- מדורים
- קרוב אליך
גליון מס' 154
מה זה אומר שאדם הוא "נשמה כללית"?
מה זה אומר שאדם הוא "נשמה כללית"? למה התורה רוצה שנמתין בין אכילת בשר וחלב? האם מותר לקרוא ספרי פנטזיה ומדע בדיוני כמו הארי פוטר?
מה זה אומר שאדם הוא "נשמה כללית"?
כל יהודי הוא חלק מכל כלל ישראל, וקשור בכל הנשמות כולן. אבל לקשר הזה יש רמות שונות. משל למה הדבר דומה: לתא בגוף האדם. כל תא משפיע על כל הגוף, לטובה ולרעה. אם אני נדקר ברגלי, הגוף כולו קופץ, ורפלקסולוגים יודעים לסמן איך משפיעים על ידי לחיצות בכף הרגל על האיברים בגוף האדם. ועם זאת, המוח הוא המנהל את כל האישיות, והלב מרגיש את כל החוויות שעוברות עלינו ברטט עמוק יותר, לאין ערוך מכל האיברים.
נשמה כללית היא נשמה שהיא המוח או הלב של האומה ומנהיגה אותה בדרך ה', או שמרגישה את כל מכאוביה ואת כל השמחה האלוקית השרויה במעמקיה.

למה התורה רוצה שנמתין בין אכילת בשר וחלב?
בדרך כלל אנחנו צריכים לבנות בתוכנו קומה של הליכה אחרי ה' בתמימות ובמסירות, מפני שגבהו מחשבותיו ממחשבותינו יותר משגבהו שמיים מארץ, ובקשת הטעם לעולם עסוקה בחלק משני של התורה. ועל זה אמר ר' מנחם מנדל מקוצק, "אינני מאמין באלוקים שאני יכול להבין אותו".
ואף על פי כן ניתנו טעמי מצוות להידרש, ומצאנו שמצוות בשר וחלב היא חלק מהרחמנות הנדרשת מאתנו שלא לזלזל בכאבם של בעלי החיים, ולכן אין לטרוף הכל בגסות. על זה באו ציוויים נוספים כגון "אותו ואת בנו לא תשחטו ביום אחד", "לא תיקח האם על הבנים" ומכאן גם האיסור של גדי בחלב אמו.
החלב הוא השפע שמחייה את בעלי החיים, הבשר הוא בעלי החיים עצמם, ועלינו להיות רגישים לסבלם ולא לטרוף זרוע אף קודקוד.
האם מותר לקרוא ספרי פנטזיה ומדע בדיוני כמו הארי פוטר?
מצינו בהלכה איסור לקרוא בספרי חול: "מליצות ומשלים של שיחת חולין ודברי חשק... אסור לקרות בהם בשבת, ואף בחול אסור משום 'מושב לצים' ועובר משום 'אל תפנו אל האלילים' - לא תפנו אל מדעתכם". ויש שהתירו בלשון הקודש.
כמובן שהכל תלוי בערכם של הדברים – ככל שהם נושאים ערך משמעותי יותר, כך יש יותר מקום לקרוא בהם.
ברוב הספרים הבדיוניים קשה למצוא ערך, אך העשרת הדמיון והרחבת הדעת ותחושת החופש לעתים גם היא חשובה. אם אדם מרגיש מחנק כבד בלא כך, אזי נהגו להקל בזה בתנאים האמורים. וככל שהאדם הוא בעל מעלה אמיתית יותר, בוודאי אינו זקוק לכל זה, אלא ישמח בתורה שדבריה מתוקים מזהב ומפז רב.
כל יהודי הוא חלק מכל כלל ישראל, וקשור בכל הנשמות כולן. אבל לקשר הזה יש רמות שונות. משל למה הדבר דומה: לתא בגוף האדם. כל תא משפיע על כל הגוף, לטובה ולרעה. אם אני נדקר ברגלי, הגוף כולו קופץ, ורפלקסולוגים יודעים לסמן איך משפיעים על ידי לחיצות בכף הרגל על האיברים בגוף האדם. ועם זאת, המוח הוא המנהל את כל האישיות, והלב מרגיש את כל החוויות שעוברות עלינו ברטט עמוק יותר, לאין ערוך מכל האיברים.
נשמה כללית היא נשמה שהיא המוח או הלב של האומה ומנהיגה אותה בדרך ה', או שמרגישה את כל מכאוביה ואת כל השמחה האלוקית השרויה במעמקיה.

