- הלכה מחשבה ומוסר
- הלכה יומית
חיוב נשים בקידוש
עיקרי ההלכות
א.נשים חייבות בקידוש ולכן יכולות להוציא גברים ידי חובה. עם זאת, כתב המשנה ברורה שאישה לא תקדש בפני זרים.
ב.אישה שבעלה לא בבית ויש לה ילד בן 13, נחלקו הפוסקים האם יכול להוציאה ידי חובתה. ילד פחות מגיל שלש עשרה אינו יכול להוציאה ידי חובתה וצריכה לקדש בעצמה.
א. חיוב נשים בקידוש
נשים חייבות בקידוש. ואף על פי שהיא מצווה שהזמן גרמא, לפי שמצוות זכירת השבת ומצוות שמירת השבת 'הוקשו' זו לזו, ללמד שכל מי שחייב לשמור שבת (לא לעבור על המלאכות), חייב לזוכרה (קידוש). ומאחר ונשים מצוות לא לחלל שבת, מצוות גם על קידוש 1 .
לכן, האישה יכולה להוציא את האיש ידי חובה. וגם האיש יכול להוציא את האישה ידי חובה, אף על פי שכבר התפלל משתי טעמים:
א. יש אומרים שבתפילה לא יוצאים ידי חובת קידוש 2 .
ב. אפילו אם יוצאים ידי חובה בתפילה, יש דין 'ערבות', שכל ישראל ערבים זה לזה, ואפילו מי שיצא ידי חובה, מוציא אחרים 3 .
אף על פי כן, כתב המשנה ברורה שאישה לא תקדש בפני אנשים שאינם בני ביתה.
ב. אישה שבעלה לא בבית
אישה שבעלה לא בבית ויש לה בן בר מצוה, נחלקו הפוסקים האם הוא יכול להוציא אותה ידי חובתה. מצד אחד, כדי להיחשב גדול צריך שתי תנאים - גיל וסימני בגרות, וכל עוד שאין ודאות שיש לו סימני בגרות, אינו גדול. מאידך, לשיטת האמורא רבא יש חזקה, שכל מי שהגיע לגיל גדלות, יש לו גם סימני בגרות, ולכן יכול להוציא אחרים 4 .
אם יש לה בן פחות מבר מצוה צריכה לקדש בעצמה ולא לתת לבנה לומר את הקידוש, אפילו אם התפללה ערבית, מפני שחיובו של קטן הוא רק מדין חינוך ואינו יכול להוציא ידי חובה את החייב מעיקר הדין, אפילו בדרבנן 5 .
א.נשים חייבות בקידוש ולכן יכולות להוציא גברים ידי חובה. עם זאת, כתב המשנה ברורה שאישה לא תקדש בפני זרים.
ב.אישה שבעלה לא בבית ויש לה ילד בן 13, נחלקו הפוסקים האם יכול להוציאה ידי חובתה. ילד פחות מגיל שלש עשרה אינו יכול להוציאה ידי חובתה וצריכה לקדש בעצמה.
א. חיוב נשים בקידוש
נשים חייבות בקידוש. ואף על פי שהיא מצווה שהזמן גרמא, לפי שמצוות זכירת השבת ומצוות שמירת השבת 'הוקשו' זו לזו, ללמד שכל מי שחייב לשמור שבת (לא לעבור על המלאכות), חייב לזוכרה (קידוש). ומאחר ונשים מצוות לא לחלל שבת, מצוות גם על קידוש 1 .
לכן, האישה יכולה להוציא את האיש ידי חובה. וגם האיש יכול להוציא את האישה ידי חובה, אף על פי שכבר התפלל משתי טעמים:
א. יש אומרים שבתפילה לא יוצאים ידי חובת קידוש 2 .
ב. אפילו אם יוצאים ידי חובה בתפילה, יש דין 'ערבות', שכל ישראל ערבים זה לזה, ואפילו מי שיצא ידי חובה, מוציא אחרים 3 .
אף על פי כן, כתב המשנה ברורה שאישה לא תקדש בפני אנשים שאינם בני ביתה.
ב. אישה שבעלה לא בבית
אישה שבעלה לא בבית ויש לה בן בר מצוה, נחלקו הפוסקים האם הוא יכול להוציא אותה ידי חובתה. מצד אחד, כדי להיחשב גדול צריך שתי תנאים - גיל וסימני בגרות, וכל עוד שאין ודאות שיש לו סימני בגרות, אינו גדול. מאידך, לשיטת האמורא רבא יש חזקה, שכל מי שהגיע לגיל גדלות, יש לו גם סימני בגרות, ולכן יכול להוציא אחרים 4 .
אם יש לה בן פחות מבר מצוה צריכה לקדש בעצמה ולא לתת לבנה לומר את הקידוש, אפילו אם התפללה ערבית, מפני שחיובו של קטן הוא רק מדין חינוך ואינו יכול להוציא ידי חובה את החייב מעיקר הדין, אפילו בדרבנן 5 .

ביקור חולים
בית מדרש ג. אסף | חשוון תשע"ח

תנור אחד לבשרי ולחלבי
בית מדרש ג. אסף | סיון תשע"ד

האם חובה ללכת לרופא
בית מדרש ג. אסף | חשוון תשע"ד

לשון הרע לתועלת
בית מדרש ג. אסף | כסלו תשע"ח

בית מדרש ג. אסף

למה צמים בי"ז בתמוז ודין קטנים
תמוז תשע"ז

ספירת העומר דאורייתא או דרבנן
אייר תשע"ו

האם חובה ללכת לרופא
חשוון תשע"ד

פתיחה להלכות שקצים שרצים ורמשים
תשרי תשע"ה
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
מסירות או התמסרות?
למה יש כל כך הרבה מצוות?
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
למטר השמיים
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
דיני קדימה בברכות
איסור בשר וחלב
התשובות לשאלות הגדולות שבחיים
למה עובדים כל כך קשה לפני פסח?
ארץ החיים – הקשר המיוחד שלנו לארץ
סדר טו בשבט
סדר טו בשבט מהדורה שלישית ומעודכנת
הרב נתנאל יוסיפון | תשע"א

רעיונות לפרשת בשלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו-תשס"א
בוודאי גם שם נמצא
שיחת מוצא"ש פרשת בשלח
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | יד שבט תשע"ט
