- פרשת שבוע ותנ"ך
- חיי שרה
מיקוד לרמב"ן על התורה- פרשת חיי שרה
כג, יג
ד"ה אם אתה
כפל המילים להראות נחיצות העניין
"אם אתה לו שמעני" פירושו: אם אתה אם תשמעני, ונכפלה משמעות המילה 'אם' להראות גודל הצורך בקניית שדה זו.
כג, יט
ד"ה וטעם ואחרי
מדוע מדגיש הכתוב שמערת המכפלה בארץ ישראל?
התורה רצתה להדגיש ששרה זכתה להיקבר בארץ ישראל. אפשרות נוספת, שהתורה באה להוציא מהמחשבה שזהו מקום בארץ פלישתים, שם גר אברהם.
בפרשה זו אנו רואים את הכבוד הרב לו זכה אברהם בארץ בה הוא גֵר בזכות הבטחת ה'.
עוד נזכר מקום הקבורה משום שאנחנו חייבים לכבדו.
כד, א
ד"ה ברך את
פירוש הברכה בכל על דרך הפשט ועל דרך המדרש
על דרך הפשט מסביר הרמב"ן שאברהם התברך בכל חמדת האדם, עושר וכבוד, חיים ובנים.
במדרש ישנן שלש דעות בעניין. ר"מ אומר שלא היתה לו בת, וזו ברכה כדי שלא יאלץ להתחתן בבני כנען; ר"י אומר שאפילו בת היתה לו, ולא היה חסר דבר. ואחרים אומרים שלבתו קרא בכל, והרמב"ן מבאר שודאי שלא באו אחרים לומר שמה בלבד, ושהיא הברכה שהייתה לו, אלא רמוז בזה סוד, ובו שורש הבנת מעלתה של כנסת ישראל.
כד, ג
ד"ה אלהי השמים
ה' הוא אלוקי ארץ ישראל
בכל מקום שנאמר "אלהי הארץ", הכוונה שהקב"ה אלוקי ארץ ישראל דווקא, ולא אלקי העולם כולו. וכמו שאמרו חז"ל הדר בחוצה לארץ דומה כמי שאין לו אלוה.
כד, לב
ד"ה ויפתח הגמלים
אפילו בעלי החיים של הצדיקים שמורים מעבירה
רש"י פירש שאליעזר פתח את הגמלים מהזמם, שהיה עליהם כדי שלא יאכלו מהגזל. הרמב"ן לומד בקל וחומר מחמורו של ר' פנחס בן יאיר, שגמליו של אברהם לא היו אוכלים מן הגזל, כי 'לא יאונה לצדיק כל און'.
כה, ח
ד"ה זקן ושבע
הצדיקים שבעים במיתתם
אמרו חכמים: אין אדם מת וחצי תאוותו בידו. אך אברהם אבינו מת בשבע, משום שהצדיקים אינם מתאווים למותרות, וכך בסוף ימיהם הם לא מרגישים חסרון.
ואילו המדרש מסביר שהשבע של אברהם הוא מהכרתו בעולם הבא והשכר העתיד לו שם.
ד"ה אם אתה
כפל המילים להראות נחיצות העניין
"אם אתה לו שמעני" פירושו: אם אתה אם תשמעני, ונכפלה משמעות המילה 'אם' להראות גודל הצורך בקניית שדה זו.
כג, יט
ד"ה וטעם ואחרי
מדוע מדגיש הכתוב שמערת המכפלה בארץ ישראל?
התורה רצתה להדגיש ששרה זכתה להיקבר בארץ ישראל. אפשרות נוספת, שהתורה באה להוציא מהמחשבה שזהו מקום בארץ פלישתים, שם גר אברהם.
בפרשה זו אנו רואים את הכבוד הרב לו זכה אברהם בארץ בה הוא גֵר בזכות הבטחת ה'.
עוד נזכר מקום הקבורה משום שאנחנו חייבים לכבדו.
כד, א
ד"ה ברך את
פירוש הברכה בכל על דרך הפשט ועל דרך המדרש
על דרך הפשט מסביר הרמב"ן שאברהם התברך בכל חמדת האדם, עושר וכבוד, חיים ובנים.
במדרש ישנן שלש דעות בעניין. ר"מ אומר שלא היתה לו בת, וזו ברכה כדי שלא יאלץ להתחתן בבני כנען; ר"י אומר שאפילו בת היתה לו, ולא היה חסר דבר. ואחרים אומרים שלבתו קרא בכל, והרמב"ן מבאר שודאי שלא באו אחרים לומר שמה בלבד, ושהיא הברכה שהייתה לו, אלא רמוז בזה סוד, ובו שורש הבנת מעלתה של כנסת ישראל.
כד, ג
ד"ה אלהי השמים
ה' הוא אלוקי ארץ ישראל
בכל מקום שנאמר "אלהי הארץ", הכוונה שהקב"ה אלוקי ארץ ישראל דווקא, ולא אלקי העולם כולו. וכמו שאמרו חז"ל הדר בחוצה לארץ דומה כמי שאין לו אלוה.
כד, לב
ד"ה ויפתח הגמלים
אפילו בעלי החיים של הצדיקים שמורים מעבירה
רש"י פירש שאליעזר פתח את הגמלים מהזמם, שהיה עליהם כדי שלא יאכלו מהגזל. הרמב"ן לומד בקל וחומר מחמורו של ר' פנחס בן יאיר, שגמליו של אברהם לא היו אוכלים מן הגזל, כי 'לא יאונה לצדיק כל און'.
כה, ח
ד"ה זקן ושבע
הצדיקים שבעים במיתתם
אמרו חכמים: אין אדם מת וחצי תאוותו בידו. אך אברהם אבינו מת בשבע, משום שהצדיקים אינם מתאווים למותרות, וכך בסוף ימיהם הם לא מרגישים חסרון.
ואילו המדרש מסביר שהשבע של אברהם הוא מהכרתו בעולם הבא והשכר העתיד לו שם.
איך צריכה להיות עבודת ה' בתמימות
שיחת מוצ"ש פרשת חיי - שרה תשפ"ב
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ד חשון תשפ"ב

המפגש המופלא בין יצחק לרבקה
מתוך התחקות אחר הבגד שעבר מדור לדור
הרב שמעון כהן | חשוון תשע"ה

"נשיא אלקים אתה בתוכנו"
הרב יוסף כרמל | תשס"ו
סוד פתח תחיית המתים
ניסים - המהפך בדרך - פרשת חיי שרה
הרב ניסים אדרי | כ"ג חשוון תש"פ
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
מה מברכים על ברקים ורעמים?
מה עושים בערב פסח שחל בשבת?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
בדיקת פירות ט''ו בשבט
מי חייב לצום בתשעה באב נדחה?
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
סוכת עראי דיגיטלית
שלושה שותפים באדם
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
איך ללמוד אמונה?

3 דברים קצרים לט"ו בשבט
תשע"ו, גליון 109
רבנים שונים | טו בשבט תשע"ו

הלכות ברכות ומנהגי ט"ו בשבט
מתוך "קול צופייך" גיליון 391
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל

הלכות ט"ו בשבט
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ב

"וְכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם"
הרב אביחי קצין | ז שבט תשס"ח
בדיקת פירות ט''ו בשבט
הרב איתן מינקוב | שבט תשפ"ג
בקשת המלך
שמואל א' תחילת פרק ח'
הרב שמעון קליין | ג' שבט תשפ"ג
