גם מראשית הפסוק מלשון 'ואולך'. וכך הוא כותב : 'הליכה' – הוא עניין
יציאה מן הכח אל הפועל , )ועל כן נקראו גם פרטי הנהגות התורה - 'הלכות'( וכל זמן שהחכמה הפנימית שהיא
בשורש הנפש ...- סגורה אי אפשר למסור הנהגה על ידה ...אבל כאשר תתגלה השלימות...יהיו שתי הקומות
ראויות להליכה , ומשניהן תצא תורה.
1
ספר ויקרא פרק כו, יג
2
שם פרק כו , ב
3
שם
4
ספר ישעיהו פרק נא , כג
5
עיינו 'חומש הראיה' ציטוטים מ'עין איה' ,וכן מקובץ ג, נה , מפנקסי הראיה ג , פסקה רלא וכן במאמרי הראיה עמ' 28( .מתוך הספר "יובל הנזרחי"(
6
מסכת בבא בתרא דעה , א
7
ישעיהו פרק נח , א
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?
מדוע פורים גדול מכיפורים?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
למה ללמוד גמרא?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
מהות ספר ויקרא ופרשת זכור
במה נעבוד כשהבינה המלאכותית תחליף את כולנו?
מה עניינו של ט"ו בשבט?
הפלונטר בצד ימין של הלוחות
הלכות קבלת שבת מוקדמת