בית המדרש

  • מדורים
  • קרוב אליך
לחץ להקדשת שיעור זה
גליון מס 152

האם יש סיכוי לתמימות ב-2016?

undefined

רבנים שונים

כסלו תשע"ז
3 דק' קריאה
לפגוש פשוט הרב יאיר פרנק
רב היישוב עמונה
העיקר הוא להגדיר מהי תמימות. תמימות איננה טיפשות, ואיננה להיות איש פתי. יעקב הוא "אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים". אף על פי כן, תמימותו אינה סותרת את ההתמודדות שהייתה לו עם עשו ולבן בהמשך חייו. התמודדות שדרשה ממנו להבין היטב, בחכמה רבה, מי הוא העומד מולו, ואף לנקוט בדרכים של "עִם נָבָר תִּתְבָּרָר וְעִם עִקֵּשׁ תִּתְפַּתָּל".
אם כן, מה היא תמימות? נענה על כך בעזרת שאלה נוספת – כיצד דווקא מידתו של יעקב היא מידת האמת, "תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב", אחרי שראינו כי דווקא הוא נאלץ להשתמש בדרכים אחרות, שבמבט ראשוני רחוקות מן האמת.
התשובה היא שהתמים מחפש את האמת הפנימית, את האמת לאמיתה. הוא לא הולך שבי אחר חיצוניות, אחר מילים נבובות. הוא מבקש מפגש פשוט, ישיר, עם המציאות כפי שהיא, וממילא עם האמת. התם ניגש בענווה ובפתיחות אל העולם, וממילא מקבל אותו ונפגש עמו כפי שהוא באמת.
דווקא הנוכחות הזאת, היא שנותנת לתם גם את היכולת לזהות מי שמזייף, מי שלא נוהג כמוהו, בתמימות. דווקא בדור שכל כך מלא בחיצוניות, התנועה הנפשית הזאת של התמימות, מאפשרת יכולת הבחנה עמוקה יותר בין פנים לחוץ, בין אמת לשקר.
ולסיום, כשם שהתמימות מאפשרת את המפגש האמיתי עם העולם, כך היא, ורק היא, מאפשרת את המפגש עם בורא העולם. שכן, לפני ה' כולנו קטנים, וכולנו חוזרים להיות ילדים. תום הילדות, עם הענווה והפשטות שיש בו, הוא הוא האמונה התמימה, המלווה אותנו תמיד, גם לאחר ההשגות וההשכלות הגדולות ביותר.
יש סיכוי לתמימות הרב דוד גבירצמן
'עלים לתרופה'
מקובל לחשוב על תמימות כמוצר אלטע־זאכן שחלף מהעולם, אבל התמימות היא חלק מהנפש למרות שבמציאות קשה להזדהות עמה ולהרשות לה להתבטא. ובכל זאת אנו מספיק תמימים כדי לחיות.
זה קורה בדרך כלל מול דברים שאין לנו מושג לגביהם, במפגש עם אירועים גורליים והתרחשויות פתאומיות ומפתיעות. מלבד זאת, כל אדם שומר לעצמו מקומות תמימים, למשל – קשרים בין־אישיים עם היקרים לו, עמם הוא לא מתחכם. יש מקומות שההתחכמות מחללת אותם.
וזה בדיוק מה שאומר הפסוק "תמים תהיה עם ה' אלוקיך", במערכת היחסים הזו היה תמים. עבודת ה' היא שטח שאסור לקלקל עם חכמות והתחכמויות, בהקשר לכך אמר רבי נחמן מברסלב שבעבודת הבורא יתברך אין צריכין שום חכמות, רק תמימות, פשיטות ואמונה. הוא גם אמר שפשיטות גבוהה מהכל, כי ה' יתברך הוא בוודאי גבוה מהכל, והוא יתברך פשוט בתכלית הפשיטות (שיחות הר"ן קא).
היהדות בנויה במסגרת תמימה. קיום מצוות מעשיות, תפילה, לימוד תורה לשמה, אלו דברים שעושים אותנו תמימים. גם בדור להוט חכמה וסבוך מחשבה, אפשר לְפַנות בעדינות בתוך החכמות איים של תמימות, להיות קצת תמים בבוקר, ועוד קצת בצהריים, ושוב פעם בערב.
אנחנו יכולים לחזור אל התמימות באופן יזום על ידי ביצוע מעשים תמימים, וכמה הצעות מעשיות:
תשירו בשולחן שבת בקול ובהתלהבות, תרקדו מדי פעם ולא במסגרת חתונה ותזמורת, תחייכו סתם באמצע היום מתוך אמונה, תשאלו מישהו משהו לדעתו והאזינו לתשובתו בצימאון, תקבלו מדי פעם מילה טובה שנאמרה לכם בלי טיפת ציניות. תנו סיכוי לתמימות.
בלי טשטוש הרב שניאור קץ
ראש ישיבת 'נחלת ישראל', מגדל העמק
תמימות במובן של בערות וחוסר דעת, כמו שאומרים אנשים: "אחי, אל תהיה תמים", כבר מזמן איננה מצויה. שפע אדיר של ידע זמין קיים בדורנו כמעט בכל תחום ולא מותיר הרבה אנשים טיפשים.
תמימות ראויה פירושה, כדברי רש"י על הפסוק "תמים תהיה עם ה' אלוקיך", ללכת באמונה ובהיקשרות עם ה' יתברך, לא לחקור אחרי העתידות, ולהיות תמים עם ה' בכל מידה ומידה.
הטשטוש בין חוסר דעת ובין תמימות של קדושה, יצר ערבוב של תמימות בלתי מבוררת. אך בימינו, כשעולם החול לבדו הוא כל כך זול ומציג את המציאות ללא עבודת ה' כריקנות מוחלטת, קל יותר לכל יהודי אשר נשמה בקרבו והצמא לאמת, ללכת בתמימות ובביטחון גמור בה' יתברך בשמחה ובאמונה.




את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il