בית המדרש

  • מדורים
  • קרוב אליך
לחץ להקדשת שיעור זה
גליון מס 137

אתה המנהל!

undefined

הרב רן שריד

אב תשע"ו
2 דק' קריאה
רבי נחמן מברסלב בספרו "ליקוטי מוהר"ן" אומר שלעתיד לבוא לכל אחד יהיה תפקיד הנהגה, כל אחד יהיה קצת רבי וכל אחד יהיה בו מעין ניצוץ משיח. מזווית של עולם התפקוד האישי אנו נוכחים לראות שככל שהעולם מתקדם זה מתגשם לעינינו. אם נמשיל זאת ל"משחק תפקידים", כיום כל אחד נדרש להיות יותר מכל תפקיד – במשרת המנהל.
מהו ניהול ומה זה אומר להיות מנהל? מנהל מסורתי מרכז את הפעולות שפועלים קבוצת אנשים העובדים יחד למטרה משותפת במפעל או במוסד. תפקיד של מנהל נדמה לכאורה למשימה בלתי אפשרית. הוא נצרך להיות בעל המון יכולות, לעיתים סותרות: גם שליטה, גם יצירתיות וגמישות, הוא נדרש להיות בעל הבנה בכמה תחומים, בשיווק, בייצור, בתפעול, ובנוסף להיות קצת פסיכולוג וקצת גננת כדי להצליח לרתום כל עובד לעבודה ושכולם יהיו מרוצים ומסופקים. לבסוף, במקרה של כישלון, עליו להיות מסוגל לקחת אחריות על מעשיהם של אנשים אחרים. האין זו משימה בלתי אפשרית? לא פלא שהמנהל דורש שכר גדול...
תשאלו מה אני מלאה אתכם בצרותיהם של המנהלים? אז יש לי חידוש בשבילכם: בעידן בו אנו חיים שתי מהפכות גרמו לכל אחד רצון ויכולת ואפילו חובה להיות מנהל של חייו. העת החדשה מטמיעה בעולם בצורה הולכת וגוברת ערכים כמו חופש ועצמאות הגורמים לאנשים לרצות להוביל את חייהם לבד ככל הניתן. במקביל, מהפכת המדיה שהעניקה לעולם את זמינות הידע וריבוי האפשרויות גורמת לכל אחד מאתנו להיות מעין מפעל קטן, עם מערכת ייצור משלו גם אם מדובר במכירה מהבית של עוגות שהמציאה עקרת בית או בפרויקט מקומי של תיכוניסט שמעוניין להקים עסק למכירת ארטיקים בחוף. במישור הפוליטי רואים בכל העולם ובכל יום כיצד טוקבקיסט משועמם חמוש מקלדת יכול להרים או להוריד פוליטיקאים מכיסאם בין לילה.
פיטר דרוקר, אבי תורת הניהול המודרני ושהאימון מושתת על עקרונות שחידש, חזה כבר לפני חמישים שנה את הדבר הבא: נגמר העידן שאדם יכול להתחבא מאחורי החלטות של מנהלים בכירים וכריזמטיים. מגיע עידן שכל אחד נדרש להנהגה אישית ולהתנהלות עצמאית. היום למעשה כל אחד הוא מנכ"ל של חייו. אכן, עידננו הוא עידן הניהול האישי. וכלשון החסידים: כל אחד הוא הרבי של חייו.
הגדרה זו יכולה להלחיץ: איזה פחד! איזו אחריות! ואיך נוכל להתמצא בכל כך הרבה מיומנויות בבת אחת. האם נדרש מאתנו להיות קוסמים? לפיטר דרוקר יש בשורה עבורנו: מנהל נדרש בעיקר למיומנות מרכזית אחת: "סוף מעשה במחשבה תחילה" - לא לעבוד ללא מטרה סופית. קודם להגדיר הכי מדויק את המטרה, לתכנן בקפידה את הביצוע, ורק אחר כך לבצע. ככל שציור התכנון זהה לתוצאות הביצוע כך אתה מנהל טוב יותר.
אז מה עושים תכל'ס?
תרגיל "שני התאומים – תכנון וביצוע": נמנף את חופשת הקיץ לשיפור הניהול האישי. שבו עם בן/בת הזוג, הגדירו את מטרת הפעילות המשפחתית, פרטו ותכננו את כל מה שנדרש לביצוע. חלקו תפקידים בין כל אחד מבני המשפחה, ובצעו. לאחר החופשה חיזרו לדף התכנון ובדקו כמה שלב הביצוע תאם לשלב התכנון. ככל שאופן הביצוע תאם למה שתוכנן - הצלחתם כמנהלים. ואל תשכחו גם את המטרה המרכזית – ליהנות.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il