קרוב אליך (533)
הרב יצחק גינזבורג
269 - סודה של החסידות
270 - מה זה אומר שאדם הוא "נשמה כללית"?
271 - מתי ראית אור קטן שמנצח חושך גדול?
טען עוד
למה התורה רוצה שנמתין בין אכילת בשר וחלב?
בדרך כלל אנחנו צריכים לבנות בתוכנו קומה של הליכה אחרי ה' בתמימות ובמסירות, מפני שגבהו מחשבותיו ממחשבותינו יותר משגבהו שמיים מארץ, ובקשת הטעם לעולם עסוקה בחלק משני של התורה. ועל זה אמר ר' מנחם מנדל מקוצק, "אינני מאמין באלוקים שאני יכול להבין אותו".
ואף על פי כן ניתנו טעמי מצוות להידרש, ומצאנו שמצוות בשר וחלב היא חלק מהרחמנות הנדרשת מאתנו שלא לזלזל בכאבם של בעלי החיים, ולכן אין לטרוף הכל בגסות. על זה באו ציוויים נוספים כגון "אותו ואת בנו לא תשחטו ביום אחד", "לא תיקח האם על הבנים" ומכאן גם האיסור של גדי בחלב אמו.
החלב הוא השפע שמחייה את בעלי החיים, הבשר הוא בעלי החיים עצמם, ועלינו להיות רגישים לסבלם ולא לטרוף זרוע אף קודקוד.
האם מותר לקרוא ספרי פנטזיה ומדע בדיוני כמו הארי פוטר?
מצינו בהלכה איסור לקרוא בספרי חול: "מליצות ומשלים של שיחת חולין ודברי חשק... אסור לקרות בהם בשבת, ואף בחול אסור משום 'מושב לצים' ועובר משום 'אל תפנו אל האלילים' - לא תפנו אל מדעתכם". ויש שהתירו בלשון הקודש.
כמובן שהכל תלוי בערכם של הדברים – ככל שהם נושאים ערך משמעותי יותר, כך יש יותר מקום לקרוא בהם.
ברוב הספרים הבדיוניים קשה למצוא ערך, אך העשרת הדמיון והרחבת הדעת ותחושת החופש לעתים גם היא חשובה. אם אדם מרגיש מחנק כבד בלא כך, אזי נהגו להקל בזה בתנאים האמורים. וככל שהאדם הוא בעל מעלה אמיתית יותר, בוודאי אינו זקוק לכל זה, אלא ישמח בתורה שדבריה מתוקים מזהב ומפז רב.

בין חגורה שחורה לגארטל
גליון מס 111
הרב אביאל הלוי | שבט תשע"ו

קרוב אליך פרשת ניצבים תשפ"ב
גליון 435
רבנים שונים | אלול תשפ"ב

הנפש והלבושים
גליון מס 97
רבנים שונים | חשוון תשע"ו

קרוב אליך פרשת חיי שרה תשפ"ג
רבנים שונים | חשוון תשפ"ג

הרב יהושע שפירא
ראש ישיבת רמן גן.
מעלת מצוות המגיד - הגדה של פסח
ט' ניסן תשפ"א
מאמר הדור שבמגילת רות
סיון תשע"ח

אני כל הזמן שוכח לברך אחרי שאני אוכל. מה יהיה אתי?
גליון 159
שבט תשע"ז

מה מיוחד באלול?
גליון מס 140
אלול תשע"ו
דיני קדימה בברכות
למה ללמוד גמרא?
מהו הסוד הגדול של רחל אימנו?
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
מה מברכים על ברקים ורעמים?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
זמן הדלקת נרות חנוכה
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
בדיקת פירות ט''ו בשבט
למטר השמיים
סיפורי ט"ו בשבט
הרב נתנאל יוסיפון | טו בשבט תשע"ב

ברכות השחר - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז
סיפורי ט"ו בשבט
הרב נתנאל יוסיפון | טו בשבט תשע"ב

תפילת הודאה על הגשם
מהרבנות הראשית לישראל (חורף תשע"ג)
רבנים שונים
תפילה על מיעוט הגשמים
הרב שמואל אליהו | שבט תשפ"ג
בלבולים בחיים
הרב מעוז שוקרון | תשפ"ג
