- הלכה מחשבה ומוסר
- מבואות ללימוד התורה
על פי מה נערך המיקוד לרמב"ן?
מיקוד לפירוש הרמב"ן על התורה - עקרונות למיקוד
הרמב"ן איננו מן הפרשנים המקמצים בדברים. אין פירושו כפירוש הרשב"ם, או כתרגום הרס"ג שפירושם מעט מזעיר, אלא הרמב"ן מאריך בדבריו. מציאות זו מקשה על הרוצה להכיר את רבנו הרמב"ן, את שיטתו באמונה ובלימוד פסוקים.
בשביל להקל על הרוצה לקנות ידיעה זו החלטנו למקד את דברי הרמב"ן. המיקוד נעשה על פי כמה קריטריונים:
א. דיבורים שמלמדים מבט אמוני, עם השלכות לא רק להבנת פסוק זה או פרשייה זו (למשל 'ההשגחה המיוחדת על צדיקים' – ברא' יח, יט).
ב. דיבורים שעוסקים בהסברת מושג שחוזר על עצמו בכתובים פעמים רבות. כגון 'ויבן מזבח ויקרא בשם ה'' (ברא' יב, ח), או מפגש עם מלאכים (ברא' יח, א), או כפל לשון לנחיצות העניין (כג, יג).
ג. דיבורים שנותנים טעמים למצוות התורה (למשל טעם למצוות מילה – ברא' יז, ט).
ד. דיבורים מהם אפשר ללמוד לעבודת ה' (למשל חיבוב הנדיבות של אברהם – יח, ז).
ה. דיבורים על מעלת ארץ ישראל, כיון שארץ ישראל היא נושא מאוד יסודי ברמב"ן (למשל יט, ה).
ו. דיבורים בהם 'האהבה קלקלה את השורה'. הוספנו דיבורים אע"פ שאינם עומדים בקריטריונים לעיל מתוך הרגשה שלימוד הרמב"ן על הפרשה בלעדיהם יהיה חסר.
בנוסף לקריטריונים האלו חילקנו את הדיבורים במיקוד לשני סוגים: מובלטים ושאינם מובלטים, כשהמובלטים חשובים יותר ללימוד בעינינו.
בפרשות בהם דיבורי הרמב"ן על פי עקרונות המיקוד מועטים הבאנו בנוסף דיבורים מרכזיים בפרשה, במראה מקום בלבד (עיין למשל פרשת מקץ).
בשביל להקל על הרוצה לקנות ידיעה זו החלטנו למקד את דברי הרמב"ן. המיקוד נעשה על פי כמה קריטריונים:
א. דיבורים שמלמדים מבט אמוני, עם השלכות לא רק להבנת פסוק זה או פרשייה זו (למשל 'ההשגחה המיוחדת על צדיקים' – ברא' יח, יט).
ב. דיבורים שעוסקים בהסברת מושג שחוזר על עצמו בכתובים פעמים רבות. כגון 'ויבן מזבח ויקרא בשם ה'' (ברא' יב, ח), או מפגש עם מלאכים (ברא' יח, א), או כפל לשון לנחיצות העניין (כג, יג).
ג. דיבורים שנותנים טעמים למצוות התורה (למשל טעם למצוות מילה – ברא' יז, ט).
ד. דיבורים מהם אפשר ללמוד לעבודת ה' (למשל חיבוב הנדיבות של אברהם – יח, ז).
ה. דיבורים על מעלת ארץ ישראל, כיון שארץ ישראל היא נושא מאוד יסודי ברמב"ן (למשל יט, ה).
ו. דיבורים בהם 'האהבה קלקלה את השורה'. הוספנו דיבורים אע"פ שאינם עומדים בקריטריונים לעיל מתוך הרגשה שלימוד הרמב"ן על הפרשה בלעדיהם יהיה חסר.
בנוסף לקריטריונים האלו חילקנו את הדיבורים במיקוד לשני סוגים: מובלטים ושאינם מובלטים, כשהמובלטים חשובים יותר ללימוד בעינינו.
בפרשות בהם דיבורי הרמב"ן על פי עקרונות המיקוד מועטים הבאנו בנוסף דיבורים מרכזיים בפרשה, במראה מקום בלבד (עיין למשל פרשת מקץ).

מקום שלבו חפץ
הרב נתנאל איל | ל' סיון תשפ"ב

כל אחד יכול
הרב בני קלמנזון | לקראת שבועות תשס"ב
ידיעת התורה
שיחה בישיבת בני צבי
הרב מיכאל ברום | ה' שבט תשע"א
היחס בין לימוד עיון ובקיאות
הרב נתנאל איל | ז' תמוז תשפ"ב
המדריך המלא לבדיקת פירות ט"ו בשבט
למה הכל אסור בתשעה באב?!
'קבעתי את מושבי – בבית המדרש'
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
למה ללמוד גמרא?
האם מותר לפנות למקובלים?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
מה הקשר בין נעמי שמר, האו"ם ובית המקדש?
בדיקת קורונה בשבת
דיני פלסטר בשבת
דיני קדימה בברכות

כנגד ארבעה בנים דברה תורה
הרב דוד דב לבנון | התשס"ד

בְּנִיסָן נִגְאֲלוּ וּבְנִיסָן עֲתִידִין לִיגָּאֵל
הרב שמואל אליהו | ניסן תשע"ד
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